Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

Standard Sv: Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.

Selv her sies det at TSH på under 0,1 frarådes....
    ???
    Sikkert flere enn meg som har fT4 for lavt (nå 12, 5) og TSH ikke målbart. Hva sier legene deres om det?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.

Sitat Opprinnelig skrevet av Pedersen Vis post
    Selv her sies det at TSH på under 0,1 frarådes....
    ???
    Sikkert flere enn meg som har fT4 for lavt (nå 12, 5) og TSH ikke målbart. Hva sier legene deres om det?
    Det er i en anden sammenhæng, Pedersen. Det er i sammenhæng med at dosen af medicin skal øges til den er så høj, at TSH bliver meget lavt, og det må det gerne være undtagen når man i forvejen har knogleskørhed i slægten eller allerede viser tegn på knogleskørhed.

Mit TSH har været usynligt i flere år og min knogletæthed er som jeg var 20 år gammel... siden jeg var begyndt at lade D3-vitaminet ledsage af tilskud af K-vitamin.

Da jeg skulle opereres for nogle år siden, spurgte lægen om jeg er ikke bange for knogleskørhed? Jeg svarede, at han kun kan finde på at spørge så dumt, fordi han ikke har mærket hypothyreose på eget skind, og at jeg til enhver tid hellere sidder i kørestol, end jeg vil have hypothyreose. Så for mig er denne diskussion noget teoretisk.

Du er også offer for TSH-forgabelse, Pedersen. Hvorfor nogle har et ekstremt lavt TSH, ledsaget af næsten lige så ekstremt lavt T4, er ikke pointen med denne artikel. I dit tilfælde burde nogen af einsteinerne i hvide kirtler få fingeren ud og omsider begynde at arbejde for deres løn - og finde ud af hvorfor dine tal er så lave.

Personligt mener jeg, at det er FT4 der er vigtigst. De de burde glemme TSH og medicinere dig, så det FT4 kom op der, hvor du kunne begynde at trives igen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

http://www.stopthethyroidmadness.com...er-tsh-levels/ her står det om en rapport fra The Society for Endocrinology i England at å ta høyere doser tyroksin (som vil senke TSH) kan være tryggere enn det man har ment. Se http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm
    Googleoversettelse:

"Ny forskning viser at det kan være trygt for pasienter som tar tyroksin erstatning for å ha lav, men ikke undertrykkes skjoldbrusk hormon (TSH) nivåer. Forskningen, som ble presentert på Society for Endokrinologi BES møte i Manchester, viser for første gang at det kan være trygt for pasienter å ta litt høyere doser tyroksin enn det er i dag anbefalt.

Skjoldbruskkjertelen produserer hormoner som regulerer stoffskiftet, særlig et hormon som kalles tyroksin. Hypotyreose oppstår når skjoldbruskkjertelen produserer for lite tyroksin. Denne tilstanden rammer ca 3% av Storbritannias befolkning og er lett behandles ved å ta daglige doser av tyroksin hormon erstatning. Ved behandling av hypotyreose, klinikere som mål å sikre at nivået av et annet hormon som kalles TSH er også fortsatt i normalområdet. TSH stimulerer skjoldbruskkjertelen til å løslate tyroksin. Dens nivåer er kontrollert av tyroksin i en negativ feedback loop, med større nivåer av tyroksin fører til en redusert TSH produksjonen. Det har vært bekymring for at avvikende TSH nivåene kan være dårlig for helse og føre til større risiko for en rekke forhold, for eksempel hjertesykdommer and osteoporose.

Dr. Graham Leese, fra Ninewells sykehus og Medical School, ledet et forskerteam som undersøker pasienter på tyroksin erstatning terapi. De studerte hvordan variasjon i disse pasientenes TSH nivåer påvirket deres langsiktige helse. Studien fulgte 16426 pasienter som tar tyroksin (86% kvinner, gjennomsnittsalder 60 år), og undersøkt hvordan deres risiko for en rekke sykdommer varierte med TSH nivåer.
    Studien fant at pasienter med svært høy (> 4.0mU / l) eller undertrykkes (≤ 0.03mU / l) TSH nivåene oftere led av hjertesykdom, unormale hjerteslag mønstre og benbrudd sammenlignet med pasienter som har TSH-nivået er i det normale området (0.4-4.0 mu / l). Pasienter som hadde en litt lav TSH-nivå (0,04-0.4mU / l) ikke har økt risiko for noen av disse forholdene.

Disse resultatene viser for første gang at det kan være trygt for pasienter å ta langsiktige tyroksin erstatning terapi å ha en lav, men ikke undertrykt TSH-nivå. Disse pasientene viser ikke økt risiko for å lide av hjertesykdom, benbrudd eller unormale hjerteslag mønstre. Dette betyr at pasienter kan være i stand til å ta litt høyere doser tyroksin enn det er for tiden anbefalt uten å ha en negativ effekt på deres helse.

Forsker Dr. Graham Leese, konsulent i NHS Tayside og Honorary Reader i Diabetes og Endokrinologi ved Universitetet i Dundee, sier:
    "Dette er den første populasjonsbasert studie som viser at det å ha litt lavere TSH nivåene når du tar tyroksin erstatning ikke er skadelige for helsen. Vi fant at det å ha høye eller undertrykt nivåer av TSH førte til en høyere risiko for hjertesykdom og benbrudd og så det er viktig at vi fortsetter å overvåke TSH nivåer nøye for å sikre at ingen av disse situasjonene skje.

"Forskriving thyroid hormon erstatning terapi er en forsiktig balansegang som leger må sørge for at nivåene av en rekke hormoner alle holde seg med normalområdet etter behandling. Våre funn betyr at det kan være trygt for pasienter med hypothyreose å ta marginalt høyere doser av thyroxine enn det er for tiden recommended. Men nøye monitorering av disse pasientene ville fremdeles er nødvendig. Nå må andre studier for å bekrefte våre funn før endringer blir gjort til rutinemessig klinisk omsorg. "
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Dette med benskjørhet og lav TSH er interresant. Min tsh var 0.03 sist, og det er jo veldig lavt, samtidig har jeg jo også lav T4 og T3. Så jeg har jo øket dosen istedet for å gjøre som legen sier og senke dosen medisin.

Det som bekymrer meg litt er dette med benskjørhet, fordi vi har mye av det i min familie på morssiden. Så jeg er absolutt i risikosonen for å få dette.

På den andre side er jeg enig med dere over om at livet må være verdt å leve også. Kan jeg få noen bra år fremover som følge av for høy dose iht. legene, er det verdt å heller blir syk når jeg blir eldre. For man ønsker jo å få noe ut av livet man lever også, ikke bare la dagene gli forbi i tåkeheimen....

Hvor stor risiko tar jeg iht. benskjørhet?? Kan jo legge til at jeg tar kalk, d-vit og k-vit.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

TSH har ingen ting med benskjørhet å gjøre.
    ThyreoideaStimulerendeHormon har kun reseptorer på skjoldkjertlen.
    Virker ikke den har TSH tapt sin funksjon.

Benskjørhet er utbredt i Norge, og man vet faktisk ikke den direkte årsak.
    Man vet at D-vitamin, calsium, magesium, hormonet PTH, calsitonin og sikkert jo man ikke vet eller at jeg glemte i farten. Jeg ville bare illustrere komplexiteten.

Hvis du spiser "vanlig" mat, er det nok kalsium i den til å opprettholde god skjeletthelse. Men det betinger at du har nok D3 - ellers blir ikke dette tatt opp.
    Og om alle andre betingelser er tilstede, er ikke D-vitamin det. Ikke i store deler av året, og heller ikke da i de mengder som skal til.

Har du kommet i underskudd må man ty til piller.

De fysiske forutsettninger skal også være tilstede. Bevegelse er viktig.

Så hvorfor ryktet ?
    Jo - de som går med ubehandlet hypERtyreose i mange år, altså som har fT4 over 40 og høy egenprodusert T3 har en liten overhyppighet av osteoperose.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Hmm... Så hvorfor skal legene skremme oss med at TSH som som i praksis er lik 0=overdosering=benskjørhet?

Synes jeg spiser riktig, men det holder ikke. Har for lav kalsium. Så tar tabletter i tillegg.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det kan man spørre seg om.....
    Mine egne spekulasjoner går i retning av at de har sånn kjempetro på at Levaxinens ene syntetiske T4 skal klare alt i kroppen føre den tilbake til full restitusjon. Og da må følgelig biometrien også stemme med normalbildet.
    Jeg syns vi kan se ganske klare bilder av at det er slik.
    Mange har vel hørt at hvis de klager, selv på klare stoffskiftesymptomer, og biometrien er nogenlunde - så er det ikke stoffskiftet, det er "noe annet".

D-vitamin må være tilstede før fordøyelsen tar opp kalsium fra maten.
    Og har dette vært lavt må det store doser til over lang tid før kalsiumopptaket normaliseres.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 10
    Siste melding: 26-01-11, 23:35
  2. Undgå blodprøvernes TSH-tyranni.
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 7
    Siste melding: 26-04-10, 10:28
  3. TSH-tyranni
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 12