Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
Threaded View
-
08-02-08, 21:49 #1
Bruker
- Medlem siden
- Feb 2008
- Meldinger
- 15
Født med Hypotyreose. Lav dose? Er Levaxin en bra medisin?
Hei!
Jeg ble født med Hypotyreose (i 1979) og siden det har jeg selvsagt fått medisiner. Til å begynne med fikk jeg Thyroxin, men for noen år siden begynte jeg med Levaxin. Gjennom hele oppveksten tenkte jeg aldri på dette med Hypotyreose. Jeg tok tabletten uten å egentlig vite hvorfor, bortsett fra noe med en kjertel i halsen som ikke produserte noen hormoner naturlig. Når jeg var til lege ble jeg målt og veid, og legen stilte noen spørsmål, f eks om magen var ok og hvordan det gikk. Kort sagt så har jeg fått veldig lite informasjon. Jeg hadde ikke noen problemer i forbindelse med sykdommen frem til jeg kom til 20 årsalderen. Jeg var litt over middels på skolen og jeg spilte fotball aktivt når jeg var barn så jeg kan ikke si jeg har hatt noen problemer med Hypotyreose når jeg var barn/tenårene.
Da jeg begynte å studere, begynte jeg å få problemer. Men i og med at jeg ikke hadde noe info om sykdommen, så koblet jeg aldri dette med Hypotyreose. Først og fremst fikk jeg problemer med å følge med forelesninger. Jeg var tilstede på forelesningene men jeg fikk ikke med meg noe særlig. Jeg tenkte at dette må skyldes andre ting som f eks dårlig luft eller noe. Etter hvert har jeg fått problemer med å lese dokumenter. Når jeg leser artikler og lignende, som egentlig er interessante, vil ikke hode absorbere det som står skrevet. Det er akkurat som harddisken er full. Det er rett og slett ikke plass til mer. Jeg klarer å lese ting som ikke er tungt eller ting som jeg synes er veldig interessant, men det skal mye til å "tenne ilden" slik at jeg får konsentrert meg om det som står. Jeg har etter hvert tatt lang utdannelse, master i økonomi. Det meste jeg lærer har kommet etter hard jobbing før eksamen men ikke uten problemer som er skissert. Slet også litt med tiltaksløshet, men jeg kom meg gjennom dettet til helt ok karakterer. Verken spesielt dårlig eller bra. Nå som jeg har kommet meg i arbeid fortsetter jeg å slite litt med konsentrasjon, tiltaksløshet, brain-fog. Jeg har for så vidt en rolig arbeidssituasjon (takk for det) uten det helt store tempoet.
Det som jeg stusser over er at jeg ikke har endret dosering av medisin siden veldig tidlig i tenårene. Jeg husker ikke nøyaktig når det var og det er ikke sikkert jeg at jeg var tenåring engang. Untaket er når jeg byttet fra levaxin til thyroxin men jeg har tatt samme mengde før og etter dette byttet og ut fra det jeg har skjønt er dette nøyaktig samme medisin. Det jeg mistenker er, mtp alle de problemene som har dukket opp de siste årene, at jeg får for lav dose. Jeg har dessverre ikke peiling på verdiene mine. Sist gang (for ett år siden) fikk jeg kun opplyst at verdiene mine var normale. Jeg tror ikke jeg fikk opplyst verdiene mine engang, bare at de er normale. Jeg tar halvannen tablett tre dager i uka og en tablett fire dager i uka av 100 mikrogram levaxin. Jeg vet ikke om dette høres lite ut? Slike verdier har jeg i hvertfall aldri fått noen informasjon om. Jeg har lest noen tråder her, der man oppgir verdier, men det er helt gresk for meg. Jeg har sikkert gått opp minst 50 kg siden jeg økte dosen sist. Er det noen sammneheng mellom vekt og dosering som man bør ta?
Leger som jeg har vært innom for kontroll har nok trodd at jeg viste det jeg trengte om sykdommen, men jeg har strengt tatt aldri hatt peiling. Ikke før jeg begynte å søke informasjon litt senere på høsten 2007, bla på URL WikipediaEtter at jeg leste her har jeg også fått med meg URL disse symptomene og jeg må si jeg kjenner meg igjen i en del av disse. Denne tråden passer også litt et annet URL underforum, men det er mye mer aktivitet her, så da lufter jeg det her… Kan også legge dette inn der, fordi dette med informasjon om sykdommens symptomer er viktig å vite om. Når man er født med dette, må man sørge at vedkommende får vite hvilke symptomer man skal være obs på. Men en femåring, åtteåring eller tolvåring skjønner vel ikke alt så veldig godt og etter hvert kan det hende legene tar for gitt at man kjenner til symptomene. Jeg har sikkert vært litt sløv selv og hvert for lite nysgjerrig men det har aldri slått meg at disse tingene kan sammenheng med Hypotyreose. Jeg har alltid spurt leger om de vet hva Hypotyreose er for noe, og alle svarer ja. Men jeg er ikke like sikker på om de vet noen noe særlig mye….. De fleste har vel sikkert bare hørt om det… I hvertfall ikke skråsikre når de svarer. Noen svarer et vagt jaaa…. Samtidig har jeg ikke vist noe særlig selv, men når de svarer ja, føler jeg meg trygg på at de vet hva de gjør.
Men det som bekymrer meg litt er at ikke kan ta gode jobber på et litt høyere nivå med høyt tempo på grunn av at jeg ikke klarer å konsentrere meg når jeg er i møter og lignende. Jobben nå går greit, men å søke â€fine†jobber i privat sektor ser ut som litt for ambisiøst for øyeblikket siden jeg føler at jeg ikke henger helt med i svingene. Konsentrasjonsproblemene mine gjør at jeg har stagnert fullstendig faglig, og jeg husker ikke så veldig mye av det jeg har lært. Jeg håper at en økning i dosen vil føre meg tilbake til der jeg var før jeg fylte 20. Da hang jeg bra med.
Er Levaxin en bra medisin? Kanskje er det noe annet som vil virke bedre? Ut fra det jeg forstod så er Levaxin og Thyroxin samme medisin. Stemmer dette? Så jeg kan utelukke at problemene startet med bytte fra Thyroxin til Levaxin.
Når alt dette er sagt så tror jeg ikke at jeg er noe hardt rammet. Jeg tror at en liten justering av medisiner vil gjøre underverker… Jeg er opptatt av at jeg ikke skal bruke Hypotyreose som unnskyldning for alt mulig, i hvert fall dersom jeg får orden på hodet og arbeidslysten. Men det har vært veldig nyttig å få vite om disse symptomene. Det kan jeg bruke til å forklare en del om fortiden og så får jeg prøve å bryte noen barrierer i fremtiden.
Jeg har tenkt meg til fastlegen min snart for å sjekke verdien min og legge frem mange av disse tankene her. Jeg vil gjerne få noen innspill fra andre på denne siden som kanskje kan gjøre dette enda mer fruktbart….
Oppsumert så lurer jeg på om det kan passe at jeg har for lav dose? Og fins det andre medisiner som også er bra? Dette ble noe langt så derfor skylder jeg å takke for oppmerksomheten…. :-)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Svar med sitat
Bokmerker