Viser søkeresultater 1 til 10 av 31

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard D-vitamin status

Så har jeg endelig fått surret meg til å få tatt blodprøver med tanke på d-vitamin status.

De så slik ut:

S-25 (OH) vit d: 59 ref.omr (37-131)

S-1.25 (OH)2 vit d: 102 ref.omr (42-169)

Jeg har altså tatt 2 ulike prøver. Noen som vet hva som er forskjellen i betydningen av de?

Jeg tar 2 Møllers hver dag og er ikke spesielt mye eksponert for sollys, så jeg var i grunn overrasket over at jeg i det hele tatt var innenfor refverdiene. Jeg spurte legen om han var sikker på at det var mine prøvesvar Men bør jeg ta tilskudd i form av d-3 (har en boks fra Nycomed stående som jeg hadde tenkt til å begynne med for en stund siden, men det har kokt bort i kålen) for å få verdiene høyere? I tilfelle hvor mye tilskudd bør jeg ta?

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: D-vitamin status

Det var ikke dårlige resultater dette, Eirin!

Men S-25(OH)vit-d på 59 bør du nok få opp til over 100, så du kan trygt tygge
    25-50 mkg D3 daglig i tiden fremover. Faktisk burde alle i Norge (nesten alle,
    antar jeg!) tygge D3, SÆRLIG gjennom vinterhalvåret.

Din fysiologisk aktive D3-vitamin, S-1.25(OH)2 vit-d er på 102. Og det er jo bra.

Jeg hadde rundt 30 da jeg sjekket, og nå er den oppe i rundt 60-70.
    Den skal være på over 100!

n'Finn kan supplementere her!

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Bra at dere sjekker vitamin statusen. Jeg burde nok ta mer d-vitamin også. Til tross for at jeg har tatt både tran med naturlig d-vitaminer og d-vitamin dråper så er jeg ganske lav på skala.

Her er enda en grunn til å spise nok D vitaminer: http://articles.mercola.com/sites/ar...-Dynamite.aspx

tygge i vei og nytt solen mens det er enda en sjanse i disse sein sommerdager!

Sommer hilsen fra Lulu

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

De fleste med underfunksjon eller som er på thyroxin, har lenge latt sitt legeme lide av at huden ikke lager så mye D3 som funksjonsfriske gjor.
    Det er selvfølgelig flere grader av dette, men det er lite påaktet av behandlermiljøet.

Man kan ta en prøve som heter S-Karotener. Med slik langsomhetstilstand i huden vil omdannelsen fra Karoten til vitamin A gå langsomt, og karotenmengden vil da hope seg opp. Så har du mye karoten peker dette på at huden er slik at den jobber langsomt.
    Og da lager den også lite D3.

Og da bør man kompensere dette ved å ta inn D3 i en eller annen daglig styrke.

Du Thomas, bør kanskje sjekke hvilken type A-vitamin-prøve som er forhøyet hos deg.
    Det K-A-N være at det er en karotenprøve som ligger til grunn for en utregning for det A-vitamintallet du har fått oppgitt.
    Er det så - har du grunn til å formidle at du er oppgitt :(

For den viser jo i så fall nettopp at du har for lavt stoffslkfte.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Takk for svar fra dere

Nei det var ikke alldeles galt Thomas Jeg får tygge litt av boksen jeg har stående gjennom høsten og vinteren.

Takk for linken Lulu, det kommer tydelig frem hvor viktig dette vitaminet er for kroppen vår. Du får ta litt ekstra du også.

Ha en god helg alle sammen

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Da har jeg fått svaret på nylig tatte d-vtamin prøver.

S-25-OH-Vitamin D 65 (37-131)
    S-1.25(OH)2- D-vitamin 46 (42-169)

S-25 har altså steget litt siden i fjor (59), på tross av en elendig sommer og heller ikke noe tilskudd å snakke om gjennom vinteren. På tide å åpne boksen jeg skulle ta frem i fjor og bli litt flinkere med tilskudd i vinterhalvåret. S-1.25 har sunket mye (var 102). Synker den når S-25 stiger?

Ellers er det tatt en prøve S-Paratyreoideahormon som viser 4.2 (1.5-7.0). Noen som besitter kunnskap om hva dette er?

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Da har jeg fått svaret på nylig tatte d-vtamin prøver.

S-25-OH-Vitamin D 65 (37-131)
    S-1.25(OH)2- D-vitamin 46 (42-169)

S-25 har altså steget litt siden i fjor (59), på tross av en elendig sommer og heller ikke noe tilskudd å snakke om gjennom vinteren. På tide å åpne boksen jeg skulle ta frem i fjor og bli litt flinkere med tilskudd i vinterhalvåret. S-1.25 har sunket mye (var 102). Synker den når S-25 stiger?

Ellers er det tatt en prøve S-Paratyreoideahormon som viser 4.2 (1.5-7.0). Noen som besitter kunnskap om hva dette er?
    Litt sent svar, så det kan jo være du har fått svar tidligere et annet sted.

Den prøven du nevner er nok s-pth som sier noe om reguleringen av kalsium i blodet. Du kan lese mer på denne linken :http://www.unilabs.no/For-fagpersone...sk-Kemi/P/PTH/

Min PTH har vært høy og jeg fikk da forklart at da gikk det kalsium ut av beina i kroppen og ut i blodet.
    Anti TPO sier "Hashimoto's". Legene sier "ME".
    Det som er vanskelig med ME-diagnosen er at man ikke får noe hjelp
    .

Lignende tråder

1. Mine resultater på blodprøver... Noen tips? :)
    Av MaudAngelica i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 22-05-09, 11:12
  2. Svar: 6
    Siste melding: 22-06-08, 21:37
  3. Div blodprøver, kan noen tolke sammen med meg?
    Av trude.lutt i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 15-06-08, 18:54
  4. jepp - jeg er hyper! - + noen flere blodprøver...
    Av Lissa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 21-05-07, 09:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn