Altså. Dette er skremmende, men det ER en korrelasjonsstudie og kan som såden ikke bevise årsak/sammenheng, bare peke på at man må se nærmere på dette. Det kan f.eks være forhold som man ikke har sett som er den egentlige årsaken der. F.eks noe som Broda Barnes i sin tid var inne på, og som ble nevnt enda mer i "Hypothyroidism type 2" - at antibiotika tillater flere med svake lunger å leve opp nå enn før, og at mange av disse seinere får lavt stoffskifte.... En annen mulighet kan være at antibiotika ofte utskrives for lungesykdommer - og kanskje høy bruk av antibiotika i unge år predisponerer for herpet stoffskifte (kanskje gjennom å endre bakteriesammensetningen i tarmen).

Etter at jeg leste de to bøkene så har jeg tenkt mye på at jeg var en av dem som fikk kikhostevaksine på 70-tallet men likevel fikk kikhoste seinere (defekt vaksine?) og komplikasjoner med bronkitt og lungebetennelse. Jeg er en av de som ikke hadde levd opp pre antibiotika. Og jeg har nå lavt stoffskifte.

Det som hadde vært interessant er om man hadde sammenliknet med en pasientgruppe som ble behandlet med NTD. Om det er samme økte fare for lungekreft også der ... ja, da ville jeg tro det var selve sykdommen som predisponerte.

En annen ting jeg ikke kan se sånn kjapt er om at de har skilt på ulike årsaker til t4-bruk. Er det f.eks forskjell på de pasientene som får t4 på grunn av tidligere skjoldbruskkjertelkreft og hashimoto's?

Jeg har ingen interesse av å forsvare t4behandling, som jeg er overbevist om er en mindreverdig behandling, men jeg har ikke lyst til å gi mange lire for denne undersøkelsen så langt. Såvidt jeg kan se så er det hull som låvedører i den. Og i verste fall kan det føre til at legene blir enda mer tilbakeholdne med å starte symptombasert behandling...