Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
Hvis det passer, hvad de kloge siger, at man almindeligvis aldrig helt kan forstå andre mennesker, før man selv står i samme eller lignende situation...
Selv opplevde jeg for noen år tilbake en veldig overraskende u-forståelse:
En venninne og jeg var ute og gikk tur og jeg fortalte at jeg hadde vært og besøkt min forrige jobb -
og at jeg fikk helt vondt av hvor sterkt jeg ønsket meg tilbake.
Hun sa:
"Det er ingen som blir friskere av å bare vente på at ting skal bli bedre" - og jeg ble helt stum
enda i dag kan jeg kjenne gråten i halsen når jeg tenker på at hun kunne få seg til å si noe sånt.
Hun fortsatte ufortrødent med å snakke om hvordan samboeren hennes hadde stått på etter å ha knekt nakken...
- hun la aldri merke til hvor nedslått og stille jeg ble.

Grunnen til at det overrasket meg sånn er at hun, sønnen og datteren har kroniske sykdommer og har til tider hatt "klippekort" på sykehuset. Nesten krysset over til andre siden alle sammen faktisk - også den før nevnte samboer.

Jeg har gjennom årene hørt mye på - og også sett - om hvor syke de har vært. Nesten avløsende på hverandre,
i den forstand at når den ene ble nesten frisk, så var det nestemann, osv, osv.

Jeg har jo aldri blitt akuttinnlagt eller knekt nakken - det jeg/vi har er på mange måter usynlig og u-dramatisk.
Og det er vel få av oss som reiser på besøk, eller tar imot besøk, når vi er mest nedslitt / gør-trøtte / apatiske / forstoppede / etcetera -.-
så derfor er det bare datteren min som har hatt dette tett på livet dag-etter-dag gjennom mange år

Så - ja, det var uansett godt å få skrevet det ned