Nå starter jeg en tenke-høyt-tråd som muligens utvikler seg til en erfaringstråd.

Jeg har ikke tenkt å skrive en avhandling om min forhistorie - den er å lese via lenka i signaturen. Kort fortalt har jeg av en eller annen grunn lavt stoffskifte, men ingen unormale blodprøver. I alle fall ikke så langt ut fra det lille som er undersøkt.
Sist uke fikk jeg tatt blodprøver, også av progesteron, østrogen(er) mv. Når legen(e) verken forstår seg på kompleksiteten, eller er villig til å tenke litt selv, må jeg gjøre det. Jeg kan lite, men leser desto mer, og er relativt god på å sile informasjonen jeg leser. Det hender jeg må lese det samme tre ganger, med flere ukers eller måneders mellomrom, før det modnes og jeg forstår relevansen i innholdet. Jeg har tidligere lest tråder her om kjønnshormoners (og særlig østrogens) virkning på stoffskiftet, og nå er jeg igjen på det sporet. Igjen lever jeg i håpet om at blodprøvene vil avdekke noe. Om de ikke gjør det, så er det i alle fall enda et svar på hva "jeg ikke feiler". Jeg mener selv at jeg ikke er i mål med å undersøke de mest aktuelle mulige årsakenen til hvorfor jeg nå er dårlig. Men jeg begynner å få noen puslespillbrikker på plass.

Uansett tenker jeg at tiden er moden for å prøve progesteronkrem. Kalenderen sier at jeg skal ha mensen i morgen, og det var en plan med å ta blodprøvene så nær opptil mensen som mulig - nettopp fordi jeg har vært dårligere rett før mensen, spesielt de siste to årene. PMS og tidvis nedstemthet har fulgt meg siden puberteten, og i enda større grad sammen med inntak av p-piller. Dette var bl.a årsaken til at jeg kutta ut p-piller og fikk legen til å skrive bivirkningsrapport for ca 8 år siden.

I dag har formen vært dårlig. Mye dårligere enn på lenge. Kald, sliten, øresus, tiltaksløs og sur. Veldig hyggelig for mann og barn... Formen får alltid en oppsving (og blir nærmest hyper) når mensen kommer, og utover ettermiddagen i dag har jeg skrellet av det ene laget med ull etter det andre, så jeg ser lyset i tunnellen.

Jeg vurderer sterkt å stikke innom helsekosten i morgen og kjøpe en progesteronkrem (fra vill yamsrot selvfølgelig). Håpet er at det fungerer med en gang - innen neste tid for PMS!
(Edit: Jeg har jo 10-14 dager å bestemme meg på, så jeg behøver ikke gjøre det i morgen...!)

Jeg burde muligens vente til jeg har prøvesvarene, i tilfelle jeg bommer totalt. Men, hodet og magefølelsen sier "kjør på!".

Om jeg vinner i Lotto bestiller jeg sporenstreks en time i Belgia!