Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
Akas - tar ingen ting for binyrene. Har ikke følt at dette har vært noe problem siden jeg har vært relativt godt medisinert i nærmere 20 år.
Du har været medicineret med Levaxin og noget af tiden også med Liothyronin dvs. du har i alle årene måttet undværre T1, T2 og Calcitonin. For at bakke op og afbøje mangelen, sættes hormonefeedback i permanent aktivitet, foruden andre mål, som er de fysiologiske effekter af at 3+ puslebrikker mangler i kroppen. Binyrerne er måske den vigtigste aktør i hormonefeedback og det stress, en mangeårige "opagave" binyrerne udsættes for, vil før eller siden præge binyrernes tilstand. Dette er grunden til, at underordnet hvilken medicinering man er i behandling med - vil tabletterne ikke være i stand til at dække kroppens varierende behov for hormoner, som hvis man havde raske kirtler, der selv kan finde ud af at opretholde balancen, skiftende over dagen, natten, årstiden, sygdom eller.... arbejdsopgaver.

Dette er også grunden til, at de fleste kvinder (alle?) med hypothyreose oplever mere eller mindre markante forandringer/forstyrrelser tæt på, under og efter klimakteriet. Da vil binyrerne, selv hos 100% raske individer alligevel udsættes for en aldersbetinget funktionstab og de symptomer som opstår i denne anledning - kaldes af alle inkl. de medicinske videnskaber for... alderen.

Min pointe er, at trods dit held med at være velbehandlet gennem ½ menneskealder, betyder det ikke automatisk at effekten vil vare ved. Alderen er det trin, hvor justeringer af medicinering, støttende tilskud og disciplineret egenomsorg er ikke til at komme udenom, for at forsinke accelerationen af aldersmæssig forfald, der så i sammenligning med raske - sker hurtigere og over kortere tidsrum for dem der har længe levet med hypothyreose, uanset euthyroid eller mindre.

Jeg kender ikke til, hvad du ellers, (ud over lavkarbo) foretager dig for at støtte formen og kroppens processer. Om du får vitaminer, hvilke, hvor meget eller slet ikke osv. Havde jeg selv stået ved dette punkt i mit liv (det gjorde jeg faktisk for 4-5 år siden) ville jeg være opmærksom på ikke at få for lidt mættet kostfedt og salt (køkkensalt uden jod eller Himmalayasalt). 2-3 gr C-vitamin fordelt over dagen (halvdelen af binyrerne består af rent ascorbinsyre, den anden halvdel består af ren kolesterol). Tilføre kroppen aminosyrer til hvert måltid og ellers få tilskud af melatonin og pregnenolone samt fast tilskud af Ashwagandha hen over dagen og Relora til natten. Altsammen på ubestemt tid og lige så afslappet som at drikke en kop the, når man nu gør det.

Det er den "blide binyre-pakke" der gerne forsinker binyrernes forfald, uanset om det sker pga. hypothyreose eller alderen. Hvis det ikke viser fornødne effekt efter 1 år, er tiden inde til at gå videre, men hvis sandheden skal frem - har det virket på mig og rigtig mange andre jeg kender, så hvorfor skulle det ikke være værd at forsøge, før det evt. går helt galt af kombinationen "hypothyreose/alderen"? Håber du vil overveje, Jorunnhf