Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
-
28-10-10, 20:32 #1
Kutte helt ut ved overdosering?
Hei.
Jeg har lavt stoffskifte, men nå ligger Tsh på 0,14 og jeg har hatt mange rare bivirkninger, som tyder på høyt stoffskifte eller binyretretthet.
Ei venninne sa til meg at jeg måtte kutte ut Levaxin en mnd. Det er vel ikke vanlig det? Kutter man ikke bare ned litt på dosen?
En annen ting er at T4 er bare på rundt 14, hvordan få den høyere om man allerede er overdosert?
Nå har jeg alle bivirkninger på binyretretthet. Er eneste alternativet kortisonbehandling?
Om jeg går til fastlegen med dette, hva vil skje? Han kan vel ikke ta disse spyttprøvene?
Er eneste alternativet her Balderklinikken eller privatklinikk.
Ble mange spørsmål her, så blir takknemlig for svar
Lisbeth
-
28-10-10, 20:51 #2
Sv: Kutte helt ut ved overdosering?
En måned er ikke bra !
Men i ubehagelige og akutte tilfeller, gjerne der høy hjerteaktivitet er involvert, er det ikke noe iveien for å kutte ut en dag eller to.
Levaxin (all T4) har en halveringstid i kroppen på en uke.
Så - hvis du akkurat har målt.
fT4=14 kan umulig gi overdose. De som har hyperthyreose har sånn 40. Mange lever bra med 33.
Men hvis du er i en oppstartsfase......
Det stiller seg helt anderledes. Da er det ikke overdose, men at du har lkt dosen fortere enn kroppen har klart å tilpasse seg.
Jeg er forøvrig ikke noe glad i ordet overdose. Jeg er gammal "gul mann" og forbinder overdoser med meget alvorlige tilstander.
Om man skal snakke om det på Levaxinbasis, så dreier det om doser på 500µg/dag hver dag i over en uke.
Og selv det er ikke farlig selv om det jo dunker litt i kassa da......
Muligheten er også tilstede for at du rett og slett ikke liker Levaxin - kroppen din er ikke sikkert kan bruke de kunstige hormonene så bra.
Det finnes naturlige alternativer.
Hvor lenge har du holdt på da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-10, 20:55 #3
Har en lege som kun ser på TSH, og er den på 0,14 så kaller han det høyt stoffskifte og senker dosen.
Har gått på levaxin i 3 år, bruker nå ca 75 mg pr dag. Litt mindre nå.
Hva er disse symptomene da? Hjertebank, svette om natta, mareritt, sliten og trøtt, ingen overskudd, smerter i nakken, og endel muskelsmerter i resten av kroppen, tung i hode, litt tåkesyn.
Får blackout av LITE alkohol. Fyllesyk i to dager omtrent.
-
28-10-10, 22:51 #4
Ok, en ting av gangen.
Hjertebank, en kan få iallfall to slags hjertebank. Ved høy hvilepuls og ved lav. Har du det ved høy hvilepulse, har du for høy dose, eller den er ikke tilvent enda. Og omvendt.
Så - hva er høy og lav hvilepuls ? (det er umulig å definere)
svette om natta, mareritt,
sliten og trøtt,
ingen overskudd,
smerter i nakken,
og endel muskelsmerter i resten av kroppen,
tung i hode,
litt tåkesyn.
Får blackout av LITE alkohol. Fyllesyk i to dager omtrent
Alle disse er jo klassiske symptomer på lavt stoffskifte.
Når majoriteten av symptomene er typiske for lavt stoffskifte Kan man jo tenke sitt.
Og dosen din er også under halvparten av en gjennomsnittsdose.
TSH er jo et hormon som ikke har noen oppgave i kroppen lenger. Det har ikke andre oppgaver enn å styre en frisk kjertel.
Og TSH er på ingen måte et stoffskiftehormon, altså som deltar i stoffskifet !
Bruk fritt T4. Det er meget viktig at denne er høyt oppe i referanseområdet.
