Viser søkeresultater 1 til 1 av 1
Tråd: Bergen
Threaded View
-
10-01-08, 22:37 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jan 2008
- Sted
- Bergen
- Meldinger
- 5
Bergen
Jente fra Bergen på 34 år.
Jeg kom tilfeldigvis over dette forumet når jeg søkte på høyt stoffskifte - og brukte noen timer her inne i natt mens jeg ventet på godkjenning av profilen =)
Litt om min "høyt stoffskifte bakgrunn":
Da jeg var 17 år - og gravid - og skulle til ultralyd hos lege - så kommenterte hun øynene mine. Hun spurte om jeg hadde struma.
Frekk kjerring - tenkte jeg.
Tre år senere var jeg tilbake - pga samme ærend - og jaggu meg klarte hun å spørre om det samme!!
To år senere - samme ærend - og samme kommentar.
Hmmm... tok det ikke som et komplemang NEI.
Så gikk det et par år - så fikk jeg ved en rutinesjekk hos legen beskjed om at jeg hadde forhøyet stoffskifte. Han mente prøvene ikke var SÃ… høye at jeg trengte behandling, men jeg måtte sjekke det hver 3 mnd en periode for å se om det sted. Noe det ikke gjorde nevneverdig.
Så har årene gått da - og jeg har ikke hatt noen problemer bortsett fra to ting:
1. Jeg går ikke opp i vekt. Jeg spiser MYE og ofte. Spiser og spiser. Har prøvd "fleske-middel" (som jeg kaller det) - men vekten blir der den er.
2. Er svært nærsynt og det blir bare verre og verre for hvert år.
Så kom jeg til legen igjen i oktober/november 2007 - etter at jeg uten noen spesiell årsak besvimte og hadde krampetrekninger (helt ut i fra det blå).
Nye blodprøver - og igjen høye stoffskifte verdier. Jeg bad om en utredning for dette - og det var legen min heldigvis enig i.
Det bar så ultralyd - videre til endo-spesialist - og så til Haukeland sykehus for ny ultralyd og RTG med kontrastveske.
Alt for høyt stoff skifte påvist. Svar sendt tilbake til endo-spesialisten som skal ta avgjørelsen angående videre behandling.
Som sagt har jeg ikke hatt noen videre symptomer på stoffskifte problematikken - inntil for noen mnd siden da jeg merket at all energien gikk ut av meg. Så mye jeg ville - men orket fint lite.
Nå sitter jeg her å venter på innkallelse igjen... men nå er jeg litt mer bekymret for hvor fort stoff skifte mitt stiger....
Den siste uken har jeg hatt hjertebank flere ganger. Får ikke sove - og når jeg først får sove så er det kun noen timer før jeg våkner av uro og angst noe jeg ALDRI har hatt før........ Så den siste uken har jeg ikke sovet mer enn 3 - 4 timer (max) hver natt. Var jeg trøtt og sliten FØR - så er jeg i allefall det NÃ….
Dette ble langt.... men er det noen som har opplevd at symptomer PLUTSELIG dukker opp så kraftig og så plutselig?
Jeg har også alltid vert en "kald" person - i den forstand at jeg alltid er kald på hendene og føttene. Den siste uken har jeg vert helt motsatt.
Jeg leste et sted på nett at stress og traumer kan framkalle symptomer brått... men bare ETT sted jeg har funnet dette - og vet ikke hvor sikker kilden er.
Uansett er alt dette rimelig nytt for meg. Har lest så mye nå og har SÃ… mange spørsmål - men så få svar :o/
Vel dette var litt om min stoff skifte historie =)
PS: andre som har problemer med å gå OPP i vekt? Har ikke funnt noe om den problemstillingen her inne - kun den motsatte.Vær snill mot de du møter på veien opp - du møter de også på veien ned igjen!

Svar med sitat
Bokmerker