Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Kræft i skjoldbruskkirtel i 2005, total thyreiodektomi

Hej!

Jeg er glad for at have fundet et forum med nogen, der har haft kræft i skjoldbruskkirtlen som mig. De foraer jeg har fundet handler kun om stofskiftet og ikke om kræft i skjoldbruskkirtlen. Det er selvfølgelig også en sjælden sygdom.

Der var en der spurgte om dosis. Jeg har fået fjernet hele min skjoldbruskkirtel og jeg er ellers lille og vejer 58 kilo. Jeg har brug for 17 tabletter om ugen. Dvs. jeg tager 200 4 dage om ugen og 300 3 gange om ugen. Min Tsh ligger på 0,2 og det er der den skal ligge ifølge min endokrinolog fordi det er i den nedre ende af normalområdet. Jeg har det også godt, men er også slap af og til pga. kalkstofskiftet. Jeg får etalpa, hvis I kender det og så Unikalk x3.

Så der er nogen der har brug for en stor dosis på trods af lille vægt.

Ellers ligner mit forløb meget det som I beskriver - opereret af to omgange fordi jeg første gang blev opereret for follukulær neoplasi. Der var så kræft og jeg måtte opereret igen.

Jeg bruger også mepiform men jeg danner rigtig grimme tykke ar. Første gang var arret også pænere. Jeg har gået hos en plastickirurg og jeg skal have korigeret arret til august. Jeg er spændt på om det bliver pænere.
    Sist endret av Admin; 19-08-10 kl 12:21 Begrunnelse: rettet pga. teknisk fejl i trådsammenlægning

pandalakris Gjest

Standard

Lene. Det er et forum for thyreoideacanceropererte i danmark. Det ligger under kreftens bekempelse. De er til tider temmelig aktive,og jeg tror du kan ha stor glede av å melde deg ind der.

http://debat.cancer.dk/

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

pandalakris Gjest

Standard

Hei
    Jeg syntes også at jeg lette overalt uten å finne noe. Og da jeg ble operert for 5,5år siden var det heller ikke noen fora for thyreoideacancerpasienter. Så da jeg hadde funnet kræftens bekæmpelse,opprettet jeg denne gruppen. Det var ikke så mye aktivitet i begynnelsen,men det synes jeg har tatt seg opp.

Det fine for dere danske pasienter, er jo at det er korte avstander og større muligheter for å møtes, enn jeg opplever det er i norge.

Nå ser jeg også at det er en dame fra samme by som deg på forumet. kanskje dere kan få til et møte el.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Kræft i skjoldbruskkirtel i 2005, total thyreiodektomi

Hej igen!

Jeg vil lige følge op på mit lægebesøg. Min faste læge var der ikke i dag, så øv øv øv. Han har fået en forskerstilling og er der kun engang imellem. Jeg var inde ved den mest inkompetente læge i stedet - hende var jeg også inde ved sidst jeg var der i februar. Hun sagde sidst at mit stofskifte ikke var for højt.... hun begik fejlen kun at kigge på TSH en ( 0,033) Ref 0,1-4.00 i februar fik jeg ikke mine laboratorietal, så jeg tog det bare for gode varer at det var inden for normalområdet. Hun har slet ikke kigget på t4, som i februar var 160 (ref 60-140) Det tror sku da pokker at jeg har haft det skidt (det så jeg først i dag fordi jeg igennem dette forum har lært at det er en god ide selv at følge med i tallene)

Denne gang sagde hun ligeledes at det så fint ud - Tsh-en var den samme. Men denne gang bad jeg så om en kopi af mine laboratoriesvar og T4 viste stadig for højt 146 ( ref 60-140) Det så jeg så først da jeg kom hjem og hun sagde at vi da godt kunne tage lidt af dosis...hvis jeg følte mig overdoseret,.... sæk.. hunskulle da tage og læse lidt på lektien, synes jeg. Hende skulle jeg ikke til at snakke med naturligt thyroid om, når hun ikke engang kan læse en blodprøveseddel. Da jeg havde været inde hos hende den inkompetente gik jeg ind til sygeplejersken og sagde, at jeg altså ikke skulle ind til hende mere og at jeg VILLE ind til min faste læge. Sygeplejersken var meget sød og forstående og hun sagde at hun godt kunne forstå mig og at det behøvede vi ikke vade mere i :-) Så det er jeg blevet lovet og hun sagde at jeg skulle ringe, når jeg fik tiden og sikre mig at jeg havde fået tiden hos min faste læge.

Jeg skal så have en tid igen om 14 dage - det handler nu om noget andet. Jeg har fundet en knude og jeg er bange for det er en metastase (jeg har jo haft kræft i skjoldbruskkirtlen) Jeg skal til ultralyd og bagefter snakke med min faste læge. Jeg er en smule smånervøs over den knude, må jeg indrømme. Det gode er at min thyreoglobulin ikke var målelig - det er godt.

Jeg håber det fortsat går godt med at tage Westroid

MVH Lene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hvis du har hatt kreft i kjertelen er det vanlig at man doserer akkurat så mye at TSH blir null, eller nesten null.
    Det gjør man fordi at TSH i noprmale forhold stimulerer til vekst av kjertelceller, det er på den måte kjertelen øker sin produksjon.
    Og på tycapasienter vil man jo ikke at TSH skal stimulere kreftceller til vekst.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: øv!

Sitat Opprinnelig skrevet av Lene
    Jeg skal så have en tid igen om 14 dage - det handler nu om noget andet. Jeg har fundet en knude og jeg er bange for det er en metastase (jeg har jo haft kræft i skjoldbruskkirtlen) Jeg skal til ultralyd og bagefter snakke med min faste læge. Jeg er en smule smånervøs over den knude, må jeg indrømme. Det gode er at min thyreoglobulin ikke var målelig - det er godt.
    "Sæk" er det helt rette ord om kællingen! Godt du ikke skal til hende mere...!

Jeg har ikke så megen tid i dag, så jeg kun vil kommentere på din "knude". Desværre har jeg heller ikke tid til at lede efter links (men det gør jeg så snart jeg kan) - men du skal vide, at jeg læste flere steder at metastaser fra modersvulsten i skjoldbruskkirtelen er meget sjældne og at netop skjoldbruskkirtelkræft er metastaserer overhovedet ikke så nemt som andre kræftformer.

Hvor har du mærket en knude?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

siden det er totalt t4, så har kvinner høyere mengde TBG (transportproteiner for thyroxin) og vil normalt ha en del høyere TT4 enn menn. En TT4 over referanseområdet er også ganske normal når man vil ha TSH veldig lavt slik som hos dem som har hatt thyca.

Det ville være mye lettere å lese blodprøvesvarene hvis de begynte med ft4 slik som i resten av verden. Her kan man knapt få det lenger.

Også med ft4 vil en del pasienter få hlyt ft4 hvis formålet er å ha en lav TSH pga. thyca.
    Legen din hadde greie på dette; ikke alle har grei på det.

På Westroid eller Thyroid vil TSH gjerne bli lav også og en lege som vil ha TSH lavt kan være bra å ha å gjøre med da.

Fordelen med en T4/t3 combo er t3 senker TSH veldig mye.
    Datrenger man ikke ft4 eller TT4 over referanseområdet.
    Og de som ikke har noen kjertel mer lager jo ikke t3 lenger fra kjertelen og kan godt ha nytte av t3 sier de på forumene.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard Re: øv!

Jeg har fundet knuden ca 10 cm til venstre fra der, hvor skjoldbruskkirtlen sad - den er på en ærts størrelse.

Ang. metastaser, ja så er det rigtigt at spredning ikke sker så tit, men hvis de gør er det ofte til de nært liggende lymfeknuder - og så er det langsomtvoksende så vidt jeg er informeret. Så jeg tager den med ro og håber.

MVH Lene

Til n'Finn og Nora!

Ja det er rigtigt at TSH'en skal være knapt målelig min egen (gode) læge sagde til mig i september sidste år at tsh'n måtte være så lav som muligt, men at han helst ikke ville have at T4 blev for høj Der var min t4 146 og tsh <0,033. Så er det ellers steget stødt det seneste år - op til 160 og her har jeg haft symptomer - helt vildt ... hvilepuls på 90 ømme muskler ja jeg kan blive ved, grådlabil.

Jeg er så heldig at kende mine tal fra før jeg blev syg der var

TSH 0,788
    Triiodthyronin 1,81 (ref1,10-2,50)
    Triiodthyronin-reaktion arb.mætn 1,05 (ref 0,75-1,25)
    Thyroxin (t4) 112 (ref 60-140)

I dag da jeg fik svar fra mine blodprøver var tallene

Tsh 0,05
    Triiodthyronin 1,88
    triiodthyronin-reaktion arb.mætn 1,03
    thyroxin (t4) 143

Jeg har fået lov til at skære 200 mg. af dosis om ugen, så jeg nu kun skal have 1200 mg. pr. uge. Så må vi se, hvordan det ser ud.

Hvis jeg sammenligner med mine "normalværdier" ser det ud til at jeg godt kan omdanne t4 til t3.

Jeg har et lille problem. Er der nogen der ved hvad forskellen er på de to triiodthyroninprøver jeg får??? Det fik jeg ikke spurgt om i dag.

MVH Lene

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg kjenner ikke til den ene T3-prøven og av interesse googlet jeg litt.
    Jeg fant ikke noen tydelige forklaringer, men denne :
    Summary T3, rT3, T4, PBI and the saturation of T3-T4-binding proteins in yellow and brown cyst fluids of...

Og jeg kan ikke forstå meningen nå heller .......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Operation af skjoldbruskkirtel
    Av LisH i forumet Operasjonssalen
    Svar: 9
    Siste melding: 05-09-10, 08:43
  2. Skjoldbruskkirtel-svigt
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 0
    Siste melding: 14-01-10, 16:05
  3. Afi-B-Total
    Av Damen i forumet B-vitaminer