Sitat Opprinnelig skrevet av tooticky Vis post
HEj smgj tak for dit svar også jeg gør som dig selfmanagement og prøver nu her på forummet at få hjælp, super jeg har allerede forstået at jeg ikke er blevet syg af for meget jod. Nu skal jeg finde ud af om jeg så er blevet syg af at have fået for lidt? Søvn er vigtigt jeg er enig, men jeg har svært ved at sove i perioder rigtig svært. Jeg tager melatonin 3 mg ind imellem, sovepiller og baldrian. Hvis jeg sover dårligt bliver mine øjne værre dagen efter, sress er en svær størrelse prøver at leve meget stillenog roligt og i nogenlunde samme mønster
Jod og selen bør begge være til stede i tilstrekkelige mengder. Hva som må til for å komme dit er vanskelig å vite, og vanskelig å få hjelp til å finne ut av, dessverre. For min del har det blitt prøving (heldigvis ikke feiling). Jeg har hele tiden ligget på 100-200microgram(?) selen daglig og over tid ca 1mg jod. Jeg startet med selen før jod. Mine antistoffer har fortsatt å falle i denne perioden så for meg er ikke jod noen trigger iallfall.

Det du sier at stress trigger øyeproblemet tror jeg er riktig og at det er vanskelig å håndtere. Et tips - det kan faktisk godt hende at lavere mengde melatonin (0.5-1,5mg) virker bedre enn den dosen du bruker i dag. Videre kan man "hjelpe" søvnen ved å unngå alle former for skjermarbeid og blålig lys (led + halogen + alle sterke lys) etter solnedgang. Ta heller en bok eller litt hånarbeide foran vinduet eller med en dempet lampe til søvnen vinker. IKKE ha sterkt lys på badet. Og forsøk å ha soverommet mørkt, men tilgjengelig for naturlig morgenlys. Og forsøk å komme ut i dag og lys - på dagen. Vi er fotosensitive vesen og det er det naturlige lyset som skal sørge for døgnrytmen vår. (Ja, jeg vet at jeg lett høres litt fanatisk ut når jeg snakker sånn, men jeg prøver selv og finner iallfall ut at det virker rimelig bra på meg selv.)