Sitat Opprinnelig skrevet av Smurf Vis post
De som kan litt grunnleggende kjemi og biologi vet at natriumsaltet (her kalt syntetisk fT4) og syren (her kalt naturlig fT4) vil innta en likevekt avhengig av pH som er i kroppen. Dvs du vil, uavhengig av hvilken form du tar T4, ha begge variantene tilstede i kroppen. Ergo det er ingen forskjell på å ta såkalt syntetisk eller naturlig T4. Det eneste du gjør er å bekrefte det som legemiddelindustrien hevder.
Det jeg lurer på da er om det er bare pH som er vesentlig i kjemi og biologi? Eller om molekylstrukturen også kan være vesentlig? Sorry - men jeg forstår ikke hvordan et molekyl - med Na(natrium) og et annet molekyl hvor Na ikke er til stede, men det i stedet er H(hydrogen) kan være "det samme". Jeg tror du må forklare mer om jeg skal skjønne argumentet ditt.

Tross alt er det bare et jodatom (I) som skiller inaktivt T4 og aktivt T3 - og kun plasseringen av det tredje jodatomet som skiller T3 og rT3... og disse virker _vesentlig_ forskjellig i kroppen.

Det samme gjelder forresten for ekte T3 (C15H12I3NO4) og syntetisk T3 ( C15H11I3NNaO4 ) - et hydrogenatom er byttet med et natriumatom - forskjellen mellom et bioidentisk hormon og en patenterbar "hormonhermer"...