Kolesterol-sænkende effekt af dextro-thyroxin*) hos patienter med hyperkolesterolæmi og koronar-sygdom

E. C. Horning1, W. L. Holmes1 and D. H. Wheeler1
(1) NAIP TUNA, University of Minnesota Medical School, Minneapolis, Minnesota. Received: 14 April 1963 Accepted: 1 October 1964


Journal: Journal of the American Oil Chemists' Society
Publisher: Springer Berlin / Heidelberg
ISSN 0003-021X (Print) 1558-9331 (Online)
Issue Volume 41, Number 11 / November, 1964
Category: Technical
DOI 10.1007/BF02676264
Pages 756-759
Subject Collection: Chemistry and Materials Science
SpringerLink Date Saturday, July 21, 2007

Abstract:

63 patienter med hyperkolesterolæmi og koronar sygdom, blev behandlet med d-thyroxin**) for en gennemsnitlig periode på 16 måneder. D-thyroxin nedsat serum kolesterol uden at øge stofskiftet væsentligt, ved dosering fra 4-8 mg/dag.

Hos 56 patienter med essentiel hyperkolesterolæmi har d-thyroxin sænket serum kolesterol hos lidt over halvdelen af patienterne. Hos fem patienter med hypothyroidisme og hyperkolesterolæmi, der behandles med skjoldbruskkirtel-ekstrakt (Thyroid USP), resulterede tilsætning af d-thyroxin i en markant og vedvarende sænkning af serum kolesterol uden at forårsage hypermetabolism.

Hos to patienter med diabetes mellitus og hyperkolesterolæmi har d-thyroxin sænket serumkolesterol uden nævneværdige konsekvenser for den diabetiske tilstand og insulinbehovet. Stigning i angina blev set hos 13% af patienterne. D-thyroxin sænker serum kolesterol ved at øge nedbrydningen og udskillelsen af kolesterol.

Kilde: http://www.springerlink.com/content/0030368273540r1h/

Free Prewiev kan downloades her

*) + **) Hvad er dextro-thyroxine også kaldt d-thyroxine?

Det er vi ved at finde ud af. Læs også denne tråd: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9473

Opdateres....