Da vil man i de fleste tilfeller lage nok T3 selv. Skjer ikke det etter en stabil høy dose, kan man prøve Liothyronin, eller prøve tyroide hormoner istedenfor.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-10, 23:07 #5
Ja så det som er riktig er at jeg kommer høyere opp i T4, men hvordan gjør jeg det? Er det bare å kjøre på med litt mer Levaxin? Eller bør jeg prøve noe annet?
Så du mener at jeg har ingen større grunn å mistenke binyrene?
Men er det farlig å ta Levaxin om det er binyreproblemer også? Skal til Balderklinikken 9 desember.
Har aldri vært oppe i mer enn 75 mg.
-
29-10-10, 06:33 #6
Husk at på Balderklinikken er også mange av legene TSH-fikserte. det betyr at ved å følge slavisk deres regime, kan du ende opp som underdosert.
Mitt forslag er: les og lær. Lær deg om din kropps hyposymptomer. ved å kunne dem, kan du selv vite at du er underdosert.
men, som du skriver, det er ikke helt enkelt. For har du problemer me dbinyrene, kan de gi flere av de samme symptomene som hypotyreose. dette er det viktig at du vektlegger når du er på Balder, be om en 4x sputtprøve som tas over ett døgn. Spør om de er villige til å gi deg hydrokortison dersom prøvene er lave• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
29-10-10, 11:23 #7
Nå! Så det siger han? Med et FT4 på kun 14? Det er ikke særlig smart. Denne læge burde spørge sig selv om, hvorfor i alverden er TSH så lavt når FT4 også er (så) lavt. Det hænger jo ikke sammen med "diagnosen" højt stofskifte når alle dine symptomer sagtens kunne tilskrives lavt stoffskifte.
Du kan meget vel lide af en underfunktion af hypofysen, da den netop udsender alt for lidt TSH i forhold til det lave FT4. Det hedder en sekundær hypothyreose og du kan læse mere om det her.
Så længe du ikke er undersøgt for det, er det alt for tidligt at vurdere dit stofskifte som værende "for højt". Reduktion af medicindose vil da kun forværre problemet.
Du kan meget hurtigt selv finde ud af om dine binyrer er belastede eller ok.
Læs hvad jeg skrev til Siriusen (indlæg 5-6) og prøv at gennemføre lignende "test" et par uger eller tre. Det er ikke så "dumt" som det lyder. Mange mennesker har testet deres binyrer på denne måde og har opnået en effekt, hvoraf de så senere fik styrken til at stille krav til deres læger.
Jeg er enig i Vigdis' "advarsel" om Balders TSH-kutymer, der ofte ligner den praksis fastlægerne bedriver, kun alt for tæt. Der er sørme ingen grund til at brænde masser penge af på privatkonsultationer, hvis kostholdsændringer og div. kostbare undersøgelser af tarmfunktion m.m. prioriteres lige så højt som at TSH "må ikke være for lavt" - for så er man lige vidt. Gevinsterne ved kostomlægning og evt. behandling af candida eller andet tarmrelateret (Balder gerne har fokus på) vil blive ophævet af den undermedicinering, man ikke kan undgå såfremt TSH tilstræbes at holde kunstigt højere.
Rigtig god bedring, Pusen
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-10-10, 12:36 #8
Det er jo sånn at stoffskifteaktiviteten setter pes på alle kroppens funksjoner.
Mangel på stoffskiftehormoner er en kroppslig sykdom man ikke finner patologiske holdepunkter for - og legene er jo helt oppdratt i at det skal man jo. Hvis ikke er man ikke syk........
Så har man lenge vært på vikende front med den lærdommen, og kaller gjerne slikt for "syndromer" - altså tilstander.
Og lavt stoffskifte er en tilstand, men den fører ikke til særlig påviselige sykdommer - og det kommer vi til å slite lenge med. Legene er stort sett unnviokende til våre problemer, særlig de innledende. Aløtså i årene før men får en diagnose, men også etterpå.
Binyrenes aktivitet og funksjon er jo helt avhengig av at stoffskifet fungerer.
Alle som har gått lenge med lavt stoffskifte, eller går underbehandlet - har lav aktivitet også i binyrene.
