I dag dro jeg avgårde til Haukeland til avtalt time hos spesialist med studenter. Og tre timer senere er jeg grundig undersøkt og ikke et dugg klokere enn før
Det er visst ikke lett å forstå dette som skjer med meg!
Men i alle fall, legen var veldig hyggelig og sympatisk, og jeg snakket først med han i ca 15 min, før to unge studiner kom og snakket med meg i 30 min, før de hadde en gjennomgang med flere andre studenter i 15 min før han snakket videre med meg i ytterligere 15 min.
Blodprøvene mine viser stort sett det samme nå som i høst. Litt høyt FT4, det andre er normalt. Det kan være flere ting som er årsaken til mine plager.
1. Respetoren (eller hva det heter) som produserer tyroksin produserer rett og slett for mye, og jeg er født med dette og har hatt og kommer til å ha høyt stoffskifte i hele mitt liv (så symptomene i høst kommer av noe annet siden det er en miksmaks av symptomer og en blandig av høyt og lavt og annet) (men siden en prøve fra 2008 viser en relativ lav FT4 på 14 (mot 25-28 nå), er det ikke helt sannsynlig.
2. Det er en betennelse, og da vil det bli lavt før det går over (men bildet stemmer ikke helt med dette, for da er halsen mye ømmere enn den var hos meg, men det er jo individuelt og kanskje jeg har en mild variant)
3. Det er en høy stoffskiftesykdom, men man har analysert prøvene feil som ikke viser antistoffer, så han tok nye prøver og vil analysere de på flere måter. Jeg hadde visst en lav T3 nå, hva nå enn det betyr.

Det var mye rart han snakket om her, og jeg er jammen meg glad for at jeg er bedre, ellers hadde dette vært utrolig frustrerende!
Men han var grundig, og tok endel nye blodprøver og jeg vet ikke om jeg fikk med meg alt.
Borialis (jeg ble stukket av flått for i alle fall 15 år siden....og ble stukket av noe i nakken i sommer)
Gallen (han tok enda en prøve der selv om fastlegen jo alt har tatt dem...)
Noe annet med magen for å undersøke hvorfor B-12 og magnesium bare renner ut av kroppen min.
Og nye stoffskifteprøver og endel andre ting, hormoner.
Han sender meg svar på prøvene samtidig som han sender dem til legen.

Avtalen er at jeg begynner å jobbe i 50% nå, men jeg fikk en forståelse av at det er jeg som mye må styre dette. Det er viktig å ikke presse meg og stresse, og forhåpentligvis blir jeg bare bedre og bedre og til slutt bra. Men nå har jeg i alle fall etablert en kontakt med en spesialist på Haukeland, så om det ikke går over vil jeg i alle fall ha en kontakt der via fastlegen. Så det er i alle fall godt å tenke på.

Og jeg føler meg jo mye bedre, det er helt topp å jobbe! Men jeg er usannsynlig trøtt, og må ha meg noen timer på puten hver dag, uten at det hjelper så mye. Dessuten fryser jeg mye, og har skiftende kroppstemperatur.

Ellers har jeg begynt å ta en tab enzymer til hvert måltid, og det hjelper folkens! Det hjelper mot luftplagene, noe veldig! Prumping er redusert med 90% her i heimen Så det kan jeg anbefale mot fordøyelsesplager. (Men fortsatt vondt og øm i mellomgulvet og ryggen).

Jeg skal oppdatere her når jeg har fått mer svar, men er fortsatt optimist og har troen på at jeg blir bedre og bedre framover