Sitat Opprinnelig skrevet av Lumos Vis post
Tusen takk for et langt og utfyllende svar! Skal skrive ned de nederste punktene og ta med til legen min. Har heldigvis en veldig forståelsesfull og god lege som hører på det jeg har å si!
Glad for at høre det. En lydhør læge er GULDværd.

Husker fra min egen graviditet for mange år siden, at fra dag et kunne jeg lige pludseligt ikke spise andet end kogte blomkål og grønne bønner, masser af tomater med creme fraiche, kogte kartofler med oceaner af smør, kilovis af saltsyltede agurker og litervis af kaffe med piskefløde.

Pludselig kunne jeg ikke udstå synet af brød, pasta, ris, øst, fisk og kød... og alle var efter mig med advarsler, fordømmelse og pegefingre, som om det var min skyld, at jeg ikke kunne spise "sundt" og "varieret". Mit barn ville blive for lille, skrøbelig og svag på denne kost, fik jeg at vide. Han blev født fuldbåren, næsten fem kg og 60 cm. Med fine tænder og frisk som en fisk gennem hele barndommen og indtil nu.... (han er nu 39 år ). Det er vigtigt, ikke at lade sig overkøre af andre, og lytte til sine instinkter.

Havde en god veninde, der gennem næsten 2/3 dele af sin graviditet spiste kun rugbrødsmadder med smør, sild, optøede jordbær og flødeskum på... Jeg fik kvalme bare af at se hende spise, men hun gnaskede denne underlige mad i sig, med største velbehag.

Forresten, et vigtigt råd mht. at få jod gennem kosten: spis ikke saltvandsfisk og heller ikke vild eller opdrættet laks, mens du er gravid. Uanset hvad "de" siger, er der alt for mange tunge metaller i alt-godt-fra-havet-maden, så hellere i stedet et par dråber Lugol's hver dag.

Ha' en rigtig god sommer.