Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Våre rettigheter
Threaded View
-
06-10-05, 13:36 #1
Våre rettigheter
De siste dagene har jeg gått og kjent litt på hvor frustrert og oppgitt jeg begynner å bli... Hvorfor får jeg ikke tatt de prøvene jeg selv har lest meg til er hensiktsmessige å ta for å kartlegge min tilstand? Hvorfor møtes jeg av fordommer og regelrett uforstand når jeg legger fram mine erfaringer og egne, grunngitte forsøk på tiltak? Hvorfor er det tilsynelatende ingen leger som stoler på min kompetanse og dømmekraft når det gjelder innhenting av informasjon om min egen sykdom...?
I dag bestemte jeg meg for å finlese litt i pasientrettighetsloven - og vil gjerne dele litt med dere. Her er det første jeg fant:
Her står det faktisk svart på hvitt i lovteksten; jeg har rett til å medvirke ved valg mellom undersøkelses- (og behandlings-)metoder! Jeg har loven på min side når jeg sier til legen at jeg ønsker å ta en bestemt prøve! Neste gang skal jeg jammen meg henvise til paragraf 3, punkt 1 i pasientrettighetsloven...Kapittel 3. Rett til medvirkning og informasjon
§ 3-1. Pasientens rett til medvirkning
Pasienten har rett til å medvirke ved gjennomføring av helsehjelpen. Pasienten har herunder rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. (...)
Da jeg var på laboratoriet tidligere i dag, spurte jeg før jeg gikk om det var mulig å få tilsendt prøveresultatene. "Nei - det var det ikke!", sa damen i skranken og så på meg som om jeg var gal. Kanskje en henvisning til loven hadde gjort seg der også...?§ 3-2. Pasientens rett til informasjon
Pasienten skal ha den informasjon som er nødvendig for å få innsikt i sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. (...)
ugger paragrafnumre:
Så var det klagemulighetene, da:
Og så har man jo til og med en mulighet til, hvor man kan være anonym:Kapittel 7. Klage
§ 7-1. Anmodning om oppfyllelse
Pasient eller representant for pasienten som mener at bestemmelsene i kapitlene 2, 3 og 4, samt § 5-1, § 6-2 og § 6-3 er brutt, kan anmode den som yter helsehjelpen, om at rettigheten blir oppfylt. (...)
§ 7-2. Klage
Dersom den som yter helsehjelp, avviser anmodningen etter § 7-1 eller mener at rettighetene er oppfylt, kan det klages til Helsetilsynet i fylket. Klagen sendes til Helsetilsynet i fylket. (...)
§ 7-5. Frist for anmodning og klage
Fristen for anmodning etter § 7-1 er fire uker fra vedkommende fikk eller burde ha fått tilstrekkelig kunnskap til å fremme en slik anmodning. Fristen avbrytes når anmodningen er fremmet.
Fristen for å klage til Helsetilsynet i fylket etter § 7-2 er tre uker fra vedkommende fikk eller burde ha fått kjennskap til utfallet av anmodningen.
Kapittel 8. Pasientombud
§ 8-3. Rett til å henvende seg til pasientombudet
Pasientombudet kan ta saker som gjelder forhold i den offentlige spesialisthelsetjenesten, opp til behandling enten på grunnlag av en muntlig eller skriftlig henvendelse eller av eget tiltak.
Enhver kan henvende seg til pasientombudet og be om at en sak tas opp til behandling. Den som henvender seg til pasientombudet, har rett til å være anonym.

Svar med sitat
Bokmerker