Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 47
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det siste der trur jeg må bli en kortvarig øvelse etterhvert - og periodisk. Og det gjelder vel uansett hvor det fremmede hormonet kommer fra ?
    Mange opplever en bedring når de skifter, men det er ikk alltid den varer vel ?
    Og, ja det er en utpreget redsel i systemet for at TSH blir for lav.
    Tross dette vet vel de fleste i systemet at TSH ikke påvirker oss ?
    Og den frie målingen av T4 hormonet subber jo med seg de som kroppen ikke finner brukbare også.
    Mye taler for at målte verdier på TSH skal ligge svært lavt og at fT4 skal ligge høyt på Levaxinpasienter.

Men dette bildet er helt anderledes når man bruker Armour.
    Pakningsvedlegget anbefaler styring etter referanseverdiene, men mange melder om at TSH blir null og fT4 viser lav verdi.
    Tross dette føler jeg meg mye bedre på denne.

Har sett at pasienter på Balder ofte får en kombinasjon av Levaxin og Armour - for å pynte på labarket ?
    Min egen erfaring med dette er ikke bra, men flere trives med dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Hos meg er det ikke tilfelle at T4 blir lavere. Men TSH er veldig lav da. Har fått mye kjeft for det hos min forrige lege, men denne nye skal vist ikke være så opptatt av TSH.

baremei Gjest

Standard

Min kombinasjon av armour og levaxin har ingenting med lab-arket å gjøre.

Men for min del er det et udiskutabelt faktum at T4 blir for lav på Armour alene, og formen følger etter. Og T3 blir for høy, med dertil hørende hyper-plager.

Forklaringen er logisk og sannsynlig i mine øyne: menneskekroppens forhold mellom T3 og T4 er litt annerledes enn grisens, de har mer T3 enn vi har, og da blir det for mye for oss.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard Trenger hjelp fra dere:)

Nå har jeg lett her inne på forumet, men jeg kan ikke finne svaret på det jeg lurer på:

Kan skjoldbrusk-kjertelen vokse til tross for høy medisinering?
    Nå sist var min TSH 0,02 og FT4 23. Dette er jo faktisk i meste laget. Kan kjertelen vokse pga det? Har ikke vært hos lege enda, men jeg er svært plaget med at jeg liksom "har noe i halsen". Ekkelt. Kan kjertelen vokse OPPOVER også? Syns det er blitt "mer" av den både utover, innover og oppover..... På størrelse med en plomme kanskje....

Mulig dere har skrevet mye om dette før, men jeg finner det altså ikke, så jeg er SVÆRT takknemlig for svar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Kan skjoldbrusk-kjertelen vokse til tross for høy medisinering?
    Ja da det kan den faktisk.

Slik jeg har forstått det, kan man ha struma selv om man er på medisiner for lavt stoffskifte. Og den kan vokse i alle retninger. Du bør dra til legen og la han undersøke deg.

Det kommer forhåpentligvis noen som kan gi deg et bedre svar etterhvert!

Lykke til videre!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard

"Det kommer forhåpentligvis noen som kan gi deg et bedre svar etterhvert! "

Hehe, ja, vet at dette var et litt "rart" spørsmål Sånn går det når man sitter hjemme og funderer

Men takk for at du kunne berike meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ingen spørsmål er rare!

Jeg har bare ikke opplevd det selv. Så jeg håpte noen kunne gi deg et bedre svar enn det jeg kunne gi deg..
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Både for mye og for lite kan forårsake struma. Struma betyr bare forstørret kjertel.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    95

Standard Nå sitter jeg her med en boks Armour....

...og jeg lurer på hvilken dose jeg skal begynne på, da jeg ikke har fått dette av legen min. Trenger erfarne folk til dette

Jeg har brukt 150 mikrogr Levaxin ganger 6. Ser at Armour 2 grain bare inneholder 76 mikrogr levothyroxine pr tablett. I tillegg inneholder den jo liothyroine.

Så:

Er 1 tablett Armour 2 grain nok for meg å ta daglig? Eller må jeg "føle meg frem" i langsammelig tid, slik som med Levaxin?

Hva gjorde dere med erfaring fra dette?

PS: Dere har sikkert skrevet side opp og side ned om dette før, men jeg har ikkje hjerneaktivitet nok til å lete meg frem.... Blir så fort sliten, og da gir jeg bare opp...... Dere vet.....

baremei Gjest

Standard

Jeg ville startet med 1 1/2 grain, selv om 2 grain sannsynligvis er helt greit utifra 150mcg Levaxin.

T3 er mer virksomt enn T4, og forsvinner fortere ut av kroppen.

Selv tar jeg min dose om morgenen, men mange må dele den. I en periode i oppstarten måtte jeg også det.

Jeg ville gjort det slik: enten delt 2grains tabletten i 4 deler og tatt to om morgenen og en i 2-3-tiden på ettermiddagen, og så lagt til den siste biten om 2-3 uker hvis ting går bra.

Er du småhyper men uten de store plagene med hjertebank og åndenød og skjelving venter du et par uker til før du legger til den siste biten.

Får du plagsomme overdoseringssymptomer må du redusere dosen litt til, f.eks. 1grain/dag, og så kjenne etter om du trenger å øke etter 2-3 uker igjen.

Husk at Levaxin har lang halveringstid, så du vil ha den i kroppen i 5-6 uker til, og kan få en kjempeopptur nå. Den går som oftest over, og da begynner økningene og finjusteringene.

Noen må etterhvert kombinere Armour med Levaxin, siden T4 har en tendens til å synke og det merkes godt hos enkelte, bl.a. meg.

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 19-10-10, 15:47
  2. Ny type Armour
    Av Persa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 14
    Siste melding: 26-09-09, 10:44
  3. Armour er ikke alternativ medisin
    Av i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 16
    Siste melding: 08-09-07, 19:10
  4. Kan noen poste her erfaringer med hva slags leger som skriver resept på Armour
    Av nora i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 3
    Siste melding: 26-08-05, 11:13

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn