Etter å ha lest reklame på nettet,så virker det forlokkende å prøve ut disse urtene.. Noen erfaringer? Jeg har klippet og limt inn det jeg syns ser mest forlokkende ut, og som jeg vil ha respons på, uten at jeg selv står inne for noe av det som det opplyses om.:

Wild yam (Yamsrot, Dioscorea villosa) er en mangfoldig urt med en rekke anvendelsesområder. Den har vist seg å kunne ha en positiv virkning på flere organer i kroppen. Blant annet er den god for leveren og kan derved hjelpe til å balansere hormonproduksjonen. I tillegg har den også ofte vært brukt i forbindelse med fordøyelsesproblemer som kolikk og irritabel tykktarm.
Fra nettet:

Wild Yam inneholder stoffer som regnes for å være forløpere for hormonet progesteron. Urten kan brukes i forhold til ulike kvinnelidelser, inkludert uregelmessig menstruasjon, menstruasjonskramper, ufruktbarhet, menopause og endometriose. Wild Yam virker beroligende på livmoren og demper nervene. I Nord og Sentral Amerika har yamsrot tradisjonelt vært brukt som et avslappingsmiddel ved menstruasjonssmerter og smerter i eggstokkene. Mange har erfart nytte av urten i løpet av overgangsalderen.

Urten har betennelsesdempende egenskaper. Som følge av plantens høye innhold av plantesteroid har den i århundrer vært brukt som et effektivt smertedempende middel. På bakgrunn av at yamsrot inneholder kortisonforløper kan den også brukes i behandling av leddbetennelse, andre betennelsestilstander samt reumatiske lidelser.

(Og kortisonforløperen er jo den jeg er ute etter da.. )

Barbasco Plus, DHEA og hormonbalansen:

Barbasco Plus er synergistisk sammensatt av utvalgte urter for å støtte binyrene som står for kroppens primær- produksjon av DHEA. DHEA er det eneste hormonet som synker med alderen hos både kvinner og menn. Denne prosessen er den største reduksjonen av et viktig biokjemisk stoff i kroppen som noen gang er dokumentert.

Friske personer med god helse og et normalt DHEA nivå får vanligvis ikke problemer med hormonbalansen før de nærmer seg 40 årene. Urteproduktet Barbasco Plus passer derfor best for kvinner og menn fra 35 - 40 år og oppover. Barbasco brukes også av yngre personer som i forbindelse med blant annet kroniske tilstander har ubalanse i hormonnivået og redusert DHEA produksjon.

(Ubalanse i hormonnivået... jepp,høres kjent ut..)

Om Barbasco og yamsrot:

Barbasco Plus med positiv effekt i norsk studie

Studie på Barbasco publisert av norsk lege i 2001:
Barbasco Plus ble i et lite studie utført av norsk lege testet på en gruppe kvinner for å se hvilke effekt urteproduktet hadde på DHEA nivået i kroppen. Studie konkluderte med at Barbasco Plus gir økte DHEA verdier hos brukerne. Placebo gruppen fikk et Wild Yam urteprodukt tidligere markedsført som en "naturlig forløper" til DHEA hormonet. Ingen av dem som fikk urtene i Wild Yam tilskuddet ble målt med positive endringer i sitt DHEA nivå.

Noen av dem som fikk Wild Yam urten ble faktisk målt med reduksjon i sine DHEA verdier. Kun kvinnene som fikk Barbasco urten ble målt med positive endringer i kroppens DHEA nivå. Flere har i ettertid bekreftet dette.

Noen erfaringer? Har også lest at det DHEA som barbasco gjør at en produserer, virker bedre enn syntetisk DHEA..