Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Question Doven hypofyse, kunne godt bruge lidt hjælp

Hej alle

Jeg har i langt døjet med en doven hypofyse da alle mine hormonværdier ligger meget lavt. Desværre lige over minimumsgrænsen, så det kniber med hjælp fra lægerne. Jeg tror det skyldes adrenal fatigue.

Jeg har i længere tid taget 10mg hydrokortison pr. dag, samt 100mg testosteron pr. uge. Nu er jeg netop startet på eltroxin (den gamle) og har nogle opstarts problemer.

Dag 0 starter jeg på 25ug/dag og har det bedre de første 4 dage, men mærker herefter ikke det store.

Dag 8 øger jeg dosis til 50ug/dag. Mærker stadig ikke den store forskel.

Dag 15 får jeg hjertebanken, kolde hænder og fødder, samt åndenød.

Dag 16, tager jeg ingen dosis, og har det bedre end ellers.

Dag 17 tager jeg 25ug, og har det stadig bedre.

Dag 18 tager jeg 37ug, og har det fint til at starte med, men så får jeg igen hjertebanken, åndenød osv.

Jeg er virkelig i tvivl om det er symptomer på at jeg går i hyper pga. for hurtig forøgelse, eller om det er mine adrenals som ikke er understøttet nok på 10mg hydrokortison om dagen.

Mine daglige symptomer er brain fog, dårlig hukommelse og koncentration, træthed, og dårlig søvn.

De dage jeg har følt bedre på eltroxin, har jeg haft mere ro i kroppen, og skærpede sanser. Specielt lugtesansen.

Alle input modtages med glæde, og på forhånd tak!

JHH
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Doven hypofyse, kunne godt bruge lidt hjælp

Hej JHH

Du har nok det som hedder sekundær hypothyreose i tillæg til andre hormonmangel-tilstande henhørende indenfor hypofyse-aktionsradius.

Til at begynde med anbefaler at kigge på disse tråde:

Bare for at få lidt overordnet indblik i hypofyse-hormoner og deres indbyrdes afhængighed, samt funktioner i kroppen, skrevet på "menneske-sprog".
    Løsning af effekten af "doven hypofyse" er nemlig langt fra kun spørgsmål om dosering af Eltroxin.

Hvor længe har du haft "doven hypofyse"?
    Er det udløst af trauma eller sygdom, eller er det bare sket uden synlig årsag?

Vi snakkes
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Standard Sv: Doven hypofyse, kunne godt bruge lidt hjælp

Det hele startede i 2001 fra dag til dag. En dag havde jeg det fint, og næste dag tågede jeg rundt. Efter et par dage uden forbedring, blev jeg ramt af panikangst. Derefter et helvede af undersøgelser, mistet arbejde osv.

Stress i forbindelse med job fik skylden, men symptomerne (primært kognitive) fortog sig aldrig. Angsten slap jeg dog af med efter knap et år på lykkepiller.

Nogle år senere fik jeg målt hormonerne, og blev enda henvist til en endokrinolog. Han sendte mig dog hjem med uforurettet sag, da de fleste hormoner lå lige inden for "normalområdet".

En spyttest viser meget lav kortisol, men anderkendes ikke af læger herhjemme.
    Blodprøve viser dhea-s under normalområdet
    LH, FSH begge i den lave ende.
    Testosteron lige indenfor normalområdet.
    TSH omkring 0,8-1. Frit T3 og T4 begge lave.

Gik igen et par år, men fandt så en læge som var villig til at prøve hormonbehandling. Det er som om at det har hjulpet på de helt dårlige dage, men som sagt, så døjer jeg stadig. Lægen er gået på pension, så nu selvmedicinerer jeg.

Har prøvet eltroxin før, men skiftede ret hurtigt over på armour thyroid. (set i bakspejlet er jeg ikke helt sikker på at det var den ægte vare, da jeg syntes eltroxin kan mærkes meget mere på både godt og ondt)

Sidste gang jeg startede eltroxin, har jeg skrevet i dagbogen at de 3 første dage var gode. (hvilket jeg igen oplevede denne opstart). Så mon ikke at det er fordi jeg mangler, at jeg oplever en forbedring.

Håber det belyser sagen lidt mere

Lidt labs:

Testosteron nmol/l (8-30) 8.2
    LH iu/l (1-10) 2.0
    FSH iu/l (1-15) 1.3
    SHBG nmol/l (10-75) 19
    E2 nmol/l (0-0.2) 0.08
    DHT nmol/l (0.8-2.8) 0.91
    Prolactin iu/l (0.08-0.46) 0.11

TSH miu/l (0.1-4.0) 0.788
    T4 nmol/l (60-140) 85
    T3 nmol/l (1.10-2.50) 1.83
    Frit T4 pmol/l (12-33) 25
    Frit T3 pmol/l (3.7-9.5) 3.8

Cortisol nmol/l (200-700) 503
    ATCH ng/l (<46) 22
    DHEA-S umol/l (2-15) 2.4
    Aldosteron pmol/l (38-490) 126

Ferritin ug/l (15-300) 95
    Calcium mmol/l (2.20-2.55) 2.5
    Albumin umol/l (560-760) 638
    CRP nmol/l (<48) 24
    Kalium mmol/l (3.6-5.1) 3.9
    Homocystein µmol/l (6.3-15) 4.9
    IGF1 (94–252) 164

Saliva test:

Free Cortisol 8am (13-24) 4
    Free Cortisol 12am (5-10) 2
    Free Cortisol 4pm (3-8) 1
    Free Cortisol 10pm (1-4) 1

DHEA (3-10) 2

TSH (26-85) 64
    Free T4 (0.17-0.42) 0.25
    Free T3 (0.28-1.10) 0.45
    TPO Negative

Estradiol (1-3) 11
    Progesterone (5-95) 43
    Free Testosterone (50-80) 32
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Danmark
    Alder
    54
    Meldinger
    3

Standard Sv: Doven hypofyse, kunne godt bruge lidt hjælp

Dag 19 (idag) har jeg ikke taget eltroxin. Stadig kolde og ændret følelse (kuldefølelse) i fødderne. Hjertebanken er blevet bedre.

Vil selv vurdere mine nye symptomer efter start af eltroxin som hypo symptomer, men hvad mener i?

Lignende tråder

1. Lidt hjælp til lavcarbo-kosten
    Av Cirkeline i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-11-10, 15:29
  2. hva jeg kunne tenk meg å gjøre med
    Av may g i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 23-10-10, 03:22
  3. Kortisonkrem- hvor længe må man bruge det?
    Av gitteh i forumet Hydrocortison
    Svar: 1
    Siste melding: 20-06-09, 22:58
  4. Ny her og kunne trengt litt støtte!
    Av Lilje i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 30-10-07, 12:42
  5. Jeg kunne tenke meg å… gå… i hi
    Av cathrin i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 0
    Siste melding: 20-12-06, 20:04

Søkeord for denne tråden