Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard Barn og stoffskifteverdier.....

Jeg har en sønn på 4 år, som for noen måneder siden fikk vite at han hadde lite jern. Han har nå tatt jerntilskudd i flere måneder, og formen har steget. Vi synes imidlertid at han igjen virker mer uttalt sliten og slapp.... og vi tenker å bestille ny legetime. I forbindelse med at jernprøver ble tatt, tok også legen stoffskifte prøve av ham, og det viste en Tsh på 3,10. Kan ikke se at det er tatt noen andre stoffskifteverdier. Er det noen som har peiling på hva barn skal ligge på? Jeg har selv lavt stoffskifte og ligger på 1, noe....

Ble litt overrasket over at han ligger på dette nivået...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Barn og stoffskifteverdier.....

Hei Monja.
    Det høres ikke mye ut. Barn har mye høyere TSH enn voksne.
    Furst.no skriver bla :
    Hos barn er TSH normalt litt høyere enn hos voksne. Vi har valgt ikke å angi eksakte referansegrenser for forskjellige aldersklasser, men hos små barn (1 - 5 år) kan f eks 6 mU/L være en akseptabel verdi. Det skjer så et gradvis fall mot voksen alder. At øvre grense også for hormonene FT4 og FT3 kan være noe høyere, tyder på at thyreostaten er stilt noe høyere hos barn. Den samme krysspeiling ved hjelp av TSH, FT4 og FT3 gjelder også hos barn, men vi aksepterer altså litt videre grenser
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Barn og stoffskifteverdier.....

Det eksisterer ikke egne referanseområder for barn så langt jeg kjenner til. Det betyr at vi må forholde oss til de samme referanseområder som for voksne. Med arvelighet inn i bildet og det som dere som foreldre oppfatter som symptomer, be om henvisning til en barnelege. Barn er ikke små voksne og skal ikke behandles som det. Med det mener jeg at sykdom og medisiner kan oppføre seg helt anderledes hos barn enn hos voksne. Be derfor om henvisning til barnelege. Han er den som best gjør en vurdering på et så lite barn.

Lignende tråder

1. Fremtidsdrømme fra barn til ung
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 7
    Siste melding: 11-06-13, 21:41
  2. Info til mor og barn
    Av Hansen i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 0
    Siste melding: 28-05-09, 10:03
  3. Armour til barn?
    Av Bellissimo i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 14-11-07, 16:29
  4. Legenes stoffskifteverdier!!!
    Av Joni i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver