Sitat Opprinnelig skrevet av liisa Vis post
Takk Hansen
Da trur æ at æ starte forsiktig, sjøl om æ har løst på ei hurtig forandring, men deet er jo riktig som du sier at kjertelen må få lov til å fungere. Det sa forresten dokter'n min og, og d var derfor han ville at æ bare skulle bruke det i 4 uker.
Da prøve æ 1/2 tbl x 1 a.h.d. til å begynn med.
Hurtigtoget kommer ganske sakte desverre liisa.
På Levaxinboksen står det (om jeg husker rett) at halveringstida er 2 uker.
Forklaringen er som når det gjelder stoffskiftet ellers - mye mer omstendlig.
Når du spiser en Levaxintablett (det er rein T4) så kommer den inn i blodet via fordøyelsessystemet isteden for kjertelen. Det første som skjer er at T4 binder seg til et protein som heter Albumin. Den bunnede T4 er på en måte kroppens lager av et forhormon og DETTE brukes ikke til noe. Det må igjennom en prosess som kalles de-Jodinasen først. Her omformes dette forhormonet til brukbare hormoner som styrer mye rart i kroppen. Det første hormonet som frigjøres i prosessen er T3, som er forbrenningshormonet. Dette tar det 2-3 uker for de-jodinasen å frigjøre - og først da har det evnen til å trenge inn i cellene og åpne for oxygentilgangen. (det vil si sette igang forbrenningen).

Altså har det ikke skjedd NOE i kroppen din ENDA ! Så hurtigtogbilletten kan du kaste
Hvis du nå har tatt for stor dose - SÅ kommer hurtigtoget NÅ - og du har ingen brems ! Du har da spist for mye i 2-3 uker !
Den situasjonen der har jeg vært i og jeg ønsker ikke andre dit !

4 uker ?
Jeg må nesten få si at det tror jeg ikke noe på, Det er først da det akkurat har begynt å skje noe med deg. Og du må føle på dette i antagelig 4uker før du fatter hva som skjer.
Men dette er basert på egene erfaringer da !
Noen råd til fra meg ville være å måle TSH fritt T4 og fritt T3 hver måned i et år fremover. (hvis du orker).
Og ikke reguler dosen oftere enn annehver måling og da i meget små steg. Kjøp en liten eske på Apoteket med 7 rom i og legg opp ukens dose hver Sønd. Husker du like bra som oss andre så får du bruk for`n !
Det er nok også slik at har det først vært nødvendig å begynne med Thyroxin så går det aldri å slutte.
Noen får dette behovet etter fødsler, og flere av disse kan slutte, men ingen andre.