Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
14-03-11, 11:51 #1
Sovner ikke om kvelden, doseendringer
Hei!
Nå blir jeg snart gal, og samboeren min også stakkars. Jeg får ikke sove om kvelden, og da får jo ikke hun sove, siden jeg snur meg hele tida. Jeg får dårlig samvittighet og blir redd for å forstyrre henne, og da får jeg hvert fall ikke sove.
Før, da jeg gikk på 75 mcg, hadde jeg det jo ikke bra, men jeg sovna om kvelden. Jeg kunne sovne kl 23, og sove til 11. Jeg har ikke vært "uthvilt" på det jeg kan huske, sist var antakeligvis et par år før jeg ble hypo og et år før jeg ble utbrent. Men jeg føler meg bedre når jeg sover mye, 10 - 12 timer. Sover jeg 7 timer er jeg helt ødelagt dagen etter.
Jeg har alltid vært et B-menneske, og alltid trengt rundt 9 timer søvn men i studietida har jeg klart meg på 8. Nå har jeg på følelsen at jeg kunne sovet til dagen etter hvis jeg lot meg selv få lov, men jeg prøver å stå opp senest 12, slik at jeg ikke ender opp med en helt annen tidssone enn resten av Norge.
Men tilbake til problemet. Da jeg gikk opp til 100 mcg, fikk jeg søvnproblemer. Jeg fikk gjerne ikke sove før 3 - 4 om natta, men kunne sove til kl 13 hvis ikke jeg skulle noe dagen etter.
På 100 mcg var resultatene mine slik:
S-Anti-TPO <35: 32
S-Anti-tyreoglo <40: <20
S-Fritt T4 8 - 20: 15.9
TRAS, Thyreoide <1.5: <1.0
TSH 0.5 - 3.6: 0.08*
(hun tok dessverre ikke t3, så jeg aner ikke hva det var. Men jeg har aldri hatt t3 i nedre del av ref.området så lenge jeg har gått på levaxin)
Legen mente jeg var "greit dosert" på 100 mcg. Så gikk jeg opp til 112,5 mcg for litt over en måned siden. Jeg kjente ikke noen forskjell i energinivået, hender og føtter er fortsatt iskalde og jeg mister fortsatt hår (har ikke B-vit-mangel og tar alle mulige vitamintilskudd). Men om natta banka hjertet, jeg ble kjempevarm og klarte ikke sove. En gang fikk jeg et så voldsomt angstanfall at det skremte både meg og kjæresten. Jeg sliter med angst fra før, så det er vanskelig å vite hva som er stoffskiftet og hva som er...meg.
Nå har jeg gått på 112,5 mcg i over en måned. I natt fikk jeg ikke sove, jeg var lys våken kl 4 og kunne stått opp og gjort noe da. Nå føler jeg meg overkjørt av en lastebil. Våkna ofte i dag tidlig også, og det er en tydelig forverring. Jeg brukte i hvert fall å kunne ta igjen noen timers søvn på formiddagen. Men det verste er å ikke klare å sovne om kvelden. Jeg er redd for å snu døgnet helt, og jeg er redd for å ikke få sove om kvelden, og da får jeg hvert fall ikke sove.
I dag gikk jeg ned til 100 mcg igjen, fordi jeg føler jeg har hyper-symptomer. Hjertebank, jeg er varmere i kroppen (men fortsatt kald på hender og føtter), urolig, angstete... Jeg har også hypo-symptomer som utslitthet, dårlig konsentrasjonsevne, dårlig hukommelse, hårtap, men jeg må få sove. Jeg får bare anta at hypo-symptomene er pga utbrenthet, i og med at jeg fungerte bedre på 75 mcg før jeg smalt i veggen, enn det jeg gjør på 112,5 mcg nå.
Beklager at dette ble langt, men jeg hadde behov for å "tenke høyt". Noen som har noen tanker? Jeg begynner å bli desperat, og vurderer snart å flytte til en mer passende tidssone! Østkysten av Canada, f.eks....
-
14-03-11, 19:56 #2
Sv: Sovner ikke om kvelden, doseendringer
Dette med søvnvansker kan være en reaksjon på oppjustering av dosen. Ikke at det betyr reellt at stoffskiftet er for høyt, men at kroppen i en periode reagerer på økningen. Ta 100 en tid og se hvordan du da fungerer og om nattesøvnen vender tilbake.
Føler du for en økning etter en stund, så gjør kan du feks ta 112.5 noen dager i uken og ikke hele uken. Noen er svært sensible på øking av dose, meg selv inkludert. Da må vi ta tiden til hjelp og gjennom det la kroppen få tid til å venne seg til ny dose for å unngå kroppslige reaksjoner av økningen.
-
16-03-11, 10:49 #3
Takk for svar
Jeg tok den nye dosen i over en måned, så jeg trodde kroppen ville ha vent seg til den til da... Reagerer kroppen med en gang man tar ny dose, eller etter noen uker, når hormonmengden har økt i kroppen?
Jeg tok en gang forskjellige doser annenhver dag, men følte meg dårligere de dagene jeg tok lavere. Det skal visst ikke ha noe å si, det er ukedosen som er viktig etter det jeg har forstått, men for meg føltes det sånn. Men det fungerer sikkert bedre når forskjellen i dosen ikke er så stor, som det du foreslår
-
19-03-11, 16:55 #4
Hei igjen TheaK

Min erfaring er at det er best å ta mest mulig lik dose av medisin hver dag.
Det er så individuelt hvordan vi reagerer på doseøkninger. Jeg tåler bare små økninger og jeg øker smått og helt plutselig sier kroppen at nå er det for mye. Jeg har økt gjennom hele høsten og vinteren med små, små justeringer. Har ikke merket noen ting. Men nå de siste ukene har det kommet. Jeg svetter gjennom fingertupper og underfotsålen. Jeg kan faktisk se små svetteperler på fingertuppene. Pulsen er høyere og jeg er urolig og har trøbbel med magen. Nå bærer det ned i dose igjen.
Jeg reagerer fort om økningen er for høy. Men noen ganger er ikke denne reaksjonen noe å bry seg om, fordi kroppen roer seg igjen på den nye dosen. Andre ganger forblir symptomene der og da er det ikke annet å gjøre enn å gå litt ned. Det blir en del prøving og feiling. Som du forstår av mitt svar, så finnes det ingen fasit på når du merker det ene eller det andre eller om den nye dosen faktisk er for høy eller om dette er kun en midlertidig reaksjon på ny dose. Men med tid og erfaring begynner man å kjenne igjen symptomer som er karakteristiske for det ene eller det andre hos seg selv. Vanskeligst er det når det er vrient å plassere symptomene i høy eller lav, at alt er en salig blanding. Da pleier jeg å ta en blodprøve
Lignende tråder
-
Thyroxindosen om kvelden. FT3 har døgnvariasjon som følger etter TSH
Av nora i forumet Medisinsk behandlingSvar: 8Siste melding: 15-07-12, 08:35 -
Feber om kvelden
Av essa i forumet PresentasjonerSvar: 15Siste melding: 16-03-11, 20:17 -
Fingre som sovner
Av Line i forumet Lavt stoffskifteSvar: 14Siste melding: 11-09-06, 10:10 -
Fra kvelden til morran. Er det derfor jeg er blitt så elendig?
Av heisann i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 07-06-06, 19:57 -
Armour kvelden før nye prøver skal tas?
Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-05-06, 20:26
Svar med sitat
Bokmerker