Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Hybrid View
-
04-04-13, 11:47 #1
Sv: Tilskudd av jod til mor og barn
Dette med jod var meget interessant. Dette skal jeg få sjekket på begge de minste barna mine. Kan man gi jod til så små?
Har også en sønn på 10 år som har fått påvist TSH på 4,5 men ellers normale verdier av T3 og T4. Kan dette skyldes jod mangel også da? Det har jeg ikke tenkt på.
-
19-04-13, 11:39 #2
Hei igjen

Nå har jeg tatt jod testen på meg selv og alle fire barna. Flekken var borte over natten på samtlige, dvs under 12 timer.
Er det bare å begynne å gi jod dråper da? Litt redd for å gjøre noe feil her. Jod er jo veldig potent og kan gjøre skade ved feil bruk og dosering?
Tenkte å gi baby halv dråpe.
To åring halv dråpe.
8 år- 2 dråper
10 år -4 dråper
Meg selv? 5 kanskje.
Har Lugols jodløsning 5%
Er dette ok og sikkert ? Vil man merke noen bivirkninger/virkninger i starten. Bør det tas med eller utenom mat?
Mvh.
Nora
-
19-04-13, 12:32 #3
Med mad.
Jo større jodmangel, jo hurtigere vil man kunne mærke en virkning, mens ved moderat jodmangel, mærker man som regel virkningen først efter at man har ophørt med tilskud af jod, af skuffelse over at "det ikke har virket.
Ellers vil jeg anbefale at du downloader denne Guide to Supplementing with Iodine, med alskens svar på alle de spørgsmål man måtte have inden man begynder. Vær også obs på, at TSH kan stige symptomfrit, i begyndelsen, når man starter med tilskud af jod. Også dette er informeret om i denne "Guide".
Du skal også vide at vi har snakket om "jodflekken som forsvandt" for nogle dage siden her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=15791 , og det er rigtigt, at jodflekken-metoden er ikke ekstakt, men alligevel er den brugbar, mener jeg. Den er også klart overlegen i forhold til den gængse prøve af jod-i-døgnurin lægerne rekvirerer i Skandinavien, fordi "normalområdet" for resultatet af denne type af døgnurinprøve bygger alene på estimering af, hvad lægestanden mener, er det rette daglige indtag af jod i kosten. Men den siger ikke noget om, hvad der i realiteten kommer af jod udefra, og heller ikke hvad der i virkeligheden er brug for. Så medmindre der er mulighed for at gennemføre en jod-loading-test med indtag af en 50 mg-jodtablet dagen før urinopsamlingen, mener jeg at "jodplet-testen" er langt at foretrække, frem for ingen test.
Alt vel til dig og din familie
- Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
(Resten af opløsningen kan ikke gemmes til næste dag, fordi jod "damper" væk i mellemtiden, som jod forresten også "fordamper" fra bordsalt.) - 3 til 5 år - 1 dråbe 5% Lugols Solution (6,25 mg jod/dag)
- 5 til 9 år - 2 dråber 5% Lugols Solution (12,5 mg jod/dag)
- 9 til 16 år - 4 dråber 5% Lugols Solution (25 mg jod/dag)
- En pålidelig Guide to Supplementing with Iodine kan downloades her
Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:49 Begrunnelse: Lenke ble korrigert
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
- Op til 3 år - 1 dråbe 5% Lugols opløsning i vand. Giv barnet kun halvdelen af denne opløsning hver dag. Det vil give en nøjagtig dagdose på 3,125 mg jod.
-
19-04-13, 15:08 #4
Sist endret av Mod; 17-05-14 kl 10:50 Begrunnelse: Lenke ble korrigert
-
19-04-13, 17:43 #5
Nå har jeg lest litt og forsto det slik at jernlagrene kunne bli lavere av jod dråper? Det blir litt vanskelig for de minste hvis dette er tilfellet?
Så skjønte jeg ikke helt dette med bromin og avgifting? Man kan få forgiftningssymptom? Det er det siste jeg trenger nå
Jeg har brukt kelp i store doser 600 mg i over to år og er spent på om jeg reagerer på jod. Legen min på Balder sa jeg bare kunne kutte ut levaxin men jeg nevnte ikke bruk av jod dråper.
-
20-04-13, 04:59 #6
Så vidt jeg kan se, er det et relevant forbehold for dem der tager tilskud på over 50 mg jod i Idoral-tabletterne. Det svarer til 50.000 mcg så det er langt fra bare i nærheden af de "dråbe-doseringer" vi bruger.
Når du har brugt højdose kelp så længe, uden at få bromid-reaktion, er det nok tvivlsomt om du får den af joddråber. Alligevel, når der er tid og overskud, gavner det altid alle, at detox'e kroppen for bromid-depoter. I varierende grad er vi alle brom-forurenede og det giver en positiv langtidseffekt på kvalitet af helbredet, at rense kroppen for brom, fordi også den hæmmer metabolismen af thyreoideahormoner. Det er faktisk kun vældig sundt når jod fortrænger brom fra alle de væv, hvor jod ellers fra naturens hånd hører til.
Det er set før, at kroppens behov for syntetisk levothyroxine (og Thyroid) med tiden kan falde lidt, efter at man er begyndt tage tilskud af jod, så her bliver du nok nødt til at observere og tilpasse dosen, såfremt du skulle opleve overdosesymptomer. Der er ikke andet at gøre, end at prøve sig frem. Hvis du er i behandling med rette dose Thyroid, burde det syntetiske T4 være overflødig, og dette uanset et evt. lavt FT4, fordi det nærmest skal være lavt i behandling med Thyroid.
Lad høre fra dig af og til, uanset om du bruger "gode råd" eller ikke. Det er, skal og nødt til at være et personligt valg: hvordan den enkelte forvalter sin egen behandling.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-04-13, 23:11 #7
-
22-04-13, 20:21 #8
Hei igjen

Nå har vi tatt jod ett par dager. Jeg bruker 5 dråper av 5%. Lugols. Det ser ut til at barna tåler det godt. Men jeg føler meg desverre ikke bra. Sterke smerter i binyrer/nyrer og den hode pinen. Nesten som å ha influensa. Kald og varm om en annen. Kvalm og veldig slapp.. Kan ikke annet enn å tenke på at det er dette er brom avgiftning? Hva tror du? Burde jeg fortsette? Går det over?
Drukket vann med salt i, forsto det slik at det kunne hjelpe?
Lignende tråder
-
Tilskudd av D3 skaper automatisk behov for tilskudd av K2 (og om margarin)
Av Kevlin i forumet D-vitaminSvar: 14Siste melding: 15-08-14, 11:54 -
Tilskudd av fordøyelsesenzymer
Av Mumimamma i forumet Enzymer og magesyreSvar: 2Siste melding: 07-03-13, 07:41 -
Ang. tilskudd av B-vitaminer
Av Marina73 i forumet B-vitaminerSvar: 5Siste melding: 04-08-08, 16:57

Svar med sitat

Bokmerker