Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
Han har rett i en ting - at anti-TPO testen ikke er sikker.
Etter det jeg kan finne ut er den sikker når en snakker om de nivåene du har, men hvis man vil være sikker kan man utføre en finnålsbiopsi. Den er sikker.
For din del er det jo viktig å bli sikker. Det vil føre til at du får en korrekt behandling - hva den nå enn måtte bestå av.

Så synes jeg jo at en spsialist må ha såppass menneskekunnskap at den undersøkelsen tilbys. Men så er ikke skjedd, og da gjenstår å overbevise fastlegen. En undersøkelse som kan gjøre en pasient sikker, er en nødvendig undersøkelse.
Må innrømme at jeg ikke har lest hele tråden her så kanskje jeg er off-topic.

Anti-TPO blodprøve kan variere mye - alt ettersom om det er ett antistoffangrep på gang eller ikke når blodprøven blir tatt. Mange får falskt neg. resultat av prøven.
For å vite om antistoffene har angrepet kjertelen er det enkleste - og letteste å få legene med på å ta en ultralyd. Mindre kostbar undersøkelse enn biopsi. Man kan på UL se om det er økt flow - eller hvor store deler av kjertelen som spist opp. Sagt på annen måte om kjertelen ser ut som den er angrepet - altså tyreodoritt. Som igjen ikke blir regnet som alvorlig sykdom. En diagnose man helst ikke vil sette fordi man ikke har noe standard behandling.

Jeg kjenner nesten ikke til at det blir tatt biopsi av skjoldkjertel ved mistanke om Hashimoto som eventuelt ikke slår ut på blodprøvene i Norge. Da må det foreligge andre mistanker om kreft etc.

H:-)