Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2011
    Sted
    .
    Meldinger
    8

Standard Levaxindosering i forhold til blodprøver

Er det noen sammenheng mellom blodprøvene man tar før man begynner å ta Levaxin og dosen man trenger?

Se for dere dette scenarioet:
    Person A har TSH på 48 og FT4 på 5.
    Person B har TSH på 6 og FT4 på 13.

Er det da slik at person A trenger mer Levaxin (eller annen medisin) enn person B ettersom førstnevnte har "verre blodprøver" enn sistnevnte, eller er dette mer individuelt fra person til person hvor godt man responderer på medisinen? (For sikkerhets skyld kan vi for eksempel ta forbehold om at personene ellers er like i størrelse og veier feks 70 kg, sånn at det ikke er noen forskjell på dem sånn sett.)

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Standard Sv: Levaxindosering i forhold til blodprøver

Ja, det tror jeg absolutt, men man må uansett begynne gradvis.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Jeg er ikke sikker, men jag skulle tro at forskjellene i TSH og T4 heller avspeiler hvor lenge de har gått ubehandlet for sin hypothyreose. Det blir jo anbefalt dose etter pasientens tyngde (som en rettesnor).

Ellers vet vi jo at vi har ulike verdier stoffskiftehormoner i utgangspunktet (som friske), og derfor er det jo også forskjellig hvilken dose man havner på.
    Dessuten responderer vi forskjellig på medisinen.

Altså: mange faktorer spiller inn, men de to må nok begynne på samme dose, og så trappe forsiktig opp.

Dette var bare mine tanker. Jeg VET ikke.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    .
    Meldinger
    8

Av alle som har lest tråden, så har jeg altså fått to svar, og de er vel i alle fall delvis motstridende?

Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg lurer litt på hvordan negativ feedback-systemet i kroppen egentlig fungerer. Hvor fort virker det, og hvordan virker det når man får medisin inn i systemet? I hvor stor grad vil kroppens egen produksjon påvirkes av medisin "utenfra"?

Det interessante for min del er egentlig hva som skjer hvis man fortsatt har en del "egenproduksjon" igjen. Hvis kroppen på egen hånd klarer å holde FT4 over nedre halvdel av referanseområdet på egen hånd, men at TSH blir en del forhøyet for å klare dette. Vil den negative feedbacken si til kjertelen at "hei, du trenger ikke å stresse!" når man tilfører medisin gradvis helt til egenproduksjonen er omtrent 0, eller vil den fortsette å produsere en del til tross for at man "tilsetter" medisin?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av respond Vis post
    Av alle som har lest tråden, så har jeg altså fått to svar, og de er vel i alle fall delvis motstridende?
    Der er ikke noget standardsvar og afhængig af A's og B's individuelle præferencer - kan den med lavere THS og højere T4 have det meget værre end person med højere TSH og lavere T4.

Grunden til at du ikke har fået større respons nok er, at du har stillet generelle, konkrete spørgsmål som i sagens natur kun kan besvares lige så konkret. Det går måske udmærket i mediernes brevkasser, mens her forholder vi os mest til hver især, i forhold til den individuelle (sygdoms) baggrund, du intet har skrevet om.

Grunnen til at jeg spør er egentlig fordi jeg lurer litt på hvordan negativ feedback-systemet i kroppen egentlig fungerer. Hvor fort virker det, og hvordan virker det når man får medisin inn i systemet? I hvor stor grad vil kroppens egen produksjon påvirkes av medisin "utenfra"?
    Heller ikke her findes standardsvar.... Men ellers var her en diskussion om, hvorvidt medicineringen "slukker" for skjolsbruskkirtlens egen restproduktion permanent, midlertidigt eller slet ikke. Måske kan du finde et par ledetråde i https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9500 , men ellers (som sagt) er her ingen fagpersoner der kan besvare teoretiske spørgsmål udenfor kontekst.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    62
    Meldinger
    88

I hvor stor grad vil kroppens egen produksjon påvirkes av medisin "utenfra"?
    Hei.
    Jeg var ifjor på et foredrag om stoffskiftesykdom og medisinering holdt av en endrokinolog, og han ga iallfall uttrykk for at dersom skjoldbruskkjertelen din produserer for lite thyroxin slik at du må ha tilførsel av kunstig fremstilt thyroxin (dvs Levaxin) så ville din naturlige thyroxinproduksjon gå i "hvilestilling" etter at du begynte med medisinen. Jeg ser at Anisa i sitt svar til deg har lagt inn en link ang en tidligere diskusjon på forumet om hvorvidt nettopp dette stemmer.

Men jeg har også oppfattet at det er et faktum at dersom du har en stoffskiftesykdom med for lite selvproduksjon av det naturlige hormonet thyroxin, så er det sjelden kroppen klarer å reparere dette på egen hånd uten tilførsel av thyroxin utenfra.

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og allergi i forhold til mat
    Av NIMA i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 01-12-10, 23:50
  2. 5 grain. Trenger litt hjelp i forhold til å neddosere.
    Av Lisa61 i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 04-11-10, 12:42
  3. Når på døgnet skal en ta medisinen? Spes i forhold til søvn!
    Av trude.lutt i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 11-11-09, 09:42
  4. Styrke forhold mellom Liothyronin og Levaxin
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-04-09, 20:55
  5. Når det er smart å ta levaxinen i forhold til treningsøkter?
    Av sammy i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 1
    Siste melding: 16-03-09, 22:16

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn