Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Standard Lavt stoffskifte--Noen som kan hjelpe meg med svar på blodprøve?

Jeg tok nylig en blodprøve fordi jeg mistenkte at jeg muligens har lavt stoffskifte. Har symptomer som at jeg er mye trøtt og sliten, fryser veldig, gått opp i vekt, tørr hud...for å nevne noen. Har nå fått svar på blodprøven og ifølge legen har jeg B vitamin mangel, så fikk resept på dette. Men, har søkt litt på verdiene jeg har og stusser fortsatt litt over TSH. Min verdi er på 4,14--på arket jeg fikk står det at normalen er 0,2 - 4,5, mens div sider på nettet sier at øverste normal er 4,0 --som jo da vil si mitt TSH nivå er forhøyet...eller?

Er det noen her inne som som kan hjelpe meg litt/forklare dette?

Ellers har jeg også følgende verdier:

ER-MCH - 30,9
    ER-MCV - 94
    Ferritin - 74
    Fritt T4 - 16,3
    Hb - 12,1
    Jern - 14,6
    Jernbindingskapasitet - 86* (vet ikke hva stjerne betyr)
    TSH - 4,14
    Vitamin B12 - 164
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Lavt stoffskifte--Noen som kan hjelpe meg med svar på blodprøve?

Hei Mac.
    jo, en må jo si at en TSH på over 4 er forhøyet.
    Og det skal den også være hvis fritt T4 er for lav, så vil den oppnå balanse ved neste måling. En må se slikt litt over langen.....

Så kan man jo spekulere i hva som er årsaken til at det er for lite fritt T4/t3 ?
    For det er jo årsaken til at TSH er for høyet.

Det aller første stedet man leter, er om kjertlen påvirkes av antistoffer. Blodprøver som anti-TPO og TRAS er da obligatoriske ved slike målinger.
    Og mangel av vitaminer eller sporstoffer er vel en god nr. 2.
    B-vitaminer inngår i mange ledd i stoffskiftearbeidet.
    D-vitaminmangel har alle her på isflaket......
    Bare sjekk skal du se.

Du har fått noe å tenke over - noe å følge med iallfall i en tid.
    Det er viktig å ta mange prøver i en slik innledende usikker fase.
    Håper det er korrigerbart Mac !

* betyr bare at måeresultatet er utenfor de statistiske referansegrensene. Her er den bare såvidt over.
    Sjekk på feks. http://www.furst.no/bb/index6.html hva de forskjellige parameterene betyr.
    Fra linken :
    Tolkning: Høye verdier ved jernmangel, østrogenpåvirkning, behandling med 17-alkylerte anabole steroider. Lave verdier ved akutte og kroniske inflammasjoner, alkoholisme, hemolytisk anemi, hemokromatose, nefrose, uremi, malnutrisjon. Se Anemi.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Takk for svar! ...men er fortsatt litt forvirret...

Er Fritt T4 for lav på 16,3? (normalverdi ifølge svar fra Ullevål er (8,0-22,0).

Og er det feil at normalverdi for TSH er mellom 0,2 - 4,5? --det er nemlig det som er oppgitt på arket fra legesenteret (tror det er Ullevål som tester blodprøvene)...

Og hvor ofte bør jeg be om målinger? Og er det å mase når legen i utgangspunktet ikke ser noe galt i TSH verdien?

Ble litt rotete dette...men håper på svar i alle fall
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Sitter og ser på http://www.furst.no/bb/index6.html nå og flere av "normalverdiene" jeg har fått oppgitt stemmer ikke overens med det som står her... Hender det at sykehuslaboratorier opererer med "utvidede" normalverdier?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Det er ikke noe uvanlig ved at ulike laboratorier har ulike referanseverdier. Derfor er det eneste riktige å se på hva dine målte verdier er i forhold til de referanseverdiene som gjelder for det stedet hvor du har tatt prøvene

Lav b-12 kan gi flere av symptomene du nevner, så det er viktig å komme i gang med tilskudd av det i første omgang. Du kan allikevel følge opp stoffskiftet med tanke på at din Tsh ligger i øvre sjiktet i forhold til ref. verdier ved å ta blodprøver om feks 3-6 mnd. Men som n'Finn er inne på kan denne/og den skal variere. Sørg ved neste målinger for å få tatt Tsh, FT4, FT3 og Anti-TPO.

Stjerne ved et blodprøvesvar betyr utenfor ref.området.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo - hver lab sine referansegrenser.
    Det kommer av faktorer som forskjellig analyseutstyr o.l. men også befolkningsgrunnlag. Referansegrensene fremkommer av det statisktisk mangfold som labben har til rådighet. Feks mener jeg å ha lest et sted at man bruker overskuddsblod fra analyser til antatt frisk pasienter til dette.

Og du er som vi andre bare en i mengden Mac.....
    Din verdi er den som passer for deg. Hvis fT4 burde vært 20 vil ikke 16,3 passe for deg. Du vil etterhvert utvike symptomer som de nevnte.
    Men de er ganske allmenne - mange sykdommer og tilstander har akkurat de samme som stoffskiftesymptomer. Bare at vi har litt verre, litt oftere og tør ikke klage av frykt for å miste jobb og sosial stilling.

TSH er et hormon kontrollsenteret i hjernen lager, og det er kun kjertlen som bruker dette. Er det mye av det ,slipper mye jod inn til kjertlen, som gjør at det blir produsert flere stoffskiftehormoner.
    Verdien 1 er en idel status. Under 1 er fT4 for høy, over 1 er den for lav.
    Denne varierer hele tiden for å opprettholde en passe lagerstatus av fT4.

