Javel, da var jeg hos legen i går...

Blir vanskelig å huske hva som kom fram, har vært veldig dårlige lenge nå, helt tåkelagt i hodet - og sitter der med 1000 spørsmål mens jeg ser minuttene fly avsted mens han taster og taster. Og fikk bare tatt opp en brødel av hva jeg ønsket, selv med en dobbelttime...

Han begynte i alle fall med å spørre hvordan det gikk. Og jeg la ut med de veldige smertene, sa at jeg aldri hadde vært så dårlig så tidlig på høsten før og at jeg trodde det var pga den iskalde vinden over så lang tid. Og korsryggen er totalt ødelagt av MR'en den ganga (tåler ikke å ligge på ryggen over lengre tid). Han bekreftet at kald vind kunne få musklene til å trekke seg sammen, vanlig det, men jeg sa at jeg ikke kjente til folk med lavt stoffskifte eller fibromyalgi som hadde det så ekstremt.

Han lurte på om man pleide å ta blodprøver når man tok Armour, og om det skulle være før eller etter at man tok medisinen. Sa at man pleide det, man skulle oppføre seg akkurat som ved syntetisk T4 og T3. Men så sa jeg også at mange som tok Armour ikke lenger brydde seg så mye om prøver. De følte det mer an på formen hvordan medisinen virket, og prøver var da til for å se hvor stoffskifteverdiene lå når man hadde det bra. Jeg sa at de fleste ikke lenger brydde seg om TSH. Så han ble litt rød på ørene: "Det er ikke det vi har lært...." Men det ble ikke noen diskusjon ut av det. Det kan også uansett vente til min TSH evt faller til bunns.

Så fortalte jeg om de blå leppene. Og også noe jeg ikke har sagt her før: noen dager etter de blå leppene hovnet fingrene opp ekstremt mye. Jeg hadde ikke spesielt ubehag (dvs ytterligere ubehag enn jeg ellers har) når disse tingene oppstod, så vi ble enige om at det kunne ha med tilførsel av Armour å gjøre. Jeg sa at ting kanskje kan begynne å skje i kroppen hvis det er slik at naturlig thyroxin virker på meg, mens syntetisk thyroxin ikke har gjort det. Vi ble også enige om at det var viktig å øke forsiktig.

Jeg kommer til å forsøke meg på 1 1/2 Grain nå, og det sa jeg til ham.

Så klarte jeg å få fortalt litt om alle mageproblemene. Sa også at jeg kanskje kunne ha absorpsjonsproblemer og at da kanskje ikke thyroxin ble tatt ordentlig opp av kroppen. Tror ikke han protesterte.

Sa også at jeg trodde jeg hadde sliten binyrebark, rot med mange slags hormoner i kroppen, også veksthormon siden jeg aldri sover dypt. Han sa noe om at det kunne være trolig pga de andre stoffskifteubalansene jeg allerede hadde. Men dette var noe jeg måtte ta opp med endokrionologen, han kunne ikke medisinere for dette. Men jeg fortalte bl.a. om marerittene før menstruasjon og at de hjalp med progesteron - og jeg foralte ham om gestagenen i østrogenet mitt, at det trolig ikke var bra for en, og at derfor hjalp det med progesteron.

Jeg opplevde legen som MEGET lydhør - men jeg babler jo i vei i kaoset mitt når jeg holder på - så mye jeg skulle snakket om, hvor skal jeg begynne, hva skal jeg sile ut pga tiden - blar i tre ulike huskesedler, så det er ikke så lett, hverken for ham eller meg. Men nå gjelder det å komme med god og sakelige informasjon til denne legen, for han virker virkelig til å snakke med - slik at han også kan hjelpe andre i lignende situasjon etterhvert.

Så spurte jeg om jeg var utredet for narkolepsi og søvnapne hos dyrlegen, holdt jeg på å si - nevrologen, mener jeg. For de hadde ikke ville svare meg, siden det var så lenge siden jeg hadde vært der. Måtte kontakte lege. Legen lurte da på om jeg ville ha ny henvisning. Nei, det ville jeg bestemt ikke - vente minst 1 1/2 år igjen på å komme inn til den humørsyke... Men hvis de ikke hadde utredet meg for disse søvnkomplikasjonenen på samme testen hvor de fant kramper, så var det altfor dårlig av en såkalt spesialist, siden jeg har funnet ut av at disse ting kan være relatert til stoffskiftet. Og det burde han vært klar over! Legen leste og leste i det nevrologen hadde skrevet, han kunne ikke finne noe om det nei. Fant de to medisinene jeg hadde fått negative reaksjoner på. Så fant han et tredje som nevrologen ikke hadde nevnt for meg, det skulle både være søvndyssende, samt hjelpe for krampene i leggene (tror også dette var utviklet for epilepsi...). Og hvorfor har jeg ikke fått vite om dette da, han ble jo bare sur når jeg fikk bivirkninger av de andre? Jo, det kunne se ut til at han var redd for at jeg kunne misbruke dem.....???? Her og nå lurer jeg på klage/erstatningssak pga dette... Orker vel aldri....? Legen min skrev i alle fall ut resept på disse siste. Og så vidt jeg forstod det, så er det ikke verre enn med de andre sovemidlene jeg har; må ikke ta hele tiden pga avhengighetsfare.

Puh... for en kamp.... for tilværelsen