Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Tråd: Lavt stoffskifte
Hybrid View
-
20-10-12, 18:30 #1
Bør jeg redusere medisinen?
Hei.
I midten av September fikk jeg beskjed om at jeg hadde lavt stoffskifte og startet med 50 mg Levaxin. Prøvene mine så slik ut:
Ferritin 16 (18-240)
GT 5 (10-45)
THS 17,50 (0,40-4,5)
FT4 11,1 (9,5-22,0)
Det ble tatt nye prøver i begynnelsen av Oktober og ettersom jeg er gravid insiterte jeg på at jeg måtte øke dosen min til 100 mg. Prøvene så slik ut:
Ferretin 20 (18-240)
THS 17,58 (0,40-4,5)
FT4 11,0 (9,5-22,0)
Thy.perox.antis 12
Jeg fikk vite av legesekretæren at jeg ikke hadde antistoffer (?) og spurte dermed legen hvilken stoffskiftesykdom jeg hadde. Til svar fikk jeg "det vet vel ikke jeg?". Jeg forsøkte å få de til å ta prøver av både T3, anti-TPO og TRAS, men jeg så aldri noen prøveresultat av dette.
To uker senere ble det tatt nye prøver igjen og endelig begynner resultatet vise seg. Prøvene ser slik ut:
THS 3,30 (0,40-4,5)
FT4 15,7 (9,5-22,0)
Så er spm mitt. Hva skal jeg gjøre nå? Bør jeg redusere medisinen min slik at jeg ikke får forhøyet stoffskifte eller kan dette være uheldig med tanke på min graviditet? Legen min har dessverre ingen kunnskap om denne sykdommen, så hittil er det legesekretæren som har vist mest interesse. Jeg har derfor krevd å bli henvist til en endokrinolog, men vet at det kan være min. to ukers ventetid. Er bare bekymret redd for at jeg kan skade fosteret ved å redusere medisinen min eller at stoffskiftet nå kan bli for høyt hvis jeg ikke gjør det?! På den andre siden så føler jeg meg fremdeles ikke noe opplagt. Jeg er trøtt, fryser, svimmel, tungpustet og blir veldig raskt utslitt (feks etter en dusj). Forstår ikke hvorfor jeg ikke føler meg bedre når prøvene mine nå er innenfor normalen? Har vurdert om det kan ha sammenheng med graviditeten, men kan ikke huske at jeg hadde det slik i de forrige graviditetene?!
Håper det er noen som kan hjelpe meg. Er ikke lett å bli klok på dette.Sist endret av Admin; 20-10-12 kl 19:11 Begrunnelse: Indlæg tilbageført
-
20-10-12, 19:01 #2
Sv: Bør jeg redusere medisinen?
Hej Cita
Hvad mener du, når du skriver: bør jeg redusere medisinen min slik at jeg ikke får forhøyet stoffskifte ?
Med TSH på 3,30 og FT4 på 15,7 er du så langt fra "forhøyet stoffskifte" som man kan være, og faktisk også for lavt til at sikre fosteret mod hormonmangel under graviditeten.
Før man overhovedet kan begynde at tale om "forhøyet stoffskifte" bør TSH falde til langt under 0,5 i fælleskabet med FT4 som skal stige et godt stykke over 22,00. Det har du lang vej til endnu...
I virkeligheden, i betragtning af dine seneste tal - burde dosen øges med mindst 50 mcg/dag, men hvis TSH ikke falder under 1 og FT4 ikke stiger til omkring de 20, da burde dosen øges med yderligere 25-50 mcg.
Det er normalt, at Levaxin-dosen i graviditeten bør øges med mellem 30% og 100%, afhængig af moderens aktuelle stofskiftestatus. Med dit 3,30 TSH hører du afgjort til 75%-kategorien, lader det til....
Kan du ikke finde en obsterikker med indsigt i hypothyreose-graviditeter? Hverken dit barn eller du kan undvære en markant doseøgning nu.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-10-12, 19:42 #3
Sv: Lavt stoffskifte
Takk for svar. Setter veldig pris på all hjelp.
Da jeg var på en svangerskapskontroll hos en vikarlege ble jeg informert om at jeg muligens burde redusere medsinen min pga jeg fikk hjertebank. Dette gikk over like fort som det kom, men jeg bet meg merke i noe han fortalte meg. At høyt stoffskifte kan være like skadelig som lavt stoffskifte og at hjertebank var et klart tegn på dette. Når jeg fikk begynne på 100 mg Levaxin så var dette for å få et raskt resultat. Legen informerte meg da om at for høy dose var ikke å anbefale. Derfor ble jeg usikker på om det var riktig av meg å fremdeles ta 100 mg og ikke redusere slik vikarlegen sa?! Hadde bare vært så mye enklere om legene hadde litt mer kunnskap.
Legen skrev en henvisning til sykehuset for meg, men den ble avslått pga de ville avvente å se om stoffskifte normaliserte seg. Derfor fikk jeg legen til å henvise meg til en privat endokrinolog, men det er jo naturligvis en liten ventetid på ca to uker.
Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå?
-
20-10-12, 20:04 #4
Det er forkert! Man kan få hjertebank af både for lavt som for højt stofskifte! For lidt hormon kan altså også tvinge hjertet til at a
Det er i hvert fald sikkert, at denne læge har slet ikke pejling på hypothyroide graviditeter.
Hvad skulle normalisere sig?
I midten af september var dit THS 17,50 og FT4 11,1. I begyndelsen af oktober var dit THS 17,58 og FT4 11,0. Efter doseøgning på 50 mcg/dag er dit THS 3,30 og FT4 15,7
Du har på intet tidspunkt været i nærheden af forhøjet stofskifte! Du har hele tiden haft lavt stofskifte og det har du fortsat!
Det er lige før at jeg giver op!
Du er gravid. Du har lavt stofskifte. Dine læger undermedicinerer både dig og dit barn.
BenteR? Tror du at Pasjentombudet kunne hjælpe i denne type sag?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-10-12, 20:32 #5
I brevet fra sykehuset står det at "de ikke ser noen behov for å komme til behandling i spesialisthelsetjenesten, ettersom jeg allerede er i behandling av fastlegen". De skriver videre "dersom stoffskifteprøvene blir normale under den behandlingen fastlegen din har begynt er det ikke nødvendig at de ser på meg. Vi vil derfor avvente først om stoffskifte lar seg lett regulere noe som oftest er tilfelle."
Hvor lenge de vil avvente står det ingenting om, noe jeg tolker som at jeg evt må få en ny henvisning hvis jeg ønsker en ny vurdering?!
Da jeg ringte legen på fredag for å få resultatene for siste prøve, så kunne legesekretæren fortelle meg at prøvene mine var helt fine. Derfor må jeg si at jeg ble enda mer klokere når du nå sier at jeg fremdeles har for lavt stoffskifte, ettersom jeg slett ikke føler meg opplagt. Er så utrolig glad for at dere har laget dette forumet. Uten det så hadde jeg vært enda mer forvirret.
Nok en gang, tusen takk for svar.
Lignende tråder
-
HJELP! Etter 3 år med lavt stoffskifte er mitt stoffskifte nå for høyt!
Av Vilje i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 3Siste melding: 24-03-12, 23:14 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet TSHSvar: 13Siste melding: 27-10-06, 20:28 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46

Svar med sitat

Bokmerker