En bør nok følge opp målinger hver annen/tredje måned og se om det bedrer seg eller forverrer seg.
    Ta for all del antistoffmålinger.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Hva kan jeg regne med av kunnskap om stoffskifte fra fastlegen min? Hun tolket jo prøvesvarene min tydeligvis dithen at det KUN var B12 som var utenfor normalen. (Men hun viste nå i hvertfall nok forståelse for symptomene mine til å ville ta blodprøve--min forrige fastlege sendte meg bare på apoteket for å kjøpe jern).

Kan jeg forvente forståelse for å ville følge opp dette, eller kan jeg forvente svar som "dette er nok ikke noe å bry seg om", "det er nok ikke nødvendig å ta flere blodprøver for å sjekke dette", osv? Det jeg egentlig spør om er vel: Bør jeg ta dette videre med fastlege eller henvende meg til f.eks. Balder Klinikken?

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Mac84 Vis post
    Hva kan jeg regne med av kunnskap om stoffskifte fra fastlegen min? Hun tolket jo prøvesvarene min tydeligvis dithen at det KUN var B12 som var utenfor normalen. (Men hun viste nå i hvertfall nok forståelse for symptomene mine til å ville ta blodprøve--min forrige fastlege sendte meg bare på apoteket for å kjøpe jern).

Kan jeg forvente forståelse for å ville følge opp dette, eller kan jeg forvente svar som "dette er nok ikke noe å bry seg om", "det er nok ikke nødvendig å ta flere blodprøver for å sjekke dette", osv? Det jeg egentlig spør om er vel: Bør jeg ta dette videre med fastlege eller henvende meg til f.eks. Balder Klinikken?
    Fastlegen din er nok mer villig til å følge opp stoffskiftet hvis du fremdeles har plager etter at B12 er blitt normalt igjen. Jeg vet ikke hvor mye hun har fortalt, men jeg kan i alle fall anbefale å ta en titt på disse sidene:

http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier...gel-25890.html
    http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier...nemi-1087.html

Ikke noe å spøke med det heller.

At du har B12 mangel kan skyldes dårlig opptak fra tarmen, og det kan igjen skyldes lavt stoffskifte. Nå hadde du TSH som var litt i høyeste laget. Du bør kreve å ta prøver med TSH og fritt T4 neste gang du er hos legen for å se om verdiene utvikler seg i gal retning (dvs. økende TSH og fallende fritt T4). Be i tillegg om anti-TPO, for å se om det kan være Hasimotos, som er den vanligste årsaken til hypotyreose.

PS: Nå ble jeg så fokusert på stoffskiftet at jeg glemte noe annet viktig: Når du først har fått konstatert B12-mangel bør du sørge for å få sjekket det jevnlig framover. Hvis den underliggende årsaken ikke er behandlet er det store sjanser for at det kommer tilbake. Det vet jeg alt om.
    Sist endret av Jerene; 24-11-10 kl 08:57 Begrunnelse: PS

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Min egen erfaring og generelt inntrykk ellers, er at stoffskifteproblematikk ikke er godt ivaretatt. Hverken på fastlegenivå eller på spesialistnivå. Det er store variasjoner og man kan være heldig - har jeg hørt.....

Særlig gjelder dette de som er i lignende situasjoner som din. De får gjerne en vente-å-se type beskjed. Jeg tror ikek de er klar over hvilke konskvenser det kan få for den enkelte.
    Så er mitt intrykk at fastleger gjerne etterkommer de ønsker pasienten har til å få tatt ønskede plodprøver. Det har med å skape visshet å gjøre.

En venn i samme situasjon har kanskje fått tatt de prøvene du ønsker ....?

Som nevnt er blodprøver et viktig diagnoseinstrument i en undersøkende fase.
    De du har tatt, indikerer at kjertlen får beskjed om å produsere mer fT4 - så det er viktig å se neste gang om den klarer det.

Så er det meget viktig å få avklart antistoffsituasjonen - ta prøver.
    Og siden du er i en situasjon der legen bare kan henvise til at alle prøver er innenfor ref.verdiene, er det viktig å se hvordan kroppen reagerer på den stoffskifte-situasjonen den har levd under i der siste.
    Det er prøver som varierer med den reelle stoffskiftetilstand som tot.kolesterol, SHBG, homocystein, karotener. Prolaktin kan også være en prøve for deg.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Ringte til legen min nå i stad--rett og slett bare for å spørre henne litt ang. dette med noe lav B12 verdi--tok ikke opp de andre verdiene i det hele tatt. Men, det hun sa, som jeg synes er bra, er at hun vil at jeg skal komme tilbake for nye prøver når jeg har tatt B-vitamin tilskudd i ca. seks uker. Da kan jeg jo se om dette påvirker de andre verdiene --og spørre om hun kan teste for FT3 og Anti-TPO også.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar på blodprøver... Noen som kan hjelpe?
    Av Miori i forumet Blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 26-09-10, 22:54
  2. nye blodprøve svar hjelp
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 18-03-09, 17:12
  3. Svar: 3
    Siste melding: 08-04-08, 18:27
  4. Svar: 2
    Siste melding: 29-06-06, 15:25
  5. Kan noen hjelpe en sliten jente? Lavt stoffskifte.
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 06-07-05, 22:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn