Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Hybrid View
-
23-10-11, 23:52 #1
Sv: Hypothyreose og hjertesykdom
Takk Vigdis og Anisa.
Jeg sitter her med "Illustreret Lægebok for Hjemmet" av Professor V.Uchermann - første opplag fra 1917
på s 258 i "Anden Del - De Almindelige Sygdomme":
"Krop (forstørrelse av skjoldkjertelen, struma). Aarsaken er ukjendt.
Synes at hænge sammen med drikkevandet, særlig i egne hvor den forekommer endemisk, :bundet til bestemte steder ( i Alperne, Thüringen,
Pyrenæerne o.s.v.). Man har her endog brønder som er berygtet for at fremkalde krop. Sygdommen rammer paa disse steder nogenlunde
likelig alle aldre og begge kjøn. I Norge forekommer den spredt (sporadisk) overalt, dog hyppigere i enkelte distrikter omkring Tyrifjorden
og Mjøsen. Den rammer imidlertid hos os næsten udelukkende kvinder (98 pct) og i regelen i de yngre aar (femtende optil tretiaarene)."
Graz ligger vel i de Østerriske Alper..? Det at Barnes fant høy hyppighet av hypothyreose, det stemmer jo med hva Uchermann beskriver -
dvs innlandet, langt fra salt og saltvannsfisk. For mye av forklaringen vil jeg anta lå i kosten; salt- og jodmangel..
Boka er utlånt fra Nasjonalbiblioteket (tilhørte opprinnelig Norsk Sykepleierforbunds Fortsettelsesskole) er på over 700 sider og er delt opp i tre deler:
- Det Menneskelige Legeme og Dets Funktioner. Sundhetspleie
- De Almindelige Sygdomme
- Sykepleie i Hjemmet (Av frøken Barbara Klaveness)
Masse groteske bilder og beskrivelser - som jeg ikke har sett tilsvarende i Helse - Legebøker før. Fascinerende å bla igjennom, denne boka
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Hypothyreose og hjertesykdom
Av PEH i forumet Lavt stoffskifte og dødelighetSvar: 5Siste melding: 23-10-11, 23:52 -
Subklinisk hypothyreose og hjertesykdom
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og dødelighetSvar: 0Siste melding: 27-01-10, 14:23

Svar med sitat
Bokmerker