Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 44
    baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Shanita

De siste ble tatt i september og så slik ut,

TSH: 1,2
    T4: 14
    T3: 4
    Jeg er ganske amøbe med sånne tall. Min tsh er ikke relevant, siden den ikke rikker seg uansett og aldri noensinne har vært over 0,7, nå stort sett rundt 0,02.

Men FT3 må ligger godt mot toppen, og FT4 må være minst 17. Synker den ned mot 15 har vært og tatt prøve og oppjustert lenge før jeg får tilbake resultatene.

Noen av oss er sånn, ganske mange faktisk. Har du prøvd doser som gir lignende svar?

Jeg tar Armour+Levaxin, på bare Levaxin var jeg litt mindre amøbe enn uten noe, men slett ikke bra. Liothyronin (T3) i tillegg til Levaxin er en god løsning for mange, funker ikke det prøver man Armour.

Og vil ikke legen er det bare å sette seg på'n til han gir seg. Eller finne en annen. Og en annen. Og enda en til du får det som du vil.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Har hatt T4 på 19 også jeg... men da hadde jeg en lavere TSH også.. husker ikke helt hvor lav, men har forstått det slik at det er T4 som er viktig? Følte meg ikke annerledes da heller. Jeg hadde mange symptomer med en T4 på 9 og en TSH på 4, men etter dette bedret seg var det kun de symptomene jeg nevnte som ble borte. Første prøven jeg tok etter jeg merket bedring var T4: 14. Jeg hadde heller ingen symptomer på at jeg var for høy når TSH var 19. Bruker samme dose levaxin nå som da.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Shanita
    Snart 42? - Jeg er 43 (huff og huff) ;)

Jeg lurer da på to ting:
    At mageproblemene dine forårsaker dette eller at det kan være kjønnshormoner/evt mangel på. (Ja, i tillegg var vel T4 din noe lav...)

Jeg har jo antistoffer mot eggestokkene og symptomene på dette er overgangsalder-symptomer, inkl hetetokter, selv om jeg ikke fikk akkurat det da. Det kan man sjekke på en blodprøve, men jeg vet ikke hva man skal se etter (tror FSH og LH mine er veldig feil i alle fall, men vet ikke hva antistoffene heter). Om det ikke er dette, så er det jo noen som kommer i for tidlig overgangsalder av andre grunner. Og jeg har sett flere her inne nevne prolaktin, og muligens også sett noe om det på nettet. Altså ser det ut til at stoffskifteproblemer også kan influere på kjønnshormoner.

Har du regelmessig menstruasjon? Er symptomene dine verre før menstruasjon?

Reven
    Hvorfor kunne du ikke trene ifølge endokrinologen?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Jeg har tatt masse blodprøver hos endikrinolog. Hun holder på å utrede meg for cushings for øyeblikket, og skal tilbake til henne den 22 oktober.
    Hun bestilte så mange prøver at det ble 19 glass tilsammen! (Var ikke noe morsomt siden jeg er umulig å finne en åre på.) Hvertfall så ble alle kjønnshormoner målt og det eneste som kom tilbake forhøyet var fritt testesteron. Derfor har hun vært så hyggelig å gi meg diagnose PCOS. Har ingen cyster av noe slag, og hadde null problemer med å bli gravid.

Så til menstrasjonen min. Den har forandret seg. Det vil si at den er presis hver måned, men det var en periode da den nesten krympet bort til ingenting. Den varte 1 hel dag. Dette har bedret seg noe i forbindelse med at jeg begynte på levaxin. Når det er sagt så må jeg også nevne at jeg har mistet all utflod. Jeg merker kun litt klar utflod midt mellom menstrasjonenen mine. Varer et par dager før det fordufter helt til neste gang. Var blant annet dette som gjorde at jeg ble testet for sjøgrens. Symptomene mine har ingen sammenheng med mens utenom det jeg nettopp forklarte...

Der er også tatt prøver for å se om jeg er i tidlig overgangsalder, men det er jeg ikke. Jeg har væske fra brystene, men prolaktin er nomalt. Har faktisk lest at prolaktin kan svinge veldig og at man kan ha normale verdier på grunn av det.

Jeg har så mange symptomer at det er nesten umulig å få noen til å høre uten å bli helt overrumplet. Noe jeg skjønner veldig godt.

Jeg er umulig!

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Reven
    Hvorfor kunne du ikke trene ifølge endokrinologen?
    Han gav ikke noen spesiell begrunnelse. Men utgangspunktet var at jeg sa at jeg ble dårlig etter trening. Jeg fikk influensafølelse som gikk over, men ble også stiv i nakken, trøtt og fikk hjernetåke og det kunne vare i flere dager etterpå. Jeg tror det har med dårlig restitusjonsevne å gjøre og at jeg hadde vært syk noen måneder tidligere.
    Nå kan jeg trimme, men jeg tør ikke kjøre meg for hardt. Trene gjør jeg kun i ferier når jeg vet at jeg kan slappe av og hente meg inn igjen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Shanita

Skal du tilbake til endokrinologen? Da kan du jo spørre om du er testet for autoimmun gonadesvikt (sånn som jeg har), for det tror jeg ikke er på "standard"-prøver. Men hvis FSH og LH er normale, så har du kanskje ikke det. Ja, noen får uregelmessig mens pga lavt stoffskifte, så der er jo en sammenheng "bare" der. Men det er jo klart at det ikke er normalt at du skal væske fra brystene, så bare det i seg selv viser at NOE ubalanse er der i alle fall. Utflod kan jeg ikke uttale meg om, vet ikke hvor mye som er normalt og ikke normalt. Men tørre slimhinner er vel forenelig med Sjøgrens, har jeg lest (lurer litt på om jeg også kan ha det, men vet jo ikke...)

