Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
03-02-11, 06:15 #1
Myndighetenes kostholdsråd
Jeg skjønner at myndighetenes "nye" kostholdsråd er beregnet på friske mennesker og ikke oss som er syke:
Helsedirektoratet
Nettmøte Aftenposten
Men det jeg ikke skjønner er at de fortsetter i samme sporet som før! Ser de virkelig ikke hvorfor folk blir tyngre og tyngre? Ser de ikke hvorfor såkalte "livstilssykdommer" øker? Tror de at alle tjukke folk virkelig spiser så voldsomt mye? Vel, noen gjør det, men slett ikke alle!
Ser ikke myndighetene hva et magert kosthold gjør med folk? Vi spiser magrere enn noensinne, og er samtidig feitere enn noensinne.
Jeg tror fokuset deres er helt feil. Det er en fettfobi i begge ender av skalaen. Jeg tror ikke det er mindre fett som skal til for å få ned vekta, men mer.
Jeg tror heller ikke myndighetenes anbefaling med daglig inntak av frukt og bær er sunt for oss. Tenk bare på før i tida, man trenger kanskje ikke gå lengre tilbake enn 50-100 år eller så, - hadde de da tilgang på frisk frukt hver eneste dag i butikkene, året rundt? Nei.
Om vinteren hadde de vel i beste fall noen vinterepler på lager, og kanskje noe av det de syltet og saftet sommeren og høsten før. Men hadde de tilgang på fersk ananas, ferske appelsiner, bananer, kiwi, pærer og all den andre søte frukten vi kan få tak i nærmest døgnet rundt nå? Jeg tror ikke det.
Jeg har alltid vært glad i frukt og spist mye av det, hver dag. De er først det siste halvåret at jeg har redusert fruktspisingen til et minimum. Jeg spiser kun et eple en gang i mellom, det er ikke hver dag heller. Sammen med lavkarbokosthold som innebærer økt inntak av fett og proteiner og minst mulig karbohydrater, samt at lettprodukter er så å si bannlyst i mitt kosthold nå, peker vekta endelig nedover og har gjort det siden september i fjor.
Som nevnt vet jeg at myndighetenes kostholdsråd er ment for friske folk og ment for å forebygge livstilssykdommer. Men jeg lurer på - er det virkelig slik at de forebygger livstilssykdommer med slike råd? Jeg har jo fulgt et slikt kosthold i alle år, og bare blitt tjukkere og tjukkere. Jeg tror ikke de unngår at folk legger på seg og blir syke av f.eks. diabetes, så lenge de fortsetter å komme med slike kostholdsråd.
Jeg la inn denne tråden forleden:
Den store fettfiaskoen
Jeg mener at disse videosnuttene tar opp viktige spørsmål.
Dessuten tror jeg ernæringsekspertisen tar feil når de tror at menneskers ernæringsbehov er likt over alt i verden. Det har vært populært med såkalt "middelhavskost" her nord. Men jeg tror ikke det er sunt for oss. Jeg tror at vi som bor der det er kaldt og lite sol, har andre energibehov enn mennesker som bor i varmere strøk. Kan godt hende jeg er fullstendig på viddene her nå, men det er noen tanker jeg har gjort meg i det siste.
Hva mener dere andre her?Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
03-02-11, 09:50 #2
Sv: Myndighetenes kostholdsråd
Jeg har gått mer eller mindre frivillig på Fedon-dietten i perioder for omtrent ti år siden, fordi eksen ville ned i vekt - og da får jeg meg ikke til å sitte på andre siden av bordet og gomle pizza og spise fint brød. Jeg jukset selvfølgelig litt utenom, når ingen så meg, men også jeg gikk noe ned i vekt. Så det er ikke tvil om at det virker.
Fruktosen til Fedon kan jeg dy meg for, riktignok. Sukker tror jeg ikke er farlig med måte, så lenge en selv holder i måleskjeen og vet hva en gjør. Det er alt det andre sukkeret som lures opp i ferdigmat som er farlig - for det er jammen ikke lite.
På lang sikt har det ført til at jeg spiser det groveste brødet jeg finner, og masse grønnsaker. Meierismør og helmelk er tingen. De eneste vektproblemene jeg har er vann i kroppen. Og det skyldes at jeg (etter å ha vært mer eller mindre på dietten) merket at alt fyllstoffet vi får fra pasta, ris, hvetemel osv. rett og slett ikke er bra for kroppen, og bare roter til balansen -En skal spise minimalt av det til hverdags, - bare unntatt om en har trent veldig hardt og trenger å få opp lagrene.
