Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
  1. #1
    Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    355

    Standard Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?

    Hej
    Jeg fik min læge til at måle B12-vitamin, da jeg havde læst at man ofte vil have lavt b12 ved lavt stofskifte. Mit viste sig at ligge over referenceområdet ca. 650. Vil der altid følge lavt B12-vitamin ved lavt stofskifte? Det har jeg ikke kunnet finde oplysninger om nogen steder. Kan nogen hjælpe?
    Mvh. Gitte - igen

  2. #2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

    Standard

    Det er vel større sjanse for å få det, men det betyr ikke at alle får det, heldigvis. Selv har jeg ikke heller noe problem med det.

  3. #3
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

    Standard

    Det stemmer som Cat sier det er ikke noe alle får. Hvor stor prosentandel som får problemer med B12 vet jeg ikke. Men det er verdt å sjekke slik at det er ute av veien
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Det hevdes at ved lavt B-12 er det noe autoimmunt i mage-tarmsystemet som vi ikke gjør prøver for.
    Kanskje B-12 er lavt hos disse. Vet ikke.

  5. #5
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

    Standard

    Hvor lavt er lavt?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

  6. #6
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

    Standard

    Det er dokumentert nevrologiske symptomer ved tall godt i midten, faktis.
    I Amerika er det en del leger som anbefaler at man holder seg over 500, men det er vel andre enheter der og regner jeg om blir det 360 i not\rske tall. Ingen andre har regnet etter, så hvis noen andre vil regne og sjekke, er de velkomne.

    Det er stor forskjell på norske leger , om de gir B-12 eller ikke.
    i Sverige har de hatt tabletter i over 20 år, men i Norge kom Trio-be noen få år siden.

    Dessuten fins det sterke vitamintabletter under bordet noen steder.
    850 mikrogram er anbefaalt av norske forskere som har forsket på hvor mye en trenger hvis en først har mangel. Rart at Trio-be er 500 mikrogram.

    Det står noe mer om B-12 på nettsiden til Dr. Dommisse.

    nora

  7. #7
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

    Standard

    Takk - snille nora ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Lignende tråder

  1. ca. 4 år med lavt stofskifte
    Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 22-07-10, 10:20
  2. lavt stofskifte/bivirkninger
    Av solskin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 10-08-08, 23:35
  3. Har min søn på 16 år også lavt stofskifte????
    Av ninus i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 8
    Siste melding: 02-10-07, 22:05
  4. Lavt stofskifte - en bromatologs vinkel
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 7
    Siste melding: 10-11-06, 17:25

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn