Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
Parietalcelle-antistof er 'stærk positiv'. Jeg har søgt på det på nettet og kan se, at det kan være et tegn på perniciøs anæmi. Er der nogen, der ved, om prøven er en sikker indikator for dette - eller om jeg skal ha lavet yderligere undersøgelser?
Det er ikke nødvendigvis Perniciøs anæmi tilstedeværelsen af disse antistoffer indikerer. Faktisk findes der 100% raske, der har disse antistoffer...men ellers ja, der er grund til videre udredning:

"Gastriske parietale celle antistoffer er til stede i omkring 50% af patienter med perniciøs anæmi. Disse antistoffer er ikke sygdomsspecifikke, fordi de påvises også hos 30-60% patienter med kronisk atrofisk gastritis, hos 20% patienter med mavesår, hos 30% patienter med Sjögrens syndrom, hos 30% af førsteleds slægtninge til patienter med perniciøs anæmi, og i hele 7 % af raske voksne. Referenceværdi er altid negativ, dvs. alt over 0 er positivt." (Kilde)

Det er meget vigtigt for dig at vide, fordi jeg tror, at dine læger vil være overfokuserede på Perniciøs anæmi og vil måske derfor overse, at der er andre tilstande forbundet med disse antistoffer.

Det ville bare undre mig, hvis det var Perniciøs anæmi, fordi du har aldrig nævnt ekstrem B12-mangel og det har din belgiske læge heller ikke bemærket. Det er jeg sikker på, at han ville hvis der var noget at bemærke...