Oppstart av behandling med stoffskiftehormoner setter krav til at binyrene skal produsere mer enn de har gjort i den tid stoffskiftet har vært lavt. I de fleste tilfeller følger binyrene pent opp - sier legen min de gangene tema har vært på banen.
Det er altså hva de tror og mener - og det er vel derfor det ikke blir undersøkt og heller registrert som psykiatri eller en annen sekkediagnose.
Det jeg mener, er vel at det finnes flere tilfeller av binyresvikt enn legene vet, eller vil vite om. Har jo sett at endokrinologer tillater seg å spørre pasienten om hva slitne binyrer er, eller viser annen overblærende oppførsel i sin spørsmålsform. Etter en slik demonstrasjon på manglende pasientkontakt, burde man vel kansjke ta den tid det tar å høre hva pasienten har å si. Rett og slett kommunisere altså.......
Men nå har jeg visst glemt meg bort....
Det er ikke farlig å ta mer Levaxin. Dosen din er på ca. halv dose av det de fleste bruker, og et farlighetsnivå oppnås ikke før man har tatt 500µg i over en uke. Selv det, er sjelden livstruende. Det er ikke bra å gå med litt for høy dose over år heller, men du har laaangt igjen.
I det pakningsvedlegget som er med Levaxin står det at man ikke må starte behandling før man er sikker på at binyrene kan følge med.
Det sto iallfall det for mange år siden.
Og det er jo en hovedgrunn til å ha langsiktige mål i opptrapping til passende dose.
Det er likevel sånn at det er om å gjøre å komme opp i en brukandes dose så fort som mulig også, og det er i stor grad binyrens evne til å følge med som bestemmer hvor fort man kan øke dosen.
De fleste vil ha tilpassingsproblemer i opptrappingen.
De merker ett eller annet symptom - og de fleste kan nok tilbakeføres til at det er binyrene som halter etter - men kommer seg etter litt tid.
Og jeg mener man skal forberede seg på noe turbulens i denne fasen, men ikke dvele så mye med det før det blir av lengere varighet.
Lytt til kroppen og ta det med ro, men jobb langsiktig mot en oppjustering.
Og gjør det helt til du virkelig forstår at nå er dosen blitt for høy - og sett den litt ned igjen.
Det var slik man fant dosen før instrumentene overtok - og jeg mener den metoden var og er best.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-10-10, 15:17 #9
hvad hvis nu man, som jeg, ikke har været opmærksomme på binyrerne ved opstart af armour(erfa) og bare har fået det gradvist værre, eller ikke mærket nogen bedring, kan jeg så " gå tilbage" altså skrue dosis lidt ned, tage ekstra godt med binyrevenlige tilskud og så stadig få dem op at køre så jeg kan øge dosis?
eller har jeg ødelagt binyrerne ved bare at øge dosis af erfa?Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
29-10-10, 16:17 #10
Jeg vil ikke anta at man kan påføre binyrene permanente skader ved å øke for fort, men det er meldt om tilfeller der man har fått en midlertidig kollaps. Slike tilfeller kan være meget alvorlige.
En metode er jo å tilføre HC i en periode. Det fører til at binyrene hviler i perioden mens stoffskiftet bygger dem opp.
Det skulle ikke være nødvendig å redusere ERFA-dosen.
Hvis man kun har mildere symptomer kan de også være forbigående - altså at binyrene klarer brasene selv, hvis de bare får litt tid på seg.
Det kan også være en fordel å dele ERFA-dosen i en større del om morgenen, og en mindre i 13-15 tiden.
Så antas det jo at problemer som dette er individuelle, så er det ikke så godt å følge andres løsninger. Du bør nok føle deg frem til din egen løsning.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Overdosering?
Av Trinelise i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 01-02-15, 22:44 -
Kutte T4? Hva nå tro??
Av biff i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 89Siste melding: 24-08-10, 19:54 -
Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 22Siste melding: 07-08-08, 17:15 -
overdosering
Av gitteh i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 4Siste melding: 28-06-07, 21:31 -
Kutte ut mjølka
Av Marianne i forumet Helbred og kostholdSvar: 1Siste melding: 30-10-06, 23:51
Svar med sitat

Bokmerker