Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Threaded View
-
07-01-11, 10:14 #6
Sv: Tankevekkende artikkel om medisinering
Nok en studie som bekrefter bedre opptak av t4 tatt om kvelden.
Referert av Mary Shomon
http://thyroid.about.com/od/thyroidd.../a/bedtime.htm
Min utheving.That study was conducted between April 2007 through November 2008m, and the results were reported on in the 2010 Archives of Internal Medicine article. The study was a randomized double-blind crossover trial. Ninety patients completed the trial, which involved a six-month period of taking 1 capsule in the morning and 1 capsule at bedtime, with one capsule active levothyroxine, the other placebo, and a switch at the three-month point. The researchers evaluated thyroid hormone levels, as well as creatinine levels, lipid levels, body mass index, heart rate, and quality of life parameters.
The researchers found that the patients taking nighttime levothyroxine had a drop in TSH of 1.25 -- which is a significant change. They free thyroxine (Free T4) level went up by 0.07 ng/dL, and total triiodothyronine (Total T3) went up by 6.5 ng/dL. According to the researchers, there were no significant changes in the other factors.
The researchers concluded that, given the improvement in thyroid hormone levels, physicians should consider prescribing levothyroxine to be taken at bedtime.
Jeg mener dette er viktig fordi det sier at opptaket er bedre av medisinen tatt om kvelden. Det er også viktig at å innse at TSHen faller som følge av MER t4 og t3 i blodet. TSH faller ikke isolert fra de andre parametrene.
Denne studien sier altså IKKE at t4 virker anneledes tatt om kvelden kontra tatt om morgenen. Den sier bare at t4 tas bedre opp om kvelden og at man antakelig trenger en litt større dose for å oppnå samme verdier dersom t4 tas om morgenen. (Man er fremdeles avhengig av en god omdanning, altså. )Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
Lignende tråder
-
Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 12Siste melding: 02-06-09, 16:33 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30

Svar med sitat
Bokmerker