Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
Problemet med fastlegene, og endokrinologene, er at de har lært å ikke handle før du får Addison's, det vil si har så lav aktivitet i binyrene at du kan dø hvis du ikke får tilført kortison. Men det er temmelig ille før du har det slik også. Normalområdet er stort, altså det området de definerer som normal binyreakivitet. Og ligger du godt ned i normalområdet, har du det ikke godt. Men det behandles vanligvis ikke i Norge, unntaket er noen få leger som mener at binyrene trenger støtte i form av fysiologisk dose med kortison
"Normalområdet er stort, altså det området de definerer som normal binyreaktivitet"....... Det er her jeg undres: HVA regner de 10 % ut fra
100 % må jo være utgangspunktet, og det må være et fast tall. Men HVA er det tallet ?

Jeg diskuterte dette såkalte "normalområdet" med fastlegen min en gang, og henviste til flere prøver jeg hadde tatt som lå lavt (blodprøver og døgnurin), og spyttprøver som lå under. Spørsmålet mitt var om det ikke var mulig at man har symptomer FØR man kommer under denne magiske grensen - er det logisk at man kjenner seg like bra med et resultat på 6 (spyttprøve morgen) som når det er 29 ?? Begge skal jo etter sigende være like "normalt" Og må man være symptomfri når man har 6, mens man plutselig "har lov til å ha" symptomer når man har 5 ??. Ja, jeg undres. Og legen sa faktisk at h*n skjønte poenget mitt , uten at det kom noe mer ut av denne "forståelsen", selv om jeg faktisk hadde 5 i morgenverdi. Ble sendt til utredning da, men der var det kun blodprøver, og de var "normale". Så da så