Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Threaded View
-
03-04-11, 19:42 #1
Gravid og høyt stoffskifte-what to do??
Gravid og høyt stoffskifte-Fikk disse to beskjedene samme dag.
Etter flere dagers googling og besøk hos endokrinologspesialist sitter jeg med maaange spørsmål:
1. Medisinering
Legen ville jeg skulle begynne på propyltiouracil naf. Jeg synes det er veldig skummelt å ta denne medisinen nå når jeg har blitt gravid. Legen sa at jeg kunne velge selv men at han ikke ville ta ansvar for meg om jeg ikke begynte på medisin. Så nå har jeg begynt på lav dose. Legen min sa at de normale verdiene er under 21 mens jeg hadde 28 (akkurat hva vet jeg ikke helt) Han sa det ikke var så veldig høyt men at det uansett er større at risiko for abort og anna i et eventuelt svangerskap om man ikke begynner med medisin og går med høyt stoffskifte.
Er det noen som har brukt denne medisinen under graviditet? Jeg er redd for påvirkning av fosterutvikling. Man fraråder jo gravide å ta en liten paraset, så jeg skjønner ikke helt dette med at propyltiouracil skal være helt ufarlig...
2.Kosthold:
Jeg vil gjerne legge om kostholdet mitt med en gang - i håp om at stoffskifte skal stabilisere seg selv sånn at jeg kan slutte med medisiner - i dette svangerskapet. Har begynt, men kjenner meg veldig usikker...
Sånn som jeg har forstått det er det viktig å redusere inntaket av mat med raske karbohydrater (sukker, matvarer som inneholder sukker, fint mel og matvarer som inneholder mel, poteter, ris og pasta). Du skal i stedet spise mer proteiner (kjøtt, fisk og egg), samt langsomme karbohydrater som grønnsaker og belgfrukter. Det siste viktige i dette kostholdet er essensielt fett (fet fisk, nøtter, frø, oliven, kaldpressede oljer, avokado), som du bør ha i alle måltider og samtidig begrense det mettede fettet ("fjøsfettet") .
Matvarene som også ble anbefalt å spise store mengder av pga at de omdannes til "goitrogener" og er bra for høyt stoffskifte:
nøtter; valnøtter, mandler, peanøtter, pinjekjerner og cassava (tapioka) - en del grønnsaker; blomkål, broccoli, rosenkål, kål, turnips, sennepsblader og spinat - og soya.
Har jeg forstått dette riktig?
Er det også sånn at jeg burde kutte ut meieriprodukter?
3.Trening:
Leste et sted her på forumet at det ikke alltid er gunstig med trening om man har stoffskifteproblemer. Det var her snakk om lavt stoffskifte. Kan det også være en ulempe å trene om man har høyt stoffskifte?Sist endret av gryy; 03-04-11 kl 19:43 Begrunnelse: ...
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Lignende tråder
-
Gravid med høyt stoffskifte?
Av witchfrk i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 34Siste melding: 12-04-15, 17:36 -
Lavt stoffskifte og prøver å bli gravid.
Av piah87 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 14Siste melding: 08-02-11, 21:18 -
lyst til å bli gravid, ubehandlet lavt stoffskifte
Av morgensone i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 18-10-10, 13:47 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
vanskelig å bli gravid-høyt stoffskifte!
Av nemi_137 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 3Siste melding: 24-07-05, 19:33

Svar med sitat
Bokmerker