Blodprøvesvarene viser helt klart at stoffskiftet er for lavt.
TSH er ikke et hormon, men rett og slett et signal fra hypofysen til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 som må produseres.
FT4 er bare et for-hormon, som på sin vei gjennom kroppen blir omdannet til FT3.
FT3 er det virksomme hormonet som kroppen din kan bruke.

Hos deg har TSH steget, og dette skyldes at hypofysen din har oppdaget at stoffskiftet er for lavt og derfor blir TSH, som er signalet som gir skjoldbruskkjertelen beskjed om og øke produksjone av FT4, høyere og høyere.
FT4 er lav hos deg, faktisk nesten i bunnen av referanseområdet.

Legen din bør absolutt også ta prøver for og se om du har antistoffer, både anti-TPO og TRAS.
Om du har anti-TPO, er det snakk om den vanligste formen av lavt stoffskifte, nemlig Hashimoto. Da har du den auto-immune varianten der din egen kropp ødelegger skjoldbruskkjertelens evne til og produsere FT4, og stoffskiftet vil bli lavere og lavere og du vil være avhengig av og få stoffskiftehormoner som tabletter resten av livet.
TRAS er vanligvis forbundet med høyt stoffskifte, men det finnes en variant, blokkerende TRAS, som også fører til lavt stoffskifte.
Ellers er det viktig som Tina Jeanette sier; du bør absolutt få sjekket B12 og d-vitaminer.

Det er også viktig og komme i behandling fort, spesielt siden du er gravid. Under svangerskapet brukes det en høyere dose Levaksin enn ellers. Det er høyt stoffskifte som oftest regnes som farlig for barnet, men det er noe større sjanse for abortering om man går med for lavt stoffskifte.
Synes det var rart at ikke legen satte deg på medisiner umiddelbart med de prøvene dine.
Da jeg ble diagnotisert for fire år siden var mine prøver ikke helt ulike dine, og jeg ble satt på 100 mcg Levaksin umiddelbart, og så ble medisinmengden justert etterhvert.
Blodprøver i forbindelse med stoffskiftet skal ALLTID tas om morgenen, helst klokken åtte, og man skal ikke ta stoffskifte-medisin før man tar blodprøver