Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 41
    Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Unhappy Cortisol døgnurin

Hei

Jeg er en mann på 27 år som lenge har slitt med angst og depressjon uten noen psykisk grunn. For noen uker siden ble jeg gjort obs på binyresvikt o.l.

Jeg fikk overtalt legen min (etter mye om å men) til å teste for dette.
    Nå virker det som han har misfortstått, og har testa etter cushings (for mye cortisol?).

Blodprøvene (kl. 10.00 og 20.00) hadde en verdi på 185, var veldig stressa når jeg tok disse, og har lest meg frem til at blodprøver ikke er hensiktsmessig å ta i det hele tatt, da cortison nivået kan mangedoble seg pga stress i blod.

Tok og en døgnurin prøve, da jeg samlet alt urin fra 1 døgn i en beholder.
    Etter hva jeg har lest nå i ettertid, skal første vannlating gjøres i toalettet, og resten for døgnet, samt neste morning samles i beholder, det fikk jeg aldri beskjed om, så min døgnurin innholder 2 morninger, som jeg antar vil gi en noe høyere cortisol måling da cortisolen er høyere om morningen.

Disse prøvene ble sendt til og analysert av Haukaland Sykehus i Bergen.
    Verdien av cortisol i urinen var 23, men i følge legen min var dette helt normalt, siden han egentlig ser etter cushings.
    Antar at han går ut ifra denne tabellen:
    LINK

Mitt spørsmål er om noen kan si meg om dette er lave verdier?
    Noen som har tatt døgnurin på haukaland og vet sånn noenlunde hva som er normale verdier, og hva som er lavt?

Takker så mye for hjelpen, og bare spør hvis dere trenger noe mer informasjon

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Standard Sv: Cortisol døgnurin

Tenkte jeg skulle ta med hvilke symptomer jeg har:

Lav stressterskel, tåler ikke å ha det travelt, enten i jobb eller privat.
    Trett, men kan være ”oppgiret” inni seg.
    ”Utbrent ” .
    Vektøkning, spesielt maveregionen.
    Sover dårlig. Nattesvette. hetetokter ellers også.
    Irritert, ”kort lunte.”
    Depresjon, angst.
    Humørsvingninger.
    Konsentrasjonsproblemer.
    Hukommelsesproblemer.
    Svimmel.
    Sukker og salt ”hunger”
    Lavt blodsukker . blodsukkersvingninger, insulinresistens.
    Vonde ledd og muskler, slappe muskler.
    Tørr hud, tynnere hud, mørke ringer under øynene, unormal økt hårvekst i ansikt o.l
    Allergi /intoleranse.
    Kroniske infeksjoner.

Jeg har med andre ord alt utenom 3 ting som er på denne siden:
    LINK

Andre symptomer er jo verre enn andre da, som panikkangst og søvnproblemer.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hva er ref området for kortisol i døgnurin? Jeg hadde verdi på 50 på kortisol i døgnurinm, med ref område 45-270, og fikk hydrokortison tabletter på bakgrunn av disse verdiene, sammenholdt med spyttprøver og symptomer på lavt kortisol. Fikk dette på privatklinikk, de er mer åpne for binyretretthet. Se forsiden av forumet for aktuelle privatklinikker. Spyttprøver kan du for øvrig ta selv på www.scandlab.com

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    Etter hva jeg har lest nå i ettertid, skal første vannlating gjøres i toalettet, og resten for døgnet, samt neste morning samles i beholder, det fikk jeg aldri beskjed om, så min døgnurin innholder 2 morninger, som jeg antar vil gi en noe høyere cortisol måling da cortisolen er høyere om morningen.
    Ja, det betyder at resultat af denne prøve er ubrugelig, men denne prøve er under alle omstændigheder ubrugelig til at af- eller bekræfte mistanken om alle grader af binyrebarksvigt der ligger imellem yderdiagnoserne Addison's og Cushing's. Disse to diagnoser er forholdsvis enkle at bekræfte ved enklere prøver end døgncortisol, så der er ingen grund til at dvæle ved denne prøveresultat, mener jeg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Nitelite Vis post
    Mitt spørsmål er om noen kan si meg om dette er lave verdier? Noen som har tatt døgnurin på haukaland og vet sånn noenlunde hva som er normale verdier, og hva som er lavt?
    Der findes faktisk kun to prøvetyper der kan påvise mild til moderat underfunktion af binyrer. 17-ketosteroids i urin er en prøve der ikke udføres hos os (så vidt jeg ved) og det er godt det samme, fordi der skal virkelig dygtige "helheds"-endokrinologer til at tolke korrekt resultater af denne prøve.