Om nordboere må spise annen mat enn de i middelhavslandene - vel - jeg lurer fremdeles på hvilke middelhavsland de snakker om. Det må vel være fattigmannskosten for et par generasjoner siden de kaller middelhavsmat ... Jeg tror mest på å spise alt mulig rart og smake på maten, tygge ordentlig, og KOSE seg med måltidet. Akkurat der svikter det når mange blir påført skyldfølelse for at de ikke lever opp til det magre idealet.
Hyggelig å se at det også er noen andre som ikke kjører fem om dagen med søt frukt. Jeg kan dy meg, og jeg tror faktisk det er kroppen som ikke vil ha for mye av det.
Tran er fint! Ta en ekstra skje! Det trenger vi!
PS: Om en vil ned i vekt så må en selvfølgelig spise litt annerledes enn jeg gjør. Jeg snakker seff ut fra mitt ståsted, bare. Lykke til med prosjektet ditt!
-
04-02-11, 01:25 #3
Fikk ikke sett debatten på Nrk i går kveld, men her fant jeg et intervju med legen Annika Dahlquist:
NrK om lavkarbokosthold
Jeg er helt enig med henne!
Som hun sier:
– For mye frukt
Her til lands blir vi anbefalt fem om dagen av frukt og grønnsaker. Dahlqvist spiser ikke noe særlig med frukt.
– Det er utrolig mye sukker i frukten, og derfor mener jeg det er helt feil at vi skal spise så mye av den. Dessuten er det meste av frukten tilsatt sprøytemidler fordi at den skal sendes så langt nord. Det er jo kun på høsten at vi kan spise virkelig sunn frukt, sier Dahlqvist, og legger til at vi heller kan bytte ut frukten med grønnsaker.
– Da slipper du mye av sukkeret, men får likevel C-vitaminene.
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
04-02-11, 06:21 #4
Jeg tror det er svært viktig å huske at
1) Få følger VIRKELIG disse kostholdsrådene (hvem spiser i så fall alt hvetemel, plasta og sukkerholdige varer?)
2) Det som én tåler tåler ikke den andre... En diabetiker med stresset/utslitt insulinkjertel vil umulig kunne tåle det samme som én annen, som er frisk...
3) Og jeg tror faktisk at for de aller aller fleste er det ikke frukten i dagens kosthold som er skadelig, og det er mye som bør kuttes før den (les pkt 1)
4) Når vi snakker KUN frukt vs grønnsaker isolert sett så tror jeg Annika Dahlquist har rett.
Så ... i mine øyne er ikke kostholdsrådene bra... men de er heller ikke dårlige for en som i utgangspunktet er frisk sammenliknet med hva gjennomsnittspersonen spiser i dag.
Men bare det å forsøke å skrive "generelle" kostholdsråd er jo egentlig - for å si det mildt - tett.
Edit: legger til denne lenka til en glimrende blogg som tar opp samme tema i dag
http://thehealthyskeptic.org/9-steps...rish-your-bodySist endret av smgj; 04-02-11 kl 07:34 Begrunnelse: Tillegg
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
04-02-11, 12:33 #5
Tror absolutt at du er inne på noe der. En venninne av meg sa til meg en gang, at jeg ikke burde spise sydfrukter om vinteren, for de kjøler kroppen.Om vinteren hadde de vel i beste fall noen vinterepler på lager, og kanskje noe av det de syltet og saftet sommeren og høsten før. Men hadde de tilgang på fersk ananas, ferske appelsiner, bananer, kiwi, pærer og all den andre søte frukten vi kan få tak i nærmest døgnet rundt nå? Jeg tror ikke det.
Uten at jeg kan henvise til kilder, så synes jeg at det høres logisk ut. Jeg har aldri blitt fristet til å spise pinnekjøtt eller noe sånt på en varm sommerdag heller. Men om vinteren.... yum,yumHypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
04-02-11, 17:16 #6
Jeg tar dette for det det er, nemlig kostholdsråd eller anbefalinger - ikke en fasit som gir det eneste og rette svaret. Jeg trekker fra litt her og legger til litt der
Jeg spiser feks mer karbohydrater når jeg er i aktivitet/mosjonerer enn det jeg gjør når jeg har perioder hvor jeg er omtrent senge/sofaliggende.
