Hei Benita

Dessverre er det slik at stoffskiftet, slik du nå erfarer, kan blusse opp igjen og bli forhøyet.

Hos noen skjer det kort tid etter avsluttet kur med Neo og de setter gjerne i gang en kur eller flere for igjen å forsøke å få det til å roe seg. Hos noen, slik som med deg, kan det ta år før det igjen stiger.

Jeg har selv hatt Graves med tydelig struma og jeg har tatt radioaktivt jod. Dessverre endte det med lavt stoffskifte og det kronisk. Altså må jeg resten av livet ta medisiner for det. Jeg ville, om jeg var deg, derfor først fått en second opinion og til og med en tredje på om Neo kan igjen kan være verdt et forsøk. Radioaktivt jod slår ofte ut for mye av egenproduksjonen og du får den "motsatte" sykdommen. Det blir i mine øyne litt å skulle velge mellom pest eller kolera. Jeg sier dette fordi det er min erfaring med dette.

Det er riktig at du en periode etter radioaktiv jodbehandling skal holde avstand til andre, særlig de første to-tre ukene. Det vil si ikke ha nærkontakt. Gjerne noen meters avstand, særlig gjelder dette barn. Stoffskiftet må følges hyppig etter radioaktivt jod og du kan rett etter behandling oppleve at stoffskiftet stiger fort og blir høyere enn det var i utgangspunktet. Dvs at du kan bli dårligere. Alt dette skal du imidlertid få informasjon om der du evnt skal motta behandlingen. Stoffskiftet skal så synke, men som sagt synker det dessverre for en del for mye og da får du lavt stoffskifte. Hos noen synker det ikke nok og det må til ytterligere en behandling.

Selv har jeg noe restfunksjon, men ikke nok. Må derfor bruke Levaxin og er vanskelig å stabilisere. Det behøver ikke bli slik hos deg, men jeg forteller det for at du skal tenke nøye igjennom om Neo kan være en bedre løsning enn radioaktivt jod og forhøre deg om muligheten for en ny runde med dette. Jeg sier dette særlig fordi første runde ga deg 10 år uten sykdommen. Det betyr i mine øyne at du kan være av de heldige som med Neo-behandling kan få et normalt stoffskifte igjen. Med radioaktiv jod-behandling er den sjansen etter min vurdering langt mindre.

Håper dette var til hjelp. Spørr om du lurer på noe Ikke sikkert jeg kan svare, men kan jeg så gjør jeg gjerne det.