Hvis jeg har valget mellem en "skolemedicinsk læge" og en orthomolekylær læge - vil altid vælge den sidste.

Orthomolekylære læger i dag arbejder efter samme principper alle læger arbejdede før i tiden, hvor hver enkel patient var i sig selv en slags selvstændigt og enestående "forskningsprojekt" for lægen, der havde brugt forstanden, udviklede sin lægekunst og var ikke bange egne iagttagelser, der så førte til en skræddersyet behandling, som passede til netop den pågældende patient. Havde behandlingen vist sig at være utilstrækkelig eller virkningsløs - fortsatte lægen med at lede videre efter løsning på patientens problem...

Det er derfor, at der fortsat eksisterer i hver af os urealistiske forventninger til almindelige læger, da de fleste af os havde, så at sige - fået tilliden til lægerne med i modermælken. Problemet er bare det, at mens alle læger i fortiden var "orthomolekylære", mere eller mindre - er i dag kun de læger, der har et medfødt "læge-gen" fortsat gode læger, med en personlig og engageret indstilling til deres patienter. Disse læger, kan simpelthen ikke gå imod deres egen natur og derfor vedbliver de at være medlevende og søgende på deres patienters vegne... Disse læger er bare i mindretal og tillige ofte skal de også kæmpe mod pres og fordømmelse fra deres "levebrøds-lægekolleger", idet hver gang en orthomolekylær læge vinder kampen mod sygdommen for sin patient - træder de skolemedicinske lægers utilstrækkelighed det tydeligere frem.... Og det kan man jo ikke lide i den skolemedicinske lægestand. Ikke tale om!

At være en orthomolekylær læge kræver ikke alene en konstant faglig udvikling og efteruddannelse.... Det kræver også evnen til at udvikle menneskekundskab, personlig integritet samt civilt mod - for overhovedet at kunne fungere og gå mod strømmen i lægemiljøet, mens man kæmper indædt for hver eneste af sine patienter. Det er min mening om det og det er derfor, at jeg altid vil vælge en orthomolekylær læge. Hvis jeg har råd.... Orthomolekylære læger skal også spise, have klæder og tag over hovedet, som alle vi andre... Derfor skal de tjene penge og det koster penge for hver konsultation.... En udgift for patienterne, vores fælles sygesikringer ikke refunderer.

For underligt nok - vil de nationale sundhedsordninger, rundt omkring, helst støtte alskens pilleudskrivere, uden sans for, at orthomolekylær medicin reelt mest samfundsøkonomisk og helsebevarende. Hvorfor vælger samfundet så det princip, der faktisk vedligeholder sygdommen, og afviser det princip der forebygger sygdom og fremmer sundheden - ja, det må forblive et åbent spørgsmål. Muligvis skal man være ikke rigtig klog selv, for at kunne besvare dette spørgsmål, endsige - støtte disse helbredsundergravende principper vores moderne sundhedsvæsener bygger på.

Vores fælles norsk/dansk orthomolekylær læge Knut T. Flytlie har skrevet en gode artikel om dette emne i 2003. Den artikel må gerne kopieres. Den kommer i næste indlæg.