Frukt spiser jeg relativt lite av vinterstid, blir noe bær i smoothie og appelsiner. Det frister liksom ikke vinterstid på samme måte som om sommeren. Grønnsaker spiser jeg relativt mye av i og med at jeg er et suppemenneske om vinteren.
Jeg følger noe jeg kaller "80%", dvs jeg spiser meg aldri ordentlig mett eller stappmett. Kun når jeg spiser fårikål at jeg går på en smell
For meg er alt med måte, sammen med lite karbohydrater ved inaktivitet, en god "regel". Avviker jeg fra dette er jeg garantert noen kilo pluss.
-
04-02-11, 17:46 #7
Det er kanskje viktig å huske på at dette er politikk. Det dreier seg om så veldig mye mer enn hva vi skal spise. Det er nasjonale og internasjonale hensyn ift. landbruk, eu og internasjonale samarbeidsavtaler. For ikke å snakke om legemiddelindustriens lobbyføring.
Det er nok å tenke på hvem som står bak mye av den vitenskapelige forskningen og dokumentasjonen rådene er gitt utifra.
Det er politisk svært få som virkelig vil bli kvitt hjerte/karsykdommer, diabetes2, høyt kolesterol, hypotyreose, generelle smertetilstander, fedme osv. Hva skal man da med alle legemidlene som ligger som de 10 mest solgte både i antall og fortjeneste? Hva skal da kanskje en av verdens mest korrupte industrier få milliardoverskudd av?
Dette er 30 - 40 år gamle råd i ny innpakning. Det eneste nye er for Norge sin del en håndfull usaltede nøtter om dagen. Melk var "ute" av rådene for en tid tilbake men var "inne" igjen når de ble publisert. Tja. Tine har vel gjort en god jobb for sine produkter. Værre for Nortura som har fått svin klassifisert som rødt kjøtt.
Dessverre er dette helt uinteressant. Så lenge ferdigmat råder det norke kostholdet (eller vestlige) med tilsetninger, fjerning av fett og fiber og inn med sukker (fruktosesirup) og MSG for at det skal smake og ha lang levetid i hyllene er det helt uinteressant hvor mange gram rødt kjøtt eller fet fisk man bør spise i uken. Kosthold består for de fleste av ferdigmat til hverdag og kanskje "rene gode" råvarer i helgene når man har tid (og råd).
Næringsinnholdet i grønnsaker og frukt synker pga. utarming av jordsmonnet takket være jodsel fra bla. Yara og laksen får så mye vegetabilskt for at omega3 fettsyrene er halvert i fisken på 10-15 år. Hvor mye rene råvarer må man tilslutt spise for å gi kroppen de næringsstoffer den har behov for om man ikke tar tilskudd? Kan bli ett anseelig kaloriinntak uanhengig av om det er karbohydrat, fett eller protein.
Så lenge man ikke våger å ta tyren ved hornene bør man heller la være.
For meg er dette bare mer av det som ikke virker.
H:-)
-
04-02-11, 19:09 #8
Du har nok rett i mye av det du skriver her, rexxy69. Dette er politikk!
Her er en link til jeg fant i sakens anledning, fra Nrk:
- Om fem år er vi like fete som USA
Og her er debatten fra 03.02.2011 på NrK for den som ikke fikk sett den.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
04-02-11, 23:56 #9
Er det egentlig usunt med fett?
"Legen og forfatteren Annika Dahlqvist har vært en aktiv kritiker av de svenske kostrådene i flere år, og får mye av skylden (eller æren) for at salget av blant annet meierismør har gått opp i nabolandet.
Denne uka kom nye norske kostråd, som skal fremme folkehelsa og forebygge kroniske sykdommer.
- Jeg er enig med norske helsemyndigheter i at grønnsaker er bra og at man bør spise mindre sukker. Bortsett fra det, er vi uenige om alt, sier Annika Dahlqvist til NRK.no."
Nettmøte med Annika DahlqvistTil alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
Lignende tråder
-
kostholdsråd ved høyt stoffskifte
Av kamp i forumet Helbred og kostholdSvar: 3Siste melding: 17-12-10, 20:29 -
Linker om kostholdsråd for stoffskifte og jod
Av brits i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 16-04-06, 13:57
Svar med sitat

Bokmerker