Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
Jeg spiser "sterkt inspirert av Primal Blueprint" - som er en variant av Paleo/Steinalderkosthold, men med noe mer vekt på fett (mettet, enumettet og passe mengder omega3 og omega6 i balansert ratio) enn paleo sånn som den er mest kjent. Jeg spiser altså mest kjøtt(herunder fugl, fisk, skalldyr, egg) og grønnsaker + nøtter og enkelte frø + frukt. Jeg unngår glutenholdig mel som pesten, holder melk redusert (men spiser smør og ost - PB sier "melkevarer etter toleranse"), spiser litt ris/potet (kanskje et-to måltider med hver i uka) og går ikke inn for å spise veldig mye bønner/erter/mais. PB er fokusert mot matkvalitet, så det blir mye fra gunnen av, inklusive kraft, av og til lever, russisk, villgjæret surkål, kombucha - og økologisk når jeg finner kvalitet og pris som jeg kan håndtere. Og så synder jeg med litt sjokolade og sukkerholdig (men glutenfritt!) bakverk.

Å komme hit fra "normalkostholdet" har jeg brukt 2,5 år på. Det skjedde ikke "over natta".

Når det gjelder brødmat så er det beste trekket vi har gjort å begynne å lage dobbel-tredobbel porsjon med middag. Jeg spiser vanligvis middagsrester på jobb (har micro der) til lunch. Ellers lærer man seg å se på mat på en annen måte. Frokost i farten kan f.eks godt være noen skiver ost, skinke, paprika og salatblader rullet sammen. Eller et annet tips er å koke 8-10 egg i slengen og spise kokt egg med kaviar til frokost når man har dårlig tid. Bruker kortere tid på det enn å skjære en skive. Videre er det lurt å ha en pakke nøtter i veska. Da har du noe næringsrikt, glutenfritt i nærheten alltid - også når fristelsen kommer. Videre må du lære å se på pålegg som "mat" ... "Er nøden stor så er en pakke fårepølse bedre for deg enn en skolebolle..." ... eller man kan også spise makrell i tomat rett fra boksen, alene. Det har jeg gjort mange ganger da vi ikke hadde passende middagsrester til lunch.

Jeg ser for meg å leve noenlunde sånn i overskuelig framtid. Dette gjør kroppen (og sinnet) mitt bedre enn noe annet kosthold jeg har forsøkt.

PB hørtes jo rimelig likt ut med det jeg kjører nå.. 2,5år ja - da har jeg noen dager igjen da..
Tusen takk for gode tips - det kan komme godt med!