Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
Jolene....hei!

D3 får du kjøpt på apoteket i første omgang.
Så "banner jeg litt i kirka":
Endokrinologer hjelper oss skjelden....ikke mange her inne som har positive opplevelser derfra! De har ikke sin hovedinteresse i lavt stoffskifte, for å si det sånn!!
Det beste du kan gjøre for deg selv er å lese deg opp!!
Kanskje du kan komme like langt med fastlegen din?
Du har antistoff,anti-TPO, som en vakker dag vil ødelegge kjertelen.
Og hvis du klinisk har symptom på lavt stoffskifte nå, er det en stor fordel å starte behandling før kroppen(cellene) er blitt for ødelagt.
Hvis du tror at "ulven ligger begravet" der, er det noen som settes på prøvebehandling med tyroksin, lav dose i et halvt år for å kjenne hva som skjer.
En slik prøveperiode vil ikke skade kjertelen.
Takk for svar Gunda. Jeg har resept på Calcium forte som er d3 så da bør jeg kanskje ta den i steden for d2. Evt. så kan jeg kutte ut litt siden nivået mitt er 130 som er bra.

Jeg vet at jeg må lese selv, men det er så mange diagnoser som har samme symptomer så det er vanskelig å vite hvor man skal lete. Det ser ut som om jeg er kommet litt på rett spor nå takket være hjelp herfra. I allefall et "spor" som må sjekkes videre.

Det jeg sliter litt med å forstå er at anti-tpo tyder på en ting og så sier pth og calcium noe annet...

Problemet mitt er at jeg ikke har lyst til å bytte fastlege siden hun har strukket seg langt for å hjelpe meg til nå, men jeg er litt usikker på om jeg klarer å få henne vekk fra at det er "psykisk".