Viser søkeresultater 11 til 12 av 12
-
19-01-08, 16:24 #11
Slett ikke dumt Tiffen !
En går ikke rundt å vet alt om stoffskiftet, jeg visste antagelig mindre enn deg da jeg fikk diagnosen, men jeg fant fort ut at her måtte man utdanne seg i sin egen sykdom. Jeg ble regerett rennt i senk av "bransjesjargongen" og visste ikke om jeg fikk rett eller gal behandling.
Og der er du vel omtrent ?
Mange er det, og det er ikke akkurat noen ønskesituasjon for å suge til seg lærdom........men prøv - og spør ivei !
Hypo = lav aktivitet
hyposymptomer = Symptomer som kommer ved for lavt stoffskifte.
Hyper= høy aktivetet
Brainfog = i mangel av et Norsk synonym som er mer dekkende enn hjernetåke
Kjertelen produserer stoffskiftehormoner og kalsitonin og hjernen bestemmer hvor mye ved hjelp av å sende styringshormonet TSH til kjertelen via blodet. TSH produseres på bakgrunn av hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet. Er det for lite stiger TSH, er det passe er den rundt 1, og er det for mye er den under 1.
Men denne har vi ikke bruk for - vår kjertel virker jo ikke !
Vårt immunsystem har skylda.
Over 80% av de som får hypothyreose (betyr bare for lav aktivitet i thyreoidakjertelen) - får dette fordi immunsystemet feilreagerer på kjertelvevet og tror at dette er en fiende i kroppen og produserer så antistoffer som går til angrep og ødelegger kjertelen. Dette kan ta noen få år. Dette er en sykdom som kalles Hashimoto, etter legen som først beskrev sykdommen, men den faglige betegnelsen er Thyreoiditt, altså en betennese i Thyreoida. Når betennelsen er brent ut og sykdommen er over er du helt avhengig av piller resten av livet.
Behandlingen var fra aller først (1860) å spise passende biter av dyrekjertler. Hormoner er ikke arts-spesifikke. Etterhvert tok Apotekene over og metoden var enerådende til 1970, da kunne man produsere ett av kjertelens hormoner kunstig (syntetisk) og denne behandlingen er idag enestående i hele verden.
Man forutsetter at kroppen kan klare seg uten kjertelens andre hormoner og gir bare forhormonert T4 (Levaxin). Man forutsetter også at kroppen er istand til å dekomponerer dette til kroppens stoffskiftehormon T3 - og andre hormoner har vi ikke bruk for - ifølge våres leger.
Jeg er ikke så sikker på at denne teorien holder, for hvorfor er det noen som ikke kan bruke Levaxin, men blir helt fine på grisekjertel ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-01-08, 20:00 #12
Svar med sitat
Bokmerker