Til gengæld vil en analyse af spytprøve sendt til Scandlab i Sverige returneres med en grundig gennemgang af resultater og meget nyttige oplysninger om, hvad man bør gøre efterfølgende for at opnå en optimal behandling i forhold til den personlige analyseresultat. Norske BM-lab skulle efter sigende have en option på at sende norske prøver til Genova Diagnosticks (også Scandlab samarbejder med), men BM-lab forlanger (vist nok) en rekvisition fra fastlægen, selv om patienten ellers selv betaler for prøve-kit og analysen. Kender dog til flere nordmænd, hvis læger ikke ønsker at hjælpe med det, og de kontakter derfor Scandlab direkte.

Der findes også en del, der få foretaget analyse af spytprøver på Laboratorium på Aker (så vidt jeg husker), men også her er problemet at de (for)tolkende læger ser efter yderpunkterne for cortisolstatus - Addison's og Cushing's og derfor er spytprøveanalyser foretaget på Aker - fortolket meget mere snævert og ignorerer alle andre binyrebark-tilstande end Addison's og Cushing's. Den eneste fordel af spytprøveanalyser på dette hospital er, at patienten selv finder ud af afvigelserne i døgnvariation i sin binyrefunktion. Det er disse afvigelser dvs. mængder af cortisol udsondret på forkerte tidspunkter i løbet af døgnet, der afgør graden af binyretræthed og den fase binyretrætheden befinder sig i på tidspunktet for prøvetagning.

I indlæg #1 og #6 i denne tråd kan du se et diagram over udviklingen af binyretræthed, fra raske til svækkede binyrer. Hverken cortisol i urin eller blod-cortisol vil kunne påvise denne form for binyre-lidelse og det er min personlig (men velunderbygget) mening, at alle cortisol-analyser er spild undtagen analyse af cortisol-i-spyt.

På Heggeli Helhetsmedisin ved jeg findes en læge, der klarer at behandle binyresvaghed efter symptomer og klinisk observation, men det er vist en undtagelse og så koster det penge, hvilket afskærer de ubemidlede syge fra hjælp ad denne vej. Håber du finder ud af det på en eller anden måde og lykke til med det.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Takker så mye for svar.
    Jeg har nå kjeftet en hel del på min lege, å har fått ham til å bestille prøvesett for testing av cortisol i spytt fra haukaland sykehus i bergen.

Jeg mistenker at legen min ikke vil tolke resultatet riktig på disse, men jeg får i alle fall resultatene selv. Jeg skriver resultatene her så fort jeg får dem.

Noen tips til hva jeg skal gjøre/ikke gjøre når jeg tar spytt-prøvene?

Takk!

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Fikk tilsent alle prøveresultantene mine fra di siste åra i dag, tenkte jeg sku scanna dem inn, så dere kunne ta en titt hvis dere ville.

Jeg legger merke til at GFR (nyre) er litt for lav, både i fjor og i 2007. Det er så lite at jeg regner med at d ikke har noe å si, men kan dette ha noe med binyresvikt å gjøre?

Takker

Prøvene:

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Nyrer og binyrer har ingenting med hverandre å gjøre, så GFR har ikke noe med binyrene å gjøre. Jeg ser du har tatt en s-cortisol med 185 som resultat. Hvis dette er en prøve tatt kl 08 er den veldig lav til å være morgenprøve, det tyder på noe feil med binyrene. Skolemedisinen behandler ikke svekkede binyrer. TSH på 2,1 er for høy dersom du behandles for lavt stoffskifte, men det skriver du ingenting om.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Takker for svar.
    Jeg har ikke noen problemer med stoffskiftet mitt, i alle fall ikke som legen min har funnet ut av, regner med han har testet for dette.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Lurer også på hvilken hydrokortison som er tilgjengelig i norge via lege?

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    29

Nå ringte nettopp legen meg, han hadde fått resultat på spyttprøvene fra haukaland sykehus.

Spyttprøven som var tatt kl. 07.00 var på 0,3. Legen sa dette var veldig lavt og ville sende hele min pasienthistorie videre til en spesialist.

ENDELIG etter 7-8 år med angst/depressjon/søvnmangel/Ingen energi osv osv. har di funnet ut noe!!!!!!!!!!!!!!!

Side 1 av 5 12345 Siste

Lignende tråder

1. Høyt cortisol...
    Av komlå i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 10
    Siste melding: 14-02-11, 19:59
  2. Synacthen test - høj/lav cortisol
    Av gitteh i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 19-03-10, 14:18
  3. Hypothyreose, binyrene, cortisol
    Av Mod i forumet Cortisol / ACTH