Nei, det mener jeg ikke. FT3 er det aktive hormonet. Det skal forsyne cellene dine med hormoner. Så det er ideelt høyere.

Har du en kjertel som fungerer bra vil også verdiene være i det høyere sjiktet (etter min mening).

FT3 blir konvertert fra FT4. Hvis det er lavt har du jo ikke mye å konvertere fra. Hvis du ikke er medisinert for lavt stoffskifte og lurer på hvordan ståa er vil det være greit også å vite hvor FT4 ligger.

Husk at du må lese og lære selv. Jeg kommer bare med min mening, og det er klart dine problemer kan komme av lavt stoffskifte. Men jeg er ikke sikker på om du skal ha bare T3 (som jeg skrev tidligere). Det kan vel hende du er bedre tjent med vanlig behandling, som f.eks. Erfa Thyroid.

Hvis disse målingene er rekvirert av en vanlig fastlege (og ikke etter påtrykk fra deg) er det ganske atypisk. Standard måling hos en fastlege er TSH og FT4.

Det at han vet at forholdet mellom rT3 og tT3 skal ligge på 10 (+/- 2) er også atypisk. Hvis du skaffer deg kunnskap og han er samarbeidsvillig kan du kanskje få den hjelpen du har krav på og slippe å betale i dyre dommer for privat lege slik mange av oss har gjort, og fremdeles gjør.

Lykke til, Lotte