Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Struma
Threaded View
-
30-04-10, 18:29 #1
Struma
Hei, jeg er ny på forumet, og håper at noen flinke sjeler her inne kan hjelpe meg
Jeg oppdaget en hevelse på halsen i fjor en gang. Jeg husker ikke når det var, men 5-9 mnd siden vil jeg tro. Jeg glemte det litt igjen for jeg antok at jeg bare hadde strekt en sene eller noe sånt. Men i januar la jeg merke til at hevelsen fortsatt var der, og at den kanskje var blitt større også. Legen henviste meg til UL, og der så de at skjoldbruskkjertelen på høyre side var veldig stor. Den er synlig på halsen min også, på skrå opp over midten av halsen. Faktisk veldig synlig. Jeg er ikke sikker på om venstre side også er forstørret, for legen sa ikke så mye, men jeg synes den også har blitt større.
Jeg har ikke hatt noen smerter hittil, men den siste uka har det begynt å gjøre litt vondt i den. Litt sånn som om man strekker halsen for fort
Samt akkurat som litt press inn mot svelg og mandler. Den har blitt litt større også siden januar. Ikke lengre oppover halsen, men tykkere utover på en måte
Legen har henvist meg til kirurgisk poliklinikk, og jeg har fått time der 21 mai. Vil tro de tar en vevsprøve?
Men jeg har selvfølgelig tatt stoffskifteprøver, og jeg må jo innrømme at jeg håpte på at de viste lave verdier. For strumaen har jeg jo, og det hadde vært bedre å kunne ta medisiner for det... For når jeg leste om struma på internett kom det info om stoffkiftet, og i den forbindelse kjente jeg jo igjen alle mine trøtthetssymptomer særlig fra i fjor høst
Jeg trodde det bare var litt sånn mørketidsyndrom ;) Jeg var alltid trøtt, og frøys hele tiden. Dessuten kunne jeg dra av halve "parykken" hver dag, og jeg ble seriøst redd for å miste hele håret hehe. Men tenkte det var relatert til årstid og litt stress.
Derfor ble jeg litt skuffet når jeg ringte legen, og fru kontorkjerring sa at verdiene var fine. Litt rart å bli skuffet over prøvesvar som jo er positive, men det hjelper ikke noe på strumaen
Men i hvert fall er jeg litt usikker på om de virkelig er så fine som hun skulle ha de til...
Jeg kan ikke disse navnene, men den ene verdien var 2,7 og den andre 12. Er det noen sjanse for at stoffskifterelaterte problemer kan være årskaken til strumaen? Bør jeg trygle legen om å sette meg på medisiner som et forsøk eller er verdiene fine?
Mvh
Cathrine (28 år )
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?
Av Stølen i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jodSvar: 21Siste melding: 12-05-15, 11:09 -
Hokus pokus rav mod struma
Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertelSvar: 3Siste melding: 08-11-10, 23:13 -
Struma / knutestruma
Av Bianca23 i forumet OperasjonssalenSvar: 3Siste melding: 18-02-10, 22:06 -
Hypotyreose, struma og kul/smerter i halsen
Av Stølen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 1Siste melding: 01-12-07, 16:29 -
Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma
Av sofus i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonenSvar: 32Siste melding: 16-10-07, 22:40

Svar med sitat
Bokmerker