Hei

Jeg er ny på forumet her, så vet ikke hvor jeg skulle skrive dette. Men prøver her =)

Jeg er en kvinne på 21 år som har hatt endel symptomer på sykdom det siste året. Det hele begynte november 2012 da jeg fikk kyssesyken. Jeg ble ganske dårlig, men ikke så dårlig som de fleste blir med kyssesyken. Etter at jeg ble "frisk" så gikk det bare nedover med meg. Jeg brakk foten (på verdens mest merkelig måte), legene mente at det ikke var så kraftig støt til at jeg kunne brekke noe, så jeg har vel "svake" ben? Men samtidig som jeg brakk foten så begynte jeg å miste ekstreme mengder med hår fra hodet, masse kviser på panna(jeg har vært nokså heldig hele livet og bare fått noen få kviser, så er egentlig velsignet med fin hud), slapphet, tiltaksløshet, depresjon, forstoppelse(jeg er laktoseintolerant og har ALDRI hatt forstoppelse i løpet av de 10 årene som intolerant) og aggressjon.

Etter mye mas så tok legen blodprøver og fant ut av anti - tpo lå på 1200 no, mens stoffskiftet var normalt. Har alltid lavt jern, hb, ferritin osv og tar derfor tilskudd jevnlig. Fikk også påvist vitamin d- mangel og tar tabletter for det også. Har tatt blodprøver nå 3 ganger hittil i år og blodprøve svarene har alltid vært sånn.

1. gang. Anti tpo over 1000, litt lavt stoffskifte
2. gang. anti tpo over 1000, normalt stoffskifte.
3. gang. anti tpo over 1000, normalt stoffskifte
4.gang(forrige uke). Anti tpo på 1300 og stoffskifte på 5,2? og den skal være maks 4,6 tror jeg hun sa.

Jeg har aldri fått noen blodprøve svar ark med verdiene, så de har jeg ikke og jeg vet ikke engang hva legen snakker om når han mener stoffskifte. Har hatt sykdomslære og anatomi, men legen min er ganske fjern og uoppmerksom på å informere ordentlig.

Den 4 blodprøven viste høyt stoffskifte nå, er vel ikke veldig høyt. Men er høyere enn jeg har hatt før. Vitamin d begynner å stige, så symptomene mine er ikke relatert til det. Har nå også begynt å miste endel øyenbrynshår og de vokser heller ikke ut igjen, og jeg har alltid hatt ekstrem hårvekst der. Håret på hodet faller av som før, og jeg har mange tynna områder og samtidig klør hodebunnen min veldig. Har bytta til spesial shampoo fra apoteket. legen min har heller ikke funnet noen grunn til at håret mitt skal falle av, han skylder alt på stress fordi jeg stresser så mye. Men jeg har stressa så mye hele livet, mista mye hår allitd. Men ALDRI så mye som nå. Overalt hvor jeg går, jeg legger fra meg masse hår. Og det verste er. Jeg er en person som er flink til å konsentrere meg og kan sitte å lese lekser i flere timer i strekk, mens nå. Mister fokus lett.. Jeg klarer ikke multitasking, dvs. jeg klarer ikke å snakke med to personer engang samtidig. Jeg får ikke med meg ting lett. Glemmer VELDIG fort. Kan legge fra meg noe foran meg, og glemme om det og lete i flere dager. Har aldri hatt sånne problemer. Jeg sliter også veldig med å takle stress. Jeg knekker sammen av å ha mye å gjøre, og jeg har ALLTID hatt mye å gjøre. Tenkte jeg kanskje er utbrent, men jeg er ikke. Jeg er motivert til å gjøre ting, men jeg er så tappet. Jeg kan sove flere timer i strekk. Har dager hvor jeg er så sur og bitter at jeg blir veldig fort irritert på folk. Har aldri hatt så kort lunte, men nå så har jeg perioder hvor jeg kan klikke på folk for at de f.eks låner noe av meg.

Legen min vet ikke hva det er og han gidder heller ikke å finne ut av det. Han tenker sikkert jeg er hypokonder. Han sier at jeg har hashimotos og jeg kommer nok til å få lavt stoffskifte i fremtiden, men han kanke si når og han kanke gi meg noe behandling nå. Så jeg får gå rundt å lide.. Jeg får ingentign til å stemme. Jeg er syk. Ikke PSYKISK syk, men det feiler meg noe fysisk. Og det er så frustrerende å gå rundt å være så skalla, sliten, gretten og dårlig.

Bør også nevnes at hypothyreose ligger i familien min. Søsteren min har det og tar levaxin, onkelen min, tantene mine og fetterne og kusinene mine (fra farsida) har lavt stoffskifte, så jeg vet at jeg KAN få det i fremtiden. Men det må jo være noe som feiler meg NÅ?

etter å ha mast mye på legen så sendte han meg for å ta noen blodprøver på kortisol og acth. Disse får jeg ikke svar på før neste uke, men jeg tenker de også er normale. Så hva feiler det meg? Er det noen som kjenner seg igjen i dette? Jeg er en ung kvinne og det er ikke noe gøy å gå rundt å miste hår.. Har virkelig ikke mye hår igjen på hodet.. samt øyenbrynene mine er noe vrak.. Huff. utseende problemene kan jeg forsåvidt leve med, men ikke tiltaksløsheten og mangel på konsentrasjon. ettersom jeg prøver å komme inn på medisinstudiet. Er på siste året mitt nå, og må virkelig ta meg sammen. Men kroppen svikter helt og INGEN vil hjelpe meg... hjelp.. Har også ganske lavt blodtrykk til vanlig, og selvfølgelig veldig høy puls som følge av dette. Blodtrykket kan jeg ikke gi noe grunn til, for jeg drikker jo masse. Og pga lavt blodtrykk (ligger som regel på 98/55) så er jeg veldig svimmel til tider. Merker også at jeg får "lysflekker" ofte foran øynene og har vondt i øya, Ja, har tatt synsprøver og jeg bruker både linser og briller(om hverandre, ikke samtidig:P)

mange rare setninger og alt. Men er mye av problemet mitt for tiden. har problemer med å snakke, formulere meg selv. Noen ganger kommr ikke ordene ut. Føler meg veldig tappet og motløs.. Våkner faktisk også med hes stemme og får hes stemme ofte i løpet av dagen. Skal også nevnes at jeg har problemer med å tisse. Tisser VELDIG sjeldent innimellom og noen ganger FOR ofte. Jeg tenkte kanskje jeg ikke drikker nok. Men de gangene jeg drikker nok, så tisser jeg lite osv.. ingenting gir mening. Og ja, jeg vet at man får forstoppelse av jern tabletter =) men forstoppelse hos meg har vart siden desember i fjor, da gikk jeg ikke på jern fast. .. Håper noen kan ta seg tid til å svare meg =(