Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
    Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Standard Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Okey. Visste vel egentlig at den må tas på morgenen, men ville innse det kansje

Men en liten ting, skal ikke blodprøvene tas til samme tid hver gang? Blir det ikke litt feil å ta de så tidlig denne gangen, og seint neste, tidlig etter der og seint etter det igjen?

Og noe helt annet, er det noen andre som ligger og skjelver før en tar levaxinen om morgenen? Det virker som kroppen min lengter desperat etter medisin. Kan det være på grunn av at levaxinen taper seg så mye på ett døgn? Skal ikke levaxin ha en halveringstid på 7 dager? Det er også noen ganger den dagen jeg har tatt mindre dose enn vanlig at jeg er urolig i kroppen når jeg skal sove. Har prøvd meg litt frem, og det hjelper om jeg tar 50 mikrogr før jeg sovner. Dette har jo ganske likt som at jeg merker at jeg ikke har tatt medisinen på morgenen. For lite=skjelven og urolig.

Forresten, mens jeg husker på det. Er det noen andre her som er helt avhengig av sjokolade? Jeg kan spise sjokolade midt på natta til og med. Kan spise 3 store plater med sjokolade på en dag. Blir aldri kvalm, uvel eller noe. Det er forferdelig å ha det sånn.

En annen ting også. Før jeg startet på levaxin i høst målte jeg kroppstemperaturen når jeg våknet. Den var 35.4, målt i munnen. Da hadde jeg sovet med 2 dyner, to tepper og igjenlukket vindu, og jeg frøs. Dette var i august/begynnelsen på september. Tror det var 10 grader ut på den tiden.

Ang TSH er fastlegen min ikke så veldig nøye på den målingen Han ser litt på den, men han bryr seg mest om Fritt T4.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Hei igjen folkens

Da har jeg vært til legen og tatt nye blodprøver som jeg nettopp har fått svar på. Lurer på om dere kunne ha sett over dem, og gitt meg en tilbakemelding på hvordan ståa er Grunnen til at jeg spør er at dere har så mye kunnskap om emnet. Jeg skal til legen i morgen, men vil gjerne være litt forberedt.

Prøvene ble tatt 21/3-2011 så de er helt nye.

TSH 0.01 (0.27-4.20)
    Fritt T4 24.1 (12-22)
    Fritt T3 6.5 (3.9-6.7)
    Anti-TPO 39 (<35)
    HB 14.4 (11.7-15.3)
    Jernmetning 30 (har ikke funnet ref. på denne målingen. Heter den noe annet kanskje?)
    B12 236 (141-489)
    Folat 7 (10-42)
    Ferritin 24 (10-167)
    Jern 19.2 (9-34)
    TIBC 64 (47-83)

Jeg kan nå si hva jeg tror bør gjøres. Alle stoffskifteprøvene er fine. B12 er veldig lav, folat likedan. Så kanskje tilskudd med B12 og Folat og nye prøver om en stund.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Standard Hva skjer? Bare innbiler jeg meg at jeg har hypotyreose?

Hei

Lurer på om noen her kunne ha sett litt på blodprøvesvarene mine, og gitt noen tips for hva jeg bør gjøre videre.

8.april 2011 (med levaxin)
    TSH 0.03 (0.27-4.0)
    FT4 26.4 (12-22)

9.mai 2011 (uten levaxin)
    TSH 7 (0.27-4.0)
    FT4 13.et eller annet (12-22)

Er det normalt at tsh skal gå så mye opp og ft4 skal gå så mye opp når jeg har kuttet ut levaxin?

Fastlegen min vil ikke ha meg på levaxin, så hva gjør jeg? Dette går feil vei!!!

Symptomer jeg sliter med:
    vondt og stiv i muskler og ledd
    diare
    tørrt hår
    vektøkning
    struma

Vurderer å be en annen lege om en second opinion. Ville dere ha gjort det i
    tilfelle her?

Søsteren min har lavt stoffskifte, og farmor slet også med det. Så arvelig tydeligvis.

Håper noen her inne kan gi meg noen hint på hva jeg skal gjøre. Ingen (psykiater, fastlegen, familien) overhodet som støtter meg i denne saken, og jeg er SLITEN!!!! Har kjempet siden august for å bli hørt.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Question Sv: Hva skjer? Bare innbiler jeg meg at jeg har hypotyreose?

Når sluttet du med Levaxin?
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    39
    Meldinger
    8

Jeg var hos legen 8.april. Da var dosen min på levaxin 1000 mikrogr i uka. Fikk beskjed om å trappe ned til 700 mikrogr på uke fra 11.april. Gikk på 100 pr.dag i 5 dager, og har ikke tatt etterpå. Så siste datoen på levaxin var 15.april.

Jeg sluttet fordi alle rundt meg har vært så utrolig negative, men også fordi fastlegen min egentlig ønsket at jeg kuttet ut medisinen helt.

Vet du om det er normalt at prøvene går så fort opp i været etter å ha sluttet på medisinen?

Hadde et opphold i levaxinen i jula også. Fra 16.desember til 24.januar. Da gikk prøvene mine fra TSH 0.01 og FT4 28 til TSH 0.01 og FT4 12.2. Jeg var steindårlig.

Bruker tilskudd av jod, og det hjelper meg mye. Ikke tatt noen test på jodmangel. Vet ikke om jodtilskudd spiller så utrolig stor rolle opp i det hele.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Ingen er sikre på om jeg i det hele tatt har lavt stoffskifte

Jeg har dessverre litt dårlig tid (igjen) - men tenker litt av det samme for deg som til enja:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Kjære deg

Forstår at du er sliten av mye motbakke
    ..

Syns det var flott at du byttet lege
    ..men dessverre så kan det se ut til at du må prøve å bytte en gang til -
    og / eller kreve å få henvisning til spesialist (endokrinolog).

Hvis det er noen trøst: så byttet jeg lege hele tre ganger før jeg fant en go' fastlege;
    det var hun som støttet meg og ga meg god hjelp - ikke endokrinologer og indremedisinere!!!
    Andre har kanhende bedre erfaringer med spesialister, men sant å si har jeg til gode å lese om det her inne på Sonjas

Du kan iløpet av et år bytte lege tre ganger (eller var det to...?)
    Bytt før månedsskifte - har nok ingen lege å anbefale; man kanskje noen fra ditt distrikt kan svare deg her inne..
    Håper du får svar av noen andre etterhvert
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Svar: 76
    Siste melding: 30-06-10, 13:19
  2. Svar: 10
    Siste melding: 12-04-10, 10:20
  3. Bilder jeg har tatt :)
    Av Lilja i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 11
    Siste melding: 03-10-06, 20:59