Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
10-11-14, 19:32 #1
Mitt skifte til Erfa fra Levaxin
Nå er det to uker siden jeg byttet Levaxin med Erfa. Jeg skulle brukt 150 mcg Levaxin da jeg bytta, men i realiteten var jeg nærmere 100 mcg i blodet pga nedtrapping før byttet. I ettertid ser jeg at det nødvendigvis ikke var særlig smart....
Legen og jeg satte opp en grov plan, men jeg ga klar beskjed om at jeg lytter til kroppen og trapper opp når det er nødvendig, uavhengig av tidsplanen. Grovt sett skulle jeg følge Levaxinets halveringstid. Jeg valgte å følge legens råd om å starte på lav dose, 30 mg, fordi jeg har lavt jernlager og antydning til kortisolubalanse. I løpet av første uke var jeg oppe i 105 mg, og nå, i løpet av andre uke er jeg oppe i 120 mg, og trapper opp til 150 mg i kveld. Jeg tar alt som kveldsdose, slik jeg også gjorde med Levaxin.
De siste to ukene har energien har vært økende og kroppsvarmen har vært tilstedeværende igjen! Bekjente bemerker at jeg ser bedre ut, og at formen min virker bedre. Og det er den jo! Fortsatt henger øresus og forstørret tunge igjen som noen av symptomene, men jeg mener at også tunga ikke er like sår fra tannmerkene lengre... Jeg er nærmest tilbake i gammelt strikketempo, og har problemer med å begrense de framtidige strikkeprosjektene.
Fortsatt er det mye å hente på å forbedre formen!
Det jeg sitter og lurer på nå, er hvor lenge jeg skal stå på samme dose før jeg trapper opp, eller om jeg skal trappe videre opp i omtrent samme grad som nå. Jeg har vel på sett og vis blitt vant til Levaxinets trege virkning som kom etter dager, omtrent som en bølge. Joda, jeg kjente hurtig virkning fra økning, men selve hovedbedringen kom dager senere, og denne tanken henger igjen selv om jeg nå bruker Erfa. Sånn sett er jeg veldig glad for Erfaen med sin umiddelbare virkning, som også varer omtrent ett døgn.
Videre går tankene til revers T3. Det skal bli spennende å sjekke det igjen om noen mnd. Samtidig tenker jeg på det lave jernlageret jeg har (de øvrige jernprøvene er fine, og jeg har heller ikke problemer med opptak av B12 og B9). Jeg leser at lavt jernlager kan være en direkte følge av lite magesyre. Lite magesyre har jeg tydeligvis hatt i mange år, og det hjalp umiddelbart med saltsyretabletter, da jeg kjøpte det for et halvt års tid siden. Sent men godt. Sammen med normalisering av menstruasjonen (jeg trodde jeg hadde normal blødning, helt jeg til jeg faktisk målte dette (bruker menskopp/mensbeger)) satser jeg på at jernlageret tar seg opp parallelt med stoffskiftet. Men NOE må ha utløst denne sykdommen hos meg, og jeg tenker ofte på hva det kan være. Ikke nødvendigvis for min egen del, men for mine to små jenter som står i kryssilden (damene på min morsside har samme plager som meg i forskjellig grad, og på min manns side er det fibromyalgi + symptomer som jeg legger merke til).
Jeg skal ikke la dette bli en dagbok.
Jeg tenkte det mer som en oppdatering om hvordan det går med mitt bytte fra Levaxin til Erfa.
Og det er et

bytte!
...BTW... Fastlegen er foreløpig ikke informert om at jeg har bytta. Vi skulle egentlig ha en oppfølgingstime før jul, siden jeg skulle øke til 150 mcg Levaxin. Jeg har ikke bestemt meg for når den timen blir, enten før eller etter jul. Jeg føler meg ikke stressa av det, bare spent. Jeg er uansett mye mer tilfreds med å gå til en privat lege som har kjennskap til stoffskiftesykdom og andre "diffuse" sykdommer.
Lignende tråder
-
Hvordan skifte fra Levaxin / Eltroxin til Armour Thyroid
Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 3Siste melding: 10-11-14, 18:58 -
30 Erfa vs 125mcg Levaxin
Av Beth i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 09-09-14, 16:09 -
Bytte fra erfa til levaxin og liothyronin...
Av Mann71 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 19-07-13, 18:17 -
Erfa kontra Levaxin- styrke..
Av Flower i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 5Siste melding: 14-05-11, 09:51 -
Levaxin + Liothyronin eller erfa?
Av cocos i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 10Siste melding: 30-04-11, 20:02

Svar med sitat

Bokmerker