Kjære Shanita - jeg er også umulig! Så er vi i alle fall to ;)
    Nei, det er ikke moro å ha så mange "rare" symptomer, spesielt når de ikke finner ting, for jeg føler jo ikke at de tror meg. Ja, det er jo litt mer enn "føler", for jeg har jo fått mange slags rare uttalelser i årenes løp. Jeg begynner å bli lei. Noen ganger av meg selv (nei, det er vel mesteparten av tiden), og noen ganger av helsevesenet. Lurer noen ganger på å klage, men vet ikke hvor jeg skal begynne, og jeg har nok ikke krefter til det.

Reven
    Ja, det høres jo ut som slitne binyrer. Fikk du vite om prøvesvarene dine slo galt ut? Men det er i alle fall riktig som du har gjort, t.o.m. om det skulle vise seg å være ME - forsøke å trimme igjen etter ei stund, for å se om en tåler det. Og trene på den måten som man etterhvert erfarer at man kan klare.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Kjære Shanita - jeg er også umulig! Så er vi i alle fall to ;)

Reven
    Ja, det høres jo ut som slitne binyrer. Fikk du vite om prøvesvarene dine slo galt ut? Men det er i alle fall riktig som du har gjort, t.o.m. om det skulle vise seg å være ME - forsøke å trimme igjen etter ei stund, for å se om en tåler det. Og trene på den måten som man etterhvert erfarer at man kan klare.
    To umuliusser altså - og det er nok flere:-)

Den cortisolprøven jeg tok i mai var på 403 - normal i følge fastlegen. Jeg tok den på morningen (etter å ha stått opp og tatt buss til prøvestedet)

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Godt å vite at det hvertfall er 3 av samme sort da... Er dere i jobb?

Stina: Skal tilbake til endikrinologen den 22. oktober, og tenker veldig mye på hva jeg skal si til henne. Kortisol prøvene mine var nok normale, ellers så hadde jeg hørt noe. Har nevnt det med væsking fra brystene, men hver gang jeg prøver å sette henne i et hjørne får jeg bare høre at det er noen de rett og slett ikke klarer å forklare hvorfor har det sånn!

Jeg har vann i kroppen... Hun sier noen har bare det.. Vet ikke hvorfor!
    Har høytblodtrykk... Mange som har det uten å vite hvorfor sier hun...
    Væske fra brystene.. Er bare sånn.. Noen tilfeller kan ikke forklares!
    Tretthetsanfall.. jo.. skyldes antakeligvis Fibromyalgia.

Jeg sliter med at jeg har fått X-antall symptomer i løpet av 1 år og mener at det er litt rart om de symtpomene skyldes mange forskjellige sykdommer siden de dukket opp samtidig.

Så da har jeg altså...

Crohns
    Høyt blodtrykk
    Lavt stoffskifte
    PCOS
    Fibromyaliga

Høres ikke det litt rart ut?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Reven - er du også en umulius?!

Ja, de sier jo at man skal slappe av før prøvetakning, helst også dagen før - ellers så stiger jo kortisolet og viser ikke reelle verdier. Kunne godt tenke meg å få målt kortisol i spytt utover dagen, men tør ikke spørre - det hender jo de får anfall av det jeg spør om...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ã… - Shanita - der var du også.

Jeg er uføretrygdet, men det har jeg ikke råd til å være + jeg VIL veldig gjerne jobbe. Så jeg har ikke slått meg til ro, nei...

Ja, så jo det - at du skulle tilbake... Men godt at endokrinologen innrømmer at det ikke er alt hun forstår, slikt respekterer jeg. Men er hun da villig til å sende deg videre igjen, det blir jo da spørsmålet. Men hun må kanskje ha noen funn for å sende deg videre? I alle fall må jo en av dere finne fram til en mistanke om noe, vil jeg tro....

Har du målt kortisol i spytt over hele døgnet?

Hm... Fibromyalgi meg her og fibromyalgi meg der - joda, greit å ha noe å skylde på, men det er merkelig at fibroyalgi skal arte seg så forskjellig fra person til person. Dessuten hvis vi har fått fibromyalgi pga lavt stoffskifte (sier legen min + reumatolog), hvorfor er vi da ikke blitt bedre på thyroxin? Dessuten - her er det ikke "tretthets"-anfall, men totale utmattelses-anfall, nesten lammelser. Og jeg forstår det slik at du også har det sånn.

Vel, jeg har i mange år ment at "alle" sykdommene mine har sammenheng, så det har jeg da også spurt om hos spesialist etter spesialist, og det har jo fått bekreftet. Selvsagt kan man også få andre "løsrevne" sykdommer, men i slike kompliserte tilfeller som hos deg og meg, så tror jeg det meste har sammenheng ja. F.eks. så kan jo langvarig ubehandlet/for dårlig behandlet stoffskifte føre til slitne binyrer fordi binyrene i denne tiden kompenserer - de pumper ekstra for at du skal klare å opprettholde samme aktivitet som før. Til sist blir de overarbeidet, og dermed produserer de mindre enn normalt. Har ikke "bevis" som du kan legge fram for endokrinologen (skulle hatt det selv), men dette vises jo av mange historier som går igjen her på forumet. På forumet for de "umulige" ;)

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn