Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Vestfold
    Alder
    41
    Meldinger
    6

Standard Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!

Hei!

Jeg lurer på om noen av dere har tid/lyst til å titte på historikken min, og si hva dere mener. Jeg er ei jente på 28 år. Jeg har i 4-års tid hatt en periodevis utmattethet, og i disse periodene har jeg svært høy puls ved liten belastning, BT-fall, skjelving i muskler bare ved å gå ned en trapp, er veldig frossen, og føler meg utrolig svak og trøtt. Har i flere år fått beskjed om at jeg er subklinisk hypotyreot, men at medisinering er unødvendig. I fjor startet jeg å ta tangmel som kosttilskudd pga jod-mangel. Ellers har jeg tvangslidelse, og PCO som jeg regulerer med kost (lav GI).

Begynte å trene forsiktig for en måneds tid siden da jeg følte jeg faktisk hadde litt overskudd. Trening skal jo, og har tidligere gitt meg overskudd. Nå gjorde det meg MYE verre. Etter bare to forsiktige treningsøkter begynte jeg å føle meg svak og var nær besvimelse hver gang på trening, enda jeg trente svært forsiktig. Fortsatte å pushe meg til å gå på trening 2 ganger i uken, selvom de ble svært korte og forsiktige økter, samtidig som jeg følte meg elendig i et par uker. Elendig på en måte jeg lettest kan forklare med å føle meg svak, kraftløs og tom for energi. Selv de minste anstrengelser er tunge om dagen. Jeg må pause i trapper, og får puls på 140-160 av å gå rolig i oppoverbakker. Dro til legen for å se om jeg kanskje kunne ha lav Hb, men endte opp med sykehusinnleggelse med på CK på nesten 3000, lavt BT og høy puls. De mente jeg måtte ha overtrent med kraftig styrketrening siden CK tydet på stor muskelnedbrytning, men endte så opp med å si at de var usikre på hva den høye pulsen skyldtes, da de ikke fant noen rytmeforsyrrelse eller annen patologi. Det eneste de kunne finne var at jeg har TSH på 4,9. T4 og anti-TPO er forøvring fine, derfor fikk jeg nok en gang beskjed om at jeg bør kontrollere TSH en gang i året, en lege mente at jeg burde prøve med levaxin, mens en annen mente at de ikke ville sette meg på levaxin foreløpig, da stoffskiftet bare KANSKJE kunne være årsaken til problemene.

Det har blitt tatt ACTH og kortisol-tester av meg tidligere, og de var så vidt jeg vet fine.

Dette er mine øvrige symptomer/tegn:

Fin T4 og anti-TPO
    TSH varierer mellom 3,5 og 5,2 de siste årene.
    Får utrolig fort pulsøkning av små anstrengelser, og føler meg kraftløs.
    Fryser lett, og er som regel kald og frossen. Iskalde føtter og hender.
    Lav kroppstemperatur
    Dersom jeg en sjelden gang først blir varm er jeg veldig varm!
    Realtivt store BT-forskjeller (ortostatisk), men som regel lavt BT (90/60)
    Nesten alltid røde lepper
    Tørr hud
    Liten av vekst, normalvektig.
    Insomnia/søvnforstyrrelse, føler meg aldri "uthvilt"
    God apetitt
    Kraftig melke- og glutenintoleranse, magen fungerer best ved å spise kun grønnsaker og kjøtt/kylling/fisk. Føler meg generelt best når jeg spiser fett-og proteinrik mat.
    Alkoholintoleranse
    Periodevise muskel- og leddsmerter
    PCO/Glukoseinoleranse
    Utmattet
    ADHD(Konsentrasjon, hukommelse)
    Tvangslidelse/panikkangst
    D-vitaminmangel

Hva tenker dere? Er det verdt et forsøk med levaxin? Jeg ser jo at ikke alle symptomene stemmer med lavt stoffskifte… Om jeg ønsket det kunne vi gi det et forsøk over et år. De har også anbefalt meg å utredes for ME siden kroppen reagerer så kraftig på trening/anstrengelser. Men jeg stusser ved TSH-verdiene, og tenkte å høre her med dere som har erfaring for en slags "second opinion".

På forhånd takk for svar!
    Sist endret av Ella2; 25-10-13 kl 17:16
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Standard Sv: Subklinisk hypotyreot - Forvirret! Setter pris på meninger!

Hei! Høres ut som du kan ha et sammenfattet problem. Ta en kikk på linkene i signaturen min. Kanskje det kan være til hjelp:-) Masse lykke til!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Og hvis du føler at du blir verre av trening/fysisk aktivitet så ikke gjør det. Det høres ut som binyrene dine sliter og de tåler da ikke denne påkjenningen. Du blir da bare enda dårligere.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej og velkommen til
    Nu blander jeg mig lige ... For jeg må sige, jeg bliver nærmest deprimeret hver gang jeg hører om folk, der kaldes "subkliniske" uanset symptomer - og hvor man bare går og venter på, at hypofysen skal råbe højere og dermed give en højere tsh. Det synes jeg er spild af tid. For selvom du vel har et par symptomer, der ikke ligner noget med stofskiftet, så har du altså rigtigt mange, der ligner noget, jeg genkender -- altså symptomer, der kan enten mindskes eller fjernes ved hjælp af stofskiftemedicin.

Og det kan godt være, din t4 er "fin", men eftersom din tsh de senere år har ligget mellem 3,5 og 5,2, som du skriver, så må der altså være et eller andet, din læge bør hjælpe dig med - jeg vil sige, lægen kan ikke være andet bekendt
    Enhver, der har prøvet at fryse, at have angst, være udmattet og have problemer med koncentration og hunkommelse ... ved, hvor ekstremt belastende det er.

Jeg er selv en gang blevet kaldt "subklinisk" - da havde jeg en tsh på 10 og kunne ikke finde rundt i mit lokale - meget lille - butikscenter. For ikke at tale om, at jeg ikke kunne finde ud, når jeg først var kommet derind Jeg gik til bussen med håndklæde på håret, bukser der ikke var lukket ordentligt ... og meget andet. Kan det virkelig passe, man skal vente på at ens liv synker helt i grus, før man får hjælp?? Nej!

Det er muligt, du kan få det bedre ved at ta ekstra jod, en masse d-vitamin (D3 ) og b12 og få orden på maven. Og binyrerne sikkert! Men så få hjælp til det - ikke gå der og vente på at blive dårligere

Gode butikker på nettet:
    http://www.naturoghelse.dk/shop/frontpage.html
    http://bigvits.co.uk/
    og http://www.iherb.com/ (uden for Europa og derfor andre toldregler - skal du fx ha d-vitamin i høje doser, så køb det i Danmark eller andet EU (EØS) land.
    jeg bruger de her d-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html (90-100 µ om dagen) men der er lige kommet en på 85 µ også http://www.naturoghelse.dk/shop/supe...min-7712p.html
    Mine yndlings-b-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...sym-1919p.html
    (man kan ta ekstra af et eller flere b-vitaminer ved siden af men man MÅ HA multi-udgaven også uanset)

Jeg er selv lige gået i gang med at bruge tilskud af binyre-ekstrakt http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...eaturesdetails - her en udgave hvor der også er vitaminer med mere i http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...a-60-tabs.html
    Man kan godt starte op selv, selvfølgelig, men der skal ske noget snart, ville jeg sige - at gå længe uden hjælp er bare at skulle gå længere op ad bakke bagefter. Prøv at læse om vitaminer og mineraler, kosthold og binyrer på forummet

Nielsigne

Ps. Også aminosyrer kan hjælpe kroppen betragteligt - prøv at læse her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12772
    Sist endret av Nielsigne; 26-10-13 kl 22:52 Begrunnelse: ps

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Må lige citere smgj her

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Stol like mye på legen din som du vil gjøre på en fremmed bilmekaniker. Du vet ikke mer om legen enn om bilmekanikeren.
    - Ja, de fleste er velmenende.
    - Ja, det finnes noen idioter/svindlere/kvakksalvere.
    - Ja, de har ulike meninger om hvordan ting skal gjøres.
    - Ja, de har ulike kunnskapsnivå.
    - Ja, de har ulike "svakheter".
    - Ja, de har ulik evne og vilje til å sette seg inn i ny forskning/tenking.

Og så klart ... det finnes ulike pasienter også.

Så du må rett og slett gjøre det samme som du ville ha gjort med bilen. Sette deg litt inn i ting selv, kontroller, finn ut hva som er ulike fordeler/ulemper med den løsningen legen foreslår etc.
    Som Anisa sier så er det faktisk stor forskjell på hvilken behandling en pasient får _med samme symptomer, verdier og diagnose_ mellom legene. Så det er VIKTIG å følge med og hele tiden vurdere om man får god nok behandling hos gitt lege, og å - om nødvendig - sette seg inn i alternative oppfatninger og kunne argumentere for hva man selv ønsker og tror.

Vi har som pasienter sterk rett lovfestet til å medvirke. Dessverre er det mange leger som ikke er vant til at pasienter ønsker å bruke denne retten og som er direkte motvillige mot å gjennomføre pasientmedvirkning. Men for mange av oss stoffskiftepasienter er det nødvendig - rett og slett fordi vi er så forskjellige og ikke "one size fits all" mhp behandling, selv om det er lagt opp sånn for medikamentvalget sin del og til dels også behandlingen i Norge. Iallfall ikke om man skal ha som mål å bli "funksjonelt frisk".

Rent konkret bør du ved mistanke om stoffskifteproblemer
    - Få tatt blodprøvene så tidlig på dagen som mulig (stoffskiftet svinger gjennom dagen)
    - Få tatt prøvene TSH, anti-tpo, fT3, fT4 (dette er et basispanel, om dette avdekker unormaliteter vil man antakelig også ønske å ta andre i tillegg)
    - Også ta prøvene d-vitamin, b-12, folat, jernpanel (dette er støttemineraler/ -vitaminer som det er relativt greit å få tatt blodprøver av, samt at mangel på noen av disse vil gi likelydende symptomer helt alene)
    - Helst også et kolesterolpanel.
    Alt etter hva disse prøvene avdekker vil det være aktuelt med andre (som f.eks leverprøver asat/alat, andre hormoner/blodsukker og kolesterolpanel)
    - Ta med deg en skrevet, konkret liste over symptomene (alt - uansett om du tror de er uvesentlige, eller "ikke hører med"!), og - om du klarer - en grov tidfesting av når de begynte å snike seg på. Dette gjør det lettere for legen både å huske, og vanskeligere å avfeie "diffuse symptomer"... du har jo konkretisert dem.

Tvitvi for at du får et godt lege-pasient-samarbeid med gjensidig respekt.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei

Du sier du har D-vitaminmangel. Hvordan er kalsiumprøvene dine?

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Vestfold
    Alder
    41
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av dennis Vis post
    Og hvis du føler at du blir verre av trening/fysisk aktivitet så ikke gjør det. Det høres ut som binyrene dine sliter og de tåler da ikke denne påkjenningen. Du blir da bare enda dårligere.
    Ja, jeg har ikke trent på to uker nå, og kjenner at formen kommer seg litt opp fra det aller verste i alle fall, så jeg tror ikke jeg skal gi det et nytt forsøk å trene med det aller første.

Jeg har forresten fått time hos DS på Heggeli i februar. Føler at det er en evighet til, men satser på at det går fort. Er så usikker på om jeg skal starte opp på Levaxin eller ikke innen den tid- veldig kjedelig hvis det forverrer noen av symptomene. Men det kunne hende at jeg kunne få time hos Skogli på funksjonell medisin allerede i November, så jeg krysser fingrene. Tusen, tusen takk for gode tips!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Vestfold
    Alder
    41
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej og velkommen til
    Nu blander jeg mig lige ... For jeg må sige, jeg bliver nærmest deprimeret hver gang jeg hører om folk, der kaldes "subkliniske" uanset symptomer - og hvor man bare går og venter på, at hypofysen skal råbe højere og dermed give en højere tsh. Det synes jeg er spild af tid. For selvom du vel har et par symptomer, der ikke ligner noget med stofskiftet, så har du altså rigtigt mange, der ligner noget, jeg genkender -- altså symptomer, der kan enten mindskes eller fjernes ved hjælp af stofskiftemedicin.

Og det kan godt være, din t4 er "fin", men eftersom din tsh de senere år har ligget mellem 3,5 og 5,2, som du skriver, så må der altså være et eller andet, din læge bør hjælpe dig med - jeg vil sige, lægen kan ikke være andet bekendt
    Enhver, der har prøvet at fryse, at have angst, være udmattet og have problemer med koncentration og hunkommelse ... ved, hvor ekstremt belastende det er.

Jeg er selv en gang blevet kaldt "subklinisk" - da havde jeg en tsh på 10 og kunne ikke finde rundt i mit lokale - meget lille - butikscenter. For ikke at tale om, at jeg ikke kunne finde ud, når jeg først var kommet derind Jeg gik til bussen med håndklæde på håret, bukser der ikke var lukket ordentligt ... og meget andet. Kan det virkelig passe, man skal vente på at ens liv synker helt i grus, før man får hjælp?? Nej!

Det er muligt, du kan få det bedre ved at ta ekstra jod, en masse d-vitamin (D3 ) og b12 og få orden på maven. Og binyrerne sikkert! Men så få hjælp til det - ikke gå der og vente på at blive dårligere

Gode butikker på nettet:
    http://www.naturoghelse.dk/shop/frontpage.html
    http://bigvits.co.uk/
    og http://www.iherb.com/ (uden for Europa og derfor andre toldregler - skal du fx ha d-vitamin i høje doser, så køb det i Danmark eller andet EU (EØS) land.
    jeg bruger de her d-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html (90-100 µ om dagen) men der er lige kommet en på 85 µ også http://www.naturoghelse.dk/shop/supe...min-7712p.html
    Mine yndlings-b-vitaminer http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...sym-1919p.html
    (man kan ta ekstra af et eller flere b-vitaminer ved siden af men man MÅ HA multi-udgaven også uanset)

Jeg er selv lige gået i gang med at bruge tilskud af binyre-ekstrakt http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...eaturesdetails - her en udgave hvor der også er vitaminer med mere i http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...a-60-tabs.html
    Man kan godt starte op selv, selvfølgelig, men der skal ske noget snart, ville jeg sige - at gå længe uden hjælp er bare at skulle gå længere op ad bakke bagefter. Prøv at læse om vitaminer og mineraler, kosthold og binyrer på forummet

Nielsigne

Ps. Også aminosyrer kan hjælpe kroppen betragteligt - prøv at læse her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=12772

Takk for mange gode tips! For et fantastisk forum Setter veldig pris på det, har følt meg veldig alene og frustrert.
    Jeg er så usikker på hva jeg kan starte opp med på egenhånd og ikke før, men B-vitaminer kan vel ikke gjøre noen skade.
    Jeg tar Vitamin D-3, 1000IU, snart tom, så da skal jeg kjøpe de du linket til her!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Vestfold
    Alder
    41
    Meldinger
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Hei

Du sier du har D-vitaminmangel. Hvordan er kalsiumprøvene dine?
    Ja. Lå på 12 da jeg fikk skrevet ut D-vitaminer, og prøven etter det lå jeg på 21. Regner med at det ligger høyere nå.
    Jeg er usikker på kalsiumverdiene, men har ringt og spurt om å få utskrift av de siste prøvene mine. Jeg spiser ingen melkeprodukter, så det kan jo tenkes at jeg ikke har de høyeste verdiene.
    Tenkte forøvrig å gå til fastlegen å ta noen prøver til uken for å sammenligne med utskriften jeg har bedt om og se om noen av verdiene har forandret seg. Tenkte å be om å få sjekket D-vit, b12, jernlager, kalsium, og TSH, ft4, ft3. Forslag til flere ting jeg bør ha oversikt over?

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Asker
    Alder
    54
    Meldinger
    194

Sitat Opprinnelig skrevet av Ella2 Vis post
    Ja. Lå på 12 da jeg fikk skrevet ut D-vitaminer, og prøven etter det lå jeg på 21. Regner med at det ligger høyere nå.
    Jeg er usikker på kalsiumverdiene, men har ringt og spurt om å få utskrift av de siste prøvene mine. Jeg spiser ingen melkeprodukter, så det kan jo tenkes at jeg ikke har de høyeste verdiene.
    Tenkte forøvrig å gå til fastlegen å ta noen prøver til uken for å sammenligne med utskriften jeg har bedt om og se om noen av verdiene har forandret seg. Tenkte å be om å få sjekket D-vit, b12, jernlager, kalsium, og TSH, ft4, ft3. Forslag til flere ting jeg bør ha oversikt over?
    Så bra du har fått booket noen timer:-) Hvis du har problemer med binyrene, som det kan høres ut som, ville jeg ventet med å starte på Levaxin. B-vitaminer i større doser, ihvertfall folat, bør du være forsiktig med før du får sjekket dette med over- og undermetylering. Vil presisere at dette er bare innspill utifra egen erfaring:-)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Omega 3 setter ned immunforsvaret ?
    Av Tily i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 2
    Siste melding: 13-07-13, 15:51
  2. Hypotyreot sommerfugl
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 25-11-11, 19:33
  3. Skal på utredning om 2 uker, trenger meninger
    Av Mille85 i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-11, 21:50
  4. Deprimert - eller bare litt ”hypotyreot”?
    Av Anisa i forumet Depresjon
    Svar: 0
    Siste melding: 21-03-09, 11:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn