Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Trøtt å sliten
Threaded View
-
01-08-07, 17:56 #3
Hei Shelley, du trenger sikkert å øke Levaxin. Og dette tar tid, det kan ta like lang tid for kroppen å rette seg som du har gått med ubehandlet lavt stoffskifte.
Jeg liker ikke at legen din var fornøyd med prøvesvarene så fort. Han skulle ta nye blodprøver etter 6-8 uker, og så øke doseringen til TSH er langt nede og FT4 høyt oppe.Dette er tatt fra en artikkel i Tidsskrift for Den Norske Legeforening. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... _ID=520952Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet. Hos pasienter med iskemisk hjertesykdom må doseøkningen skje spesielt forsiktig.
Behandlingsmålet er å gjøre pasientene klinisk eutyreoide og å normalisere TSH- og tyroksinkonsentrasjonen i blodet (12). L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l. Konsentrasjonen av tyroksin ligger da hos de fleste pasienter i øvre tredel av referanseområdet, men hos noen pasienter vil tyroksinkonsentrasjonen være lett forhøyet. Dette skyldes at thyreoidea normalt er ansvarlig for 10 - 20 % av kroppens trijodtyroninproduksjon, og den produksjonen må "erstattes" av en høyere tyroksinkonsentrasjon.
Mange leger har lite kunnskap om lavt stoffskifte, og tror at det er nok at disse verdiene kommer innenfor et stort normalområde. Jeg vil anbefale deg om å ta turen innom legekontoret og få med en utskrift av prøvesvarene, med referanseområdet. Jeg hadde selv store problemer med trøtthet og depresjon. Det er ikke moro å ha det slik nei!
Husk på å ikke ta Levaxin før du tar blodprøver! Vent med tabletten til etterpå. Ellers kan du ha for mye Levaxin i blodet.
Lignende tråder
-
Jeg er så trøtt og sliten... Noen gode råd til en sliten mamma?
Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 9Siste melding: 02-01-08, 17:54 -
så trøtt, så trøtt ..........
Av mammantileir i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 11-09-07, 19:46 -
Er sååå trøtt...
Av Juliemor i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 12-01-07, 21:57 -
Uff,jeg er så sliten og lei av alt:(
Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 03-10-06, 23:37

Svar med sitat
